Newsy

Biegły zdecyduje o kolejowych stawkach za używanie infrastruktury

2012-06-18  |  06:10
Mówi:Krzysztof Dyl
Funkcja:Prezes
Firma:Urząd Transportu Kolejowego
  • MP4

    To już kwestia tygodni, kiedy znana będzie decyzja Urzędu Transportu Kolejowego ws. zatwierdzenia proponowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe wysokości stawek za korzystanie z infrastruktury kolejowej. – Do PLK został wysłany biegły rewident, który zbada prawidłowości w naliczaniu stawek – mówi Krzysztof Dyl, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

    Zasadnicza dla decyzji, podejmowanej przez Urząd Transportu Kolejowego będzie opinia biegłego rewidenta.

     – Po jej uzyskaniu oraz wewnętrznych analizach będziemy mogli wydać rozstrzygnięcie albo zatwierdzające, albo odmawiające zatwierdzenia stawek – mówi szef UTK, Krzysztof Dyl.

    Audytor, zgodnie z zawartą umową z Urzędem, ma 30 dni od momentu wejścia do PLK na zapoznanie się ze sprawą. Rozstrzygnięcia można się spodziewać w drugiej połowie lipca.

     – Zdajemy sobie sprawę, że w interesie przewoźników jest jak najszybsze rozstrzygnięcie sprawy, ale musimy to dokładnie przebadać, żeby rozstrzygnięcie było słuszne – tłumaczy Krzysztof Dyl.

    W kwietniu tego roku Prezes UTK odmówił zatwierdzenia projektu stawek za korzystanie z infrastruktury kolejowej na rozkład jazdy pociągów 2012/2013. PKP Polskie Linie Kolejowe chciały go wprowadzić w życie z dniem 9 grudnia 2012 roku, czyli wraz z wejściem nowego planu jazdy.

    Proponowany wzrost średniej stawki sieciowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej miał wynieść, według propozycji PLK 8,9 proc., co prezes UTK uznał za nieuzasadnione.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.