Mówi: | Janusz Naglik |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | Polski Związek Producentów Farb i Klejów |
Producenci farb i klejów spodziewają się w tym roku 5 proc. wzrostu. Branży sprzyja dobra koniunktura w budownictwie i motoryzacji
Prawie 200 przedsiębiorstw i 6,5 mld zł obrotu – tak wygląda rynek farb i klejów. W tym roku producenci spodziewają się wzrostu sprzedaży między 3 a 5 proc. – szacuje dyrektor Polskiego Związku Producentów Farb i Klejów. Szczególnie dobrze radzi sobie segment farb dekoracyjnych – ze względu na boom w budownictwie, oraz samochodowych – ze względu na rosnący rynek motoryzacyjny.
– Co najmniej od dwóch lat branża notuje przynajmniej 4-proc. wzrosty. Wynika to z tego, że w obszarze budowlanym i mieszkaniowym dzieje się dużo dobrego. Kleje i farby w przemyśle budowlanym notują kilkuprocentowy wzrost. Konsument też coraz chętniej kupuje, bo popyt konsumencki rośnie o około 5 proc., co też rzutuje na naszą branżę – mówi agencji Newseria Janusz Naglik, dyrektor zarządzający Polskiego Związku Producentów Farb i Klejów.
Ze wstępnych danych GUS wynika, że w ciągu siedmiu miesięcy tego roku liczba mieszkań, na realizację których wydano pozwolenia wyniosła prawie 116,5 tys., czyli o ponad 12 proc. więcej niż rok temu. Podobny wzrost w tym okresie odnotowano w przypadku oddanych do użytkowania lokali (85,8 tys.). Wzrosła również liczba rozpoczętych budów (o 6,1 proc.).
– W segmencie farb lakierniczych używanych w przemyśle samochodowym mamy dwucyfrowy wzrost sprzedaży samochodów, ale także, co ważne, też import samochodów używanych rośnie. Duża liczba samochodów przekłada się na większe zapotrzebowanie na usługi zakładów lakierniczych czy serwisowych. Ten przemysł też notuje w tej chwili bardzo duże wzrosty – mówi Naglik.
Z danych Instytutu Samar wynika, że od początku roku import używanych samochodów osobowych wzrósł o 13,4 proc. Z kolei w obszarze rejestracji nowych aut wzrost sięgnął 17 proc.
– Segment farb drukarskich to rynek bardziej stabilny. Wynika to z tego, że mniej drukujemy, bo mamy więcej nośników elektronicznych. To są nowe nawyki konsumenckie. Ale te farby są stosowane w nadrukach na produktach, na opakowaniach, a tych z kolei sprzedaje się coraz więcej – wyjaśnia Janusz Naglik.
Jego zdaniem w krótkiej perspektywie nie widać czynników, które mogłyby zahamować rozwój rynku. W tym toku branża spodziewa się wzrostu sprzedaży na poziomie 3-5 proc. Jeśli nie pojawią się żadne niespodziewane okoliczności, taki trend powinien utrzymywać się jeszcze przez kolejne 2-3 lata.
– Wskaźnik wyprzedzający koniunkturę jest pozytywny, jest sporo zamówień w przemyśle. Paradoksalnie nawet program Rodzina 500 plus może mieć wpływ na nasz rozwój. Wielu konsumentów opóźniało remonty ze względu na finanse, więc oceniamy, że dodatkowy zastrzyk finansowy może skłonić ich do tego kroku – mówi Janusz Naglik.
Polski Związek Producentów Farb i Klejów jest organizacją zrzeszającą firmy z branży budowlanej. Członkowie Związku to producenci farb, klejów, pian i silikonów, a także dostawcy surowców w tym obszarze.
Czytaj także
- 2024-11-29: Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców
- 2024-10-16: UE walczy z kryzysem mieszkaniowym. Problemem jest brak dostępnych mieszkań i wysokie czynsze
- 2024-10-25: Obrót elektroniką z drugiej ręki sprzyja środowisku. Polacy coraz chętniej sięgają po używane i odnowione smartfony
- 2024-09-27: Zmiany klimatu zagrażają produkcji kawy. Susze pogłębiają trudną sytuację rolników
- 2024-09-25: Trwają prace nad strategią migracyjną Polski na lata 2025–2030. Eksperci apelują o duży nacisk na mieszkalnictwo
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Przemysł
Historyczna polska akwizycja w USA sfinalizowana. Chemiczny koncern należący do Kulczyk Investments zyskuje mocną pozycję w Ameryce Północnej
Chemiczna grupa Qemetica, należąca do portfela Kulczyk Investments, sfinalizowała transakcję nabycia od koncernu PPG biznesu krzemionki strącanej za 1,2 mld zł, czyli ok. 310 mln dol. Tym samym przejmuje fabryki w Holandii i USA, stając się trzecim graczem w Europie i drugim w Ameryce Północnej na rynku tego surowca, kluczowego m.in. dla globalnej branży motoryzacyjnej.
Polityka
Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność
Parlament Europejski w tym tygodniu zaakceptował przyszłoroczny budżet Unii Europejskiej. Jest o 6 proc. wyższy niż tegoroczny i znalazły się w nim dodatkowe środki na skuteczniejsze wsparcie w zakresie ochrony zdrowia, pomocy humanitarnej, zarządzania granicami i zmian klimatu. – Wielkim zadaniem, które dzisiaj w budżecie nie ma swojego finansowania, jest pomaganie europejskiemu rynkowi zbrojeniowemu. Musimy znaleźć europejskie źródło finansowania tzw. militarnej strefy Schengen – ocenia europoseł Andrzej Halicki.
Infrastruktura
PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku
Wyniki finansowe i operacyjne PGE Polskiej Grupy Energetycznej za III kwartał 2024 roku są stabilne i zgodne z wcześniejszymi szacunkami, co pozwala utrzymać kurs na wielkoskalowe inwestycje transformujące polską energetykę – podała spółka. Jednym z flagowych projektów jest budowa Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica o łącznej mocy ok. 2,5 GW. W najbliższych dniach zapadnie decyzja inwestycyjna w sprawie jej pierwszego etapu, projektu Baltica 2.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.