Mówi: | Marta Skrzypczyk |
Firma: | Biuro głównego ekonomisty banku BGŻ |
Za wigilijne potrawy zapłacimy podobnie jak przed rokiem. Więcej wydamy na prezenty
Po raz pierwszy od ośmiu lat ceny żywności są na podobnym poziomie jak przed rokiem. Średnio Polacy wydadzą 250 zł na przygotowanie i zakup wigilijnych potraw. Więcej pieniędzy niż przed rokiem mamy przeznaczyć na prezenty, ponieważ rośnie nasz optymizm co do poprawy sytuacji gospodarczej.
– Wydatki na żywność i napoje po raz pierwszy od 2005 roku będą zbliżone do tych, które mieliśmy w ubiegłym roku. Do tej pory z roku na rok żywność była coraz droższa. Szacujemy, że w grudniu ceny żywności i napojów bezalkoholowych są o około 1-1,5 proc. wyższe niż były rok temu – informuje Marta Skrzypczyk, ekonomistka banku BGŻ.
Więcej za żywność na Wigilię zapłacą ci, których dieta opiera się przede wszystkim na warzywach.
– Te są istotnie droższe ze względu na uboższe zbiory w kraju w tym roku. Przede wszystkim chodzi o ziemniaki i cebulę – ich ceny będą dwukrotnie wyższe niż w ubiegłym roku. Ale także kapusta, buraki czy tradycyjne produkty kupowane na święta również są kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt procent droższe niż przed rokiem – wyjaśnia Marta Skrzypczyk.
W drugiej połowie roku ceny większości warzyw utrzymywały się na wyższym w stosunku do minionego roku poziomie, co wynikało przede wszystkim ze spadku ich podaży. Według GUS-u wyniósł on 5,9 proc., do poziomu 4,3 mln ton – podają analitycy BGŻ. Przykładowo ceny cebuli na rynkach hurtowych w listopadzie były od kilkudziesięciu do nawet 150 proc. wyższe niż przed rokiem.
– Ceny mięsa są zbliżone do ubiegłorocznych, za kurczaki zapłacimy nieco mniej, a z kolei za indyki więcej – informuje Marta Skrzypczyk. – Staniał cukier, z kolei ceny mąki są zbliżone do ubiegłorocznej stawki, co przełoży się na tańsze wypieki i wyroby cukiernicze. Wynika to głównie z dobrych zbiorów zbóż i roślin oleistych w kraju i na świecie.
Według danych zebranych przez BGŻ najnowsze prognozy światowych zbiorów pszenicy w sezonie 2013/14 mówią o ich wzroście o 6,6-8,2 proc. wobec 2012/13.
Za nabiał, w tym jogurty czy sery dojrzewające zapłacimy o 5 proc. więcej. Ceny skupu przetworów mleczarskich według prognoz banku będą rosnąć do końca 2013 roku. Wyhamowanie tych tendencji jest możliwe w styczniu, lutym 2014 roku. Te zwyżki wynikają z globalnie niższej podaży, na którą wpłynęły niekorzystne warunki pogodowe, zaś w kraju – ograniczenia nałożone poprzez unijny system kwotowania.
– Średnio polska rodzina wyda w tym roku na świąteczne zakupy żywnościowe około 250 zł – to zależy od sytuacji dochodowej, od miejsca zamieszkania – mówi Newserii Biznes Marta Skrzypczyk.
Z kolei produkty nieżywnościowe nie powinny zaskoczyć wyższymi cenami. Choć kupując prezenty tuż przed świętami należy liczyć się z tym, że zapłacimy więcej niż choćby miesiąc wcześniej za takie produkty jak tablety, telefony czy perfumy. To tradycyjna praktyka stosowana przez producentów i sprzedawców.
– Możemy nieco więcej pieniędzy przeznaczyć na takie zakupy, bo nasza skłonność do wydawania zwiększyła się ze względu na ożywienie gospodarcze, lekki spadek bezrobocia, wzrost realnych dochodów oraz oczekiwanie poprawy sytuacji gospodarczej w 2014 roku – podsumowuje ekonomistka BGŻ.
Czytaj także
- 2025-04-14: Marta Wiśniewska: Ludzie czekali na nowy kawałek takiej kolorowej Mandaryny. Jestem mądrzejsza i silniejsza niż kiedyś
- 2025-04-23: Marta Wiśniewska: Konkurs Eurowizji jest odrobinę polityczny i tam są różne dziwne sytuacje. Mam jednak nadzieję, że Justyna Steczkowska rozwali system
- 2025-04-03: Marta Wiśniewska: Czuję, że świat się o mnie upomniał, dlatego wracam na scenę. Z wielką chęcią zostałabym też piątym jurorem w „You Can Dance”
- 2025-04-11: Klaudia Zioberczyk: Święta wiążą się z tym, że się kupuje masę ubrań i jedzenia. Ja w tym roku postawię na minimalizm
- 2025-04-17: Eliza Gwiazda: Teraz w koszykach ze święconką jest nawet czekolada i alkohol. Ważniejszy jest przepych niż przeżywanie tego czasu w duchu świąteczno-religijnym
- 2025-04-16: Krzysztof Skórzyński: Dla mnie Wielkanoc ma wymiar symboliczny i duchowy. Podczas przygotowań w kuchni ja jestem od wykonywania poleceń córki
- 2025-04-15: Piotr Zelt: Na Święta Wielkanocne zamierzam wyjechać na narty w Alpy. Jak mam czas, to pracuję jako instruktor narciarski
- 2025-03-27: Marta Wierzbicka: Mam różne doświadczenia z polską służbą zdrowia. Mój problem bardzo szybko udało się rozwiązać w prywatnym szpitalu
- 2025-03-12: Marta Wierzbicka: Konsultantka scen medycznych na planie serialu uważa, że w realu potrafiłabym już zrobić cesarskie cięcie. To jest bardzo duży komplement
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.