Newsy

Warszawa: bilety komunikacji miejskiej z powodu cen paliw nie zdrożeją. Na razie.

2012-02-02  |  06:30
Mówi:Igor Krajnow
Funkcja:Rzecznik prasowy
Firma:Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie
  • MP4

    Pasażerowie i kierowcy, którzy z powodu wysokich cen paliw chcą się przesiąść do komunikacji miejskiej, nie mają na razie powodów do obaw. W ciągu najbliższego roku ceny biletów nie wzrosną. Mimo że tylko w jednej trzeciej pokrywają koszt transportu miejskiego

    Obowiązujące od sierpnia 2011 roku ceny biletów pozostaną na niezmienionym poziomie do stycznia 2013 roku, kiedy to Warszawiaków czeka kolejna podwyżka.

     - Ceny biletów na najbliższy czas zostały ustalone w tamtym roku przez radnych. Została uchwalona podwyżka cen biletów w trzech etapach, w których zostanie wprowadzona. Pierwszy etap został wprowadzony w sierpniu ubiegłego roku. Kolejny etap wejdzie w życie w styczniu w 2013 roku. Trzeci, ostatni etap podwyżki wejdzie w życie 1 stycznia 2014 roku - informuje Igor Krajnow, rzecznik ZTM w Warszawie.

    I jak podkreśla, nie ma to nic wspólnego z drożejącymi paliwami. 

     - Koszt paliwa nie jest bezpośrednim kosztem miasta, ani organizatora transportu zbiorowego, jakim jest Zarząd Transportu Miejskiego. Cena paliwa jest kosztem przewoźników. Przewoźnicy w momencie negocjacji ustalania stawki za wozokilometr z ZTM te ceny paliwa muszą odpowiednio wkalkulować - mówi rzecznik.

    Przewoźnicy nie mają możliwości zmiany stawek w czasie obowiązywania umowy, nawet jeśli sytuacja na rynku paliw zmieniła się diametralnie.

    Według rzecznika ZTM trudno mówić o rentowności stołecznej komunikacji miejskiej. Dochód ze sprzedaży biletów pokrywa niewiele ponad 30 proc. kosztów transportu miejskiego.

     - Komunikacja miejska nigdy nie była i nie będzie rentowna nie tylko w Warszawie, ale także w każdej większej aglomeracji, która ma transport zbiorowy. Koszty komunikacji miejskiej w Warszawie są gigantyczne. Obecnie przekraczają 2 mld zł rocznie i z pewnością będą rosły w ciągu najbliższych kilku lat - prognozuje Igor Krajnow.

    Informacja dla dziennikarzy:

    Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Komunikat

    Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

    Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

    Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Wzrasta poziom oszczędności Polaków. Nadal odkładamy jednak dużo mniej niż Czesi czy Niemcy

    Oszczędności Polaków rosną, obecnie posiada je już blisko 70 proc. To głównie efekt dobrej koniunktury w gospodarce, wzrostu wynagrodzeń i rządowych programów socjalnych jak choćby 500+. Jednak w dalszym ciągu stopa oszczędności, czyli relacja odkładanej kwoty do wysokości wynagrodzeń brutto, jest w Polsce bardzo niska i wynosi 2,5 proc. Dla porównania, w sąsiednich Czechach jest dwukrotnie większa. – Niższe oszczędności to przede wszystkim wina konsumpcjonizmu i błędnego przekonania, że dobra koniunktura będzie trwać cały czas – wskazuje dr Joanna Wieprow z wrocławskiej WSB.

    Transport

    Segment przesyłek międzynarodowych notuje rekordowy wzrost. Przed świętami Polacy wysyłają do bliskich za granicą dwa razy więcej paczek

    W ostatnich latach segment przesyłek międzynarodowych notuje wzrost sięgający aż 40 proc. rocznie. To efekt rosnącej popularności polskich e-sklepów wśród klientów z zagranicy, ale także rosnącej liczby przesyłek od klientów indywidualnych w Polsce, którzy – zwłaszcza w okresie przedświątecznym – chętnie wysyłają paczki do bliskich mieszkających w innych krajach UE. W tym roku DHL uruchomił narzędzie, które pozwala nadać taką paczkę online, przy pomocy telefonu bądź komputera. Operator podkreśla, że w ostatnim roku zanotował aż 70-proc. wzrost przesyłek nadawanych tym kanałem.

    CES Las Vegas 2020

    Transport

    Małe auta na prąd mogą podbić polskie miasta. Pomogą dopłaty od państwa

    Użytkowanie małych samochodów elektrycznych nie powoduje pogorszenia jakości powietrza, a dzięki niewielkim rozmiarom ułatwiają one poruszanie się po wąskich ulicach miast. Dlatego miejskie samochody na prąd są coraz częściej brane pod uwagę przy wyborach konsumentów, ale też stawiają na nie niektóre koncerny motoryzacyjne. MINI – brytyjska marka wyspecjalizowana w miejskiej mobilności segmentu premium – w marcu wypuści na rynek swoje pierwsze w pełni elektryczne auto. Marka pracuje nad tym, żeby w Polsce zarówno producenci flotowi, jak i indywidualni mogli przy jego zakupie skorzystać z rządowej dopłaty.

    Handel

    Co trzeci Polak kupi świąteczne prezenty w internecie. Zdecydowana większość wybierze płatność online

    Chociaż to w sklepach stacjonarnych wydamy większość świątecznych budżetów, to udział zakupów online rośnie z roku na rok o ok. 5 proc. – wynika z badania Deloitte nt. gwiazdkowych wydatków. Co trzeci badany zamierza kupić prezenty przez internet, płacąc głównie kartą lub cyfrowymi portfelami. W tym roku mogą paść kolejne rekordy transakcyjne, co pokazał już ruch w e-sklepach podczas Black Friday. W systemie Paybynet średnia płatność wynosiła tego dnia 225 zł, czyli o 19 proc. więcej niż w październiku, a łączna wartość transakcji była prawie o połowę większa niż przed rokiem.