Newsy

Restauratorzy coraz częściej decydują się na współpracę z firmami logistycznymi. Pozwala im to skupić się na podstawowej działalności

2017-05-15  |  06:35

Branża gastronomiczna rozwija współpracę z logistyką. Pozwala to restauratorom zoptymalizować czas i koszty dostaw oraz skupić się na podstawowej działalności, ponieważ to firma logistyczna dba o bezpieczeństwo i terminowość dostaw oraz jakość produktów spożywczych. Zmiana zachowań konsumentów powoduje, że sektor gastronomiczny stabilnie się rozwija, dlatego ten trend będzie coraz bardziej wyraźny. Zwłaszcza że na taką współpracę mogą pozwolić sobie nawet drobni restauratorzy. 

– Obserwujemy w ostatnich latach wyraźne zmiany w sposobie zachowania konsumentów. Polacy spędzają coraz więcej czasu w kawiarniach i restauracjach. Naturalnie pociąga to za sobą wzrost oferty na rynku gastronomicznym – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Agnieszka Sałek,  dyrektor do spraw handlowych firmy logistycznej Quick Service Logistics Polska, która świadczy usługi dla gastronomii.

Z „Raportu gastronomicznego 2016” przygotowanego przez instytut badawczy GfK wynika, że w ubiegłym roku ten rynek wzrósł o 9 proc. i osiągnął wartość blisko 32,7 mld zł. W 2016 roku liczba stałych punktów gastronomicznych zwiększyła się o 4 proc., natomiast sezonowych – o 9 proc. W sumie na polskim rynku działa obecnie około 68 tys. lokali. Najpopularniejsze wśród Polaków są pizzerie, fast foody i restauracje, a o wyborze przesądzają trzy czynniki: jakość posiłku, ceny i przyzwyczajenie.

Badanie GfK potwierdziło, że Polacy coraz częściej korzystają z oferty gastronomii. Głównym powodem są spotkania z przyjaciółmi, jednak coraz częściej konsumenci odwiedzają lokale i restauracje spontanicznie, bez szczególnej okazji. Odsetek tych, którzy zadeklarowali, że w 2016 roku przynajmniej raz odwiedzili lokal gastronomiczny, wzrósł o 8 proc. Średnia to 3,2 razy w miesiącu. Miesięczna kwota, którą konsumenci przeznaczali średnio na posiłki, wynosiła 94 zł.

Agnieszka Sałek zauważa, że trendem ostatnich lat jest coraz bliższa współpraca gastronomii z logistyką. Firmy logistyczne umożliwiają restauratorom skupienie się na ich głównym segmencie działalności, oszczędność czasu i optymalizację kosztów.

– Restaurator może się skoncentrować na swoim głównym zadaniu, czyli na przygotowywaniu interesującej oferty dla klienta finalnego. Tymczasem partner logistyczny dba o wszystko, co dzieje się na zapleczu. Ważną kwestią jest też poczucie bezpieczeństwa, bo firma logistyczna zapewnia regularne i terminowe dostawy. Dlatego restaurator jest w stanie o każdej porze zaproponować klientom dokładnie to, co ma w karcie – mówi Agnieszka Sałek.

Podstawowym wyzwaniem dla lokali gastronomicznych jest zapewnienie bezpieczeństwa i świeżości produktów spożywczych. Te muszą być przechowywane i przewożone w odpowiednich warunkach. Wyspecjalizowane firmy logistyczne są w stanie zapewnić właściwy sposób transportu żywności, zgodny ze standardami. W tym celu inwestują w rozwiązania, które pozwalają skrócić czas dostawy i rozpakowania transportu oraz kontrolować jakość produktów na etapie przewozu.

– Firmy logistyczne są przygotowane i ponoszą duże nakłady finansowe na technologie niezbędne do tego, żeby składować i transportować żywność w odpowiednich, bezpiecznych warunkach – mówi dyrektor w QSL Polska.

Współpracując z gastronomią, firma logistyczna musi utrzymywać flotę pojazdów, które umożliwiają przewóz produktów spożywczych w ściśle kontrolowanej temperaturze. Samochody dostawcze są podzielone na strefy temperaturowe podobnie jak przestrzenie magazynowe.

– Dodatkowo musimy pamiętać o zmianach klimatycznych. Wyglądając za okno, widzimy piękną, wiosenną pogodę, tymczasem jeszcze dwa lata temu o tej porze na ulicach leżał śnieg. Jakie to ma przełożenie na branżę logistyczną? Dodatkowe zabezpieczenia wykorzystywane w okresie letnim, które pozwalają na lepszą izolację samochodów transportowych, musimy wykorzystywać już teraz. Klimat to niezwykle istotny czynnik, jeśli mówimy o branży logistycznej dla gastronomii – mówi Agnieszka Sałek.

Dyrektor do spraw handlowych QSL Polska zauważa, że dynamiczny rozwój branży logistycznej w ostatnich latach przełożył się na szeroką ofertę. To sprawia, że obecnie na współpracę z partnerem logistycznym może pozwolić sobie nawet drobny restaurator. Ten trend będzie się nadal utrzymywał.

– Rosnąca świadomość wśród klientów, rosnące oczekiwania wobec oferty lokali gastronomicznych, a także zwiększająca się konkurencja na rynku będą stawiały coraz większe wymagania wobec firm logistycznych, zatem naturalną konsekwencją będzie ich dalszy rozwój na polskim rynku – mówi Agnieszka Sałek.

QSL Polska jest częścią międzynarodowej Grupy Meyer Quick Service Logistics, która zarządza łańcuchem dostaw dla klientów z branży gastronomicznej. Obecnie świadczy usługi na rzecz blisko 2 tys. podmiotów w 12 krajach. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

Handel

Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.