Newsy

UOKIK: Internetowy sprzedawca ma 30 dni na zrealizowanie zamówienia. Prezenty mogą nie dojść!

2011-12-08  |  09:00
Wszystkie newsy
Mówi:MAŁGORZATA CIELOCH
Funkcja:RZECZNIK
Firma:URZĄD OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW

Nie daj się oskubać w sieci, czyli 7 zasad Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jak robić zakupy w sieci, szczególnie przed świętami i nie dać się oszukać.

Aby wirtualny sklep nie okazał się pułapką warto po pierwsze dowiedzieć się od kogo kupujemy.

- Sprawdzamy, kto jest po drugiej stronie, czyli kto jest właścicielem witryny internetowej, kto jest sprzedawcą. Sprawdzamy REGON - czy jest taki na stronie internetowej - oraz nazwę przedsiębiorcy, miejsce gdzie w tradycyjnym miejscu znajduje się siedziba przedsiębiorcy. To ważne, bo witryna internetowa może zniknąć, a siedziba zawsze zostanie – radzi Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Warto porównać, cenę promocyjną z regularną i przeczytać dokładnie regulamin zakupów.

 - Druga rzecz to sprawdzamy, co kupujemy. Zdjęcia, opisy - to wszystko nam ułatwia. Pamiętajmy o tym, żeby zwrócić uwagę również na cenę, która zawiera wszystkie podatki, powinna zawierać również informacje o dodatkowym ubezpieczeniu czy kosztach transportu. To istotne w przypadku towarów o dużych gabarytach – podkreśla Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Warto zakupy zamawiać z wyprzedzeniem. Internetowy sprzedawca zgodnie z prawem ma 30 dni na zrealizowanie zamówienia.

 - Pamiętajmy również o tym, że mamy szczególne prawa, które nas chronią. To podstawowe i najważniejsze prawo to możliwość zrezygnowania z umowy w ciągu 10 dni – przypomina Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Taka zasada obowiązuje, gdy kupujemy od przedsiębiorcy. Gdy zakupu dokonaliśmy na aukcji – dochodzenie praw jest utrudnione. Aby skorzystać z tego prawa należy w ciągu 10 dni poinformować o tym sklep internetowy. Ten ma 14 dni na zwrot wpłaconej kwoty: ceny towaru oraz kosztów jego wysłania konsumentowi, jeżeli ten musiał je ponieść.

Do pobrania

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Konsument

Prawie 60 proc. Polaków nie wie, jak radzić sobie z długami. Są one częstą przyczyną depresji i napięć w rodzinie

Napięcia w rodzinie, konflikty, poczucie bezsilności, a nawet stany depresyjne – to pozafinansowe problemy, jakie często towarzyszą niespłaconym zobowiązaniom. 45 proc. zadłużonych Polaków oczekiwałoby w tym zakresie wsparcia, doradztwa i pomocy ze strony rodziny. Jednak tylko co piętnasty chciałby, aby wyręczono go w kwestii uregulowania długu. Do skorzystania z takiej pomocy są najbardziej skłonni przedstawiciele najmłodszej generacji Z w wieku 18–24 lat. Jest to pokolenie, która nie obawia się szczerych rozmów z partnerem o długach – wynika z badania „Postawy różnych pokoleń Polaków wobec zadłużenia” Grupy KRUK.

Patronaty Newserii

Gala Złote Spinacze 2019

Ochrona środowiska

Nowy rząd będzie się musiał zmagać ze spowolnieniem gospodarki i inwestycji. Wyzwaniem dla ministra finansów będzie utrzymanie wydatków socjalnych

Głównym priorytetem nowego rządu w obszarze polityki gospodarczej będzie wsparcie krajowej gospodarki w warunkach spowolnienia na świecie – uważa Grzegorz Maliszewski, główny ekonomista Banku Millennium. Wśród ważnych zadań jest zachęcenie prywatnego biznesu do inwestowania. Wiele wyzwań czeka ministra finansów, którzy będzie musiał pogodzić możliwe ograniczenia w pozyskiwaniu nowych dochodów z deklarowanym przed wyborami wzrostem wydatków socjalnych.

Prawo

Kobiety pracujące jako hostessy są narażone na liczne nadużycia. Powstający kodeks etyczny pomoże uregulować branżę i zerwać ze stereotypami

Z analizy mediów wynika, że w blisko 80 proc. relacje pracownicze oceniane są jako złe. Szczególna sytuacja panuje w branży hostessingu, gdzie pracownice często doświadczają molestowania seksualnego, są wykorzystywane przez pracodawców, narzekają też na brak wsparcia w trudnych sytuacjach z klientami – wynika z raportu „Branża hostess w Polsce. Główne problemy i kontrowersje”. Dlatego Komitet Dialogu Społecznego KIG wspólnie z Forum Odpowiedzialnego Biznesu opowiadają się za stworzeniem kodeksu dobrych praktyk. To pierwszy krok do wprowadzenia wyższych standardów w branży.

Konsument

Czwarta rewolucja przemysłowa daje branży spożywczej szanse na rozwój. Nowe technologie pomogą jej zdobywać zagraniczne rynki

– Rozwiązania wprowadzane w ramach przemysłu 4.0. to szansa dla polskich producentów żywności na zyskanie przewagi konkurencyjnej na rynkach zagranicznych – przekonuje Kacper Nosarzewski, członek zarządu Polskiego Towarzystwa Studiów nad Przyszłością. Nowe rozwiązania technologiczne pomagają wpływać na decyzje zakupowe, usprawniają produkcję i gwarantują bezpieczeństwo produktów. To o tyle istotne, że konsumenci wybierają produkty coraz bardziej świadomie. Nie tylko zwracają uwagę na cenę, lecz także czytają etykiety.