Mówi: | Urszula Nelken |
Funkcja: | Rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad |
GDDKiA o premiach za nadzór A2: to jest nagroda za wyjątkowe zaangażowanie
Premie o łącznej wartości 64 tys. zł dostało sześciu pracowników Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, którzy nadzorują pracę na odcinku C autostrady A2. To tzw. "pochiński" fragment autostrady, na którym są największe opóźnienia. Rzeczniczka GDDKiA wyjaśnia, że to premia za nakłady pracy, które w ostatnim czasie przynoszą widoczne efekty.
- To nie są urzędnicy, którzy pracują i wychodzą z pracy o 16. To są ludzie, którzy pracują non stop. Codziennie są na tej budowie, więc to jest nagroda za wyjątkowe zaangażowanie, za pracę pod bardzo silną presją, w tym także presją medialną - mówi Urszula Nelken, rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jak tłumaczy, cotygodniowe raporty GDDKiA pokazują, że prace na zagrożonym odcinku idą pełną parą, a zaległości są szybko nadrabiane.
- Roboty tam postępują w tempie niezwykłym. Jeszcze miesiąc temu zaawansowanie robót wynosiło około 40 proc., w tej chwili jest to ponad 80 proc. Tylko podczas ostatniego tygodnia ten wzrost to 20 proc. To naprawdę jest tempo imponujące - uważa Urszula Nelken.
I podkreśla, że przyspieszenie robót nie odbywa się kosztem jakości.
- Przez cały czas robione są badania jakościowe, których akurat na tym odcinku jest wyjątkowo dużo. Po stronie wykonawcy widać, że mobilizacja jest ogromna - dodaje.
Pomysł nagrodzenia pracowników przez GDDKiA nie podoba się opozycji. PiS i Solidarna Polska zwróciły się o wyjaśnienia do ministra transportu Sławomira Nowaka. Podczas konferencji prasowej minister Nowak przyznał, że sam też podjąłby decyzję o premiach uznaniowych dla tych osób.
Po chińskiej firmie COVEC w sierpniu 2011 roku głównym wykonawcą odcinka C autostrady A2 zostało konsorcjum Boegl&Krysl oraz Dolnośląskich Surowców Skalnych. Po bankructwie DSS w marcu tego roku, czeska firma przejęła całość robót na tym fragmencie.
Jak podkreśla Urszula Nelken, wszystkie odcinki autostrady A2 między Łodzią a Warszawą realizowane są zgodnie z obowiązującymi obecnie terminami umownymi. W przypadku opóźnionych odcinków A i C całość prac zakończy się 15 października, a przejezdność zostanie osiągnięta 31 maja. Z przejezdnością podobnie jest w przypadku pozostałych odcinków B, D i E. Jednak tu zakończenie robót nastąpi tuż przed Euro 2012, czyli 6 czerwca.
Czytaj także
- 2025-03-19: Autostrada A4 może być rozbudowana o trzeci pas ruchu szybciej niż planowano. Jej zarządca proponuje niezwłoczne rozpoczęcie prac
- 2024-09-26: W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt
- 2023-11-29: W branży budowlanej działa nawet pół miliona firm. Wiele z nich się ubezpiecza, choć nie ma takiego obowiązku
- 2022-11-03: Michał Bajor: „Grę o tron” oglądałem po nocach. Ten serial to było mistrzostwo świata, natomiast „Ród smoka” to wielkie rozczarowanie
- 2022-09-08: Ponad 60 proc. Polaków deklaruje, że potrafi udzielić pierwszej pomocy ofierze wypadku. Te deklaracje często rozmijają się z rzeczywistością
- 2021-11-30: Od 1 grudnia manualny pobór opłat na państwowych autostradach przestanie działać. Kierowcy osobówek będą płacić przez system e-TOLL lub kupować e-bilety
- 2020-09-29: W Anglii powstaje pierwsza podniebna autostrada dla dronów. Może zrewolucjonizować ich rolę w transporcie [DEPESZA]
- 2020-09-28: Koronawirus może przyspieszyć największe projekty infrastrukturalne. Do 2025 roku planowanych jest 25 megainwestycji na kwotę niemal 300 mld zł
- 2020-01-17: Spory między Skarbem Państwa a inwestorami coraz częściej kończą się ugodą. W zdecydowanej większości wygrywa jednak państwo
- 2020-02-14: Urzędnicy boją się rozwiązywać spory publiczno-prywatne w drodze mediacji. Według nich bezpieczniej zdać się na wyrok sądu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.