Mówi: | Dariusz Blocher |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Budimex |
Budimex chce budować elektrownię atomową
Budimex, jedna z największych firm budowlanych w kraju, zamierza mocniej wejść w sektor energetyczny. Nie odpuszcza branży drogowej, ale tu inwestycje spowalniają, za to pojawiają się bardziej lukratywne kontrakty w energetyce. Największa z nich – budowa pierwszej elektrowni jądrowej – również znajduje się w kręgu zainteresowania spółki, która już dziś przygotowuje się do tego projektu.
– Jeśli rzeczywiście ten projekt wejdzie w życie, to chcielibyśmy w jakimś zakresie w nim partycypować. Jesteśmy na specjalnej liście podmiotów, które są informowane o tym, co się dzieje z energetyką, czyli mamy wszystkie dopuszczenia, certyfikaty. Rozmawialiśmy też z niektórymi partnerami – zdradza w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Dariusz Blocher, prezes Budimeksu. – Oczywiście taka firma, jak Budimex czy inne firmy budowlane będą tylko dodatkiem, bo tutaj decydują dostawcy technologii atomowej.
A dostawcy szukają w Polsce firm, które wesprą budowę elektrowni atomowej. Francuska Areva organizuje Supplier Day – cykliczne spotkania z przedsiębiorcami, zainteresowanymi udziałem w projekcie budowy siłowni jądrowej. Na początku października podpisała porozumienie o współpracy z polską firmą inżynieryjną Energoprojekt. Ma już doświadczenie współpracy z polskimi wykonawcami, ponieważ przy budowie OL3 – elektrowni jądrowej w Finlandii – zatrudnionych jest 25 polskich firm.
– To stanowi solidną podstawę do realizacji znacznej części prac również w zakresie siłowni jądrowej w Polsce – mówi Magdalena Szlaz z biura prasowego Areva Polska.
Także GE Hitachi, przymierzające się do wystartowania w przetargu na dostawcę technologii, podkreśla znaczenie polskich partnerów przy realizacji tego projektu.
– Istotne jest dla nas zaangażowanie jak największej liczby polskich partnerów w tym projekcie, by mieć pewność, że będzie to polska elektrownia – zbudowana przez Polaków i dla Polaków. Dlatego już podpisaliśmy szereg umów o współpracy z polskimi firmami, m.in. Energoprojekt Warszawa, Stocznia Gdańsk, Rafako – informuje Christopher White z GE Hitachi.
Do tego grona chce dołączyć Budimex, który ma doświadczenie w tej branży – jeszcze w latach 70. uczestniczył w budowie elektrowni w Libii. Na koncie ma też inwestycje energetyczne w Kozienicach czy Bełchatowie.
– Jeżeli chodzi o energetykę zdobyliśmy pierwszy kontrakt wspólnie z naszym partnerem na spalarnię śmieci – dodaje prezes Budimeksu. – Jego wartość opiewa na ponad 300 mln zł i zostanie zrealizowany w Białymstoku. Zakład będzie mógł spalać około 150 tys. ton śmieci rocznie. Mamy 40 miesięcy na wykonanie.
Dodaje, że umowa została podpisana miesiąc temu. Konsorcjum, w którym Budimex jest liderem, przedstawiło już koncepcję projektową, która została wstępnie zaakceptowana i rozpoczynają się prace projektowe. Budowa powinna ruszyć pod koniec przyszłego roku .
– To nie jest taka stricte elektrownia, ale jednak, bo wytwarza trochę megawatów energii. Przygotowujemy też ofertę na blok w Turowie, z partnerem Hitachi Power Europe, który jest liderem. Czyli chcemy w ten sektor wejść – deklaruje Dariusz Blocher.
Coraz większe zaangażowanie w sektor energetyczny nie oznacza, że branża drogowa przestaje być perspektywiczna. Nawet biorąc pod uwagę ostanie upadłości firm budowlanych i perturbacje na tym rynku.
– Dalej potrzebujemy dróg, tak samo jak elektrownię, przecież widzimy po czym jeździmy. Bliższa perspektywa to jest energetyka, bo już teraz te przetargi się toczą. A w sektorze dróg czekamy po prostu na nowe fundusze, które zapowiedział premier i minister transportu i które prawdopodobnie też przyspieszą realizację tych kontraktów. Perspektywa jest dokładnie taka sama, bo i tu, i tu, Polska potrzebuje zmian. Tyle że szybciej będą realizowane kontrakty energetyczne, bo są w trakcie procesów przetargowych – wyjaśnia Dariusz Blocher.
Trwają przygotowania do ogłoszenie przetargu na budowę pierwszej polskiej elektrowni atomowej o mocy 3 tys. MW. Szacuje się, że jej koszt budowy wyniesie ok. 50 mld zł.
Zanim elektrownia zostanie wybudowana w sektorze energetycznym mają posypać się inne kontrakty. Zgodnie z zapowiedziami ministra skarbu państwa Mikołaja Budzanowskiego w 2013 roku w ramach programu „Inwestycje Polskie" będą realizowane duże projekty energetyczne, w oparciu o węgiel i gaz. Rząd zamierza też dofinansować budowę nowej infrastruktury gazowej: przesyłowej i magazynowej. Na program zostanie przeznaczonych 40 mld zł.
Czytaj także
- 2025-07-22: Przemysł chemiczny czeka na szczegóły unijnego wsparcia dla sektora. Najważniejsza jest obniżka cen energii
- 2025-07-18: Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu
- 2025-07-17: Dorota Szelągowska: Tęsknię za Darkiem „Stolarzem” przed kamerą. Ale mamy ze sobą kontakt i będziemy razem robić jakieś rzeczy youtube’owe
- 2025-06-24: Bezpieczeństwo stało się w UE tematem numer jeden. Miała w tym udział polska prezydencja
- 2025-06-30: Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
- 2025-05-05: Państwowa Agencja Atomistyki przygotowuje się do nadzoru nad pierwszą polską elektrownią jądrową. Kluczową kwestią jest bezpieczeństwo
- 2024-11-29: PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-05-14: Projekt budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej nabiera tempa. Ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej inwestycji
- 2024-04-17: Inwestycje w przydomowe elektrownie wiatrowe w Polsce mogą się okazać nieopłacalne. Eksperci ostrzegają przed wysokimi kosztami produkcji energii
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.