Newsy

Łódź ubiega się o organizację małego Expo 2022. Na razie jest jedynym kandydatem

2016-12-08  |  06:50

Do 15 grudnia państwa mogą zgłaszać swoje kandydatury miast organizatorów wystawy Expo 2022. Na razie jedynym kandydatem jest Łódź. W ubiegłym tygodniu miasto zostało oficjalnie zaprezentowane na zgromadzeniu Międzynarodowego Biura Wystaw. Dla nas to szansa na przyciągnięcie inwestycji i promocję – podkreśla Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego. Zmieni się również sama Łódź. Tylko jedna czwarta obiektów wznoszonych na potrzeby imprezy miałaby charakter tymczasowy.

 Łódź jest rządowym kandydatem Polski do wystawy Expo w 2022 roku. Mam nadzieję, że przygotowywana w ostatnich miesiącach wspólnie z polskim rządem koncepcja ma szansę powodzenia – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego.

23 listopada Łódź została oficjalnie zaprezentowana w Paryżu na sesji Światowego Biura Wystaw (BIE). Tematem łódzkiej wystawy ma być rewitalizacja miast. Hasło przewodnie to „City Reinvented”. Pomysłodawcy podkreślają, że według UN-Habitat już dziś prawie jedna piąta obszarów miejskich wymaga rewitalizacji w różnych aspektach. Ponieważ – jak szacuje OECD – w 2050 roku dwie trzecie populacji będzie mieszkać w miastach, problem ten będzie coraz poważniejszy.

Expo 2022 to szansa na to, aby po 2022 roku o Łodzi mówiło się jako o świetnym miejscu, które warto odwiedzić ponownie, w którym odwiedzający wystawę spotkali się z gościnnością, dobrym przyjęciem, zobaczyli wspaniałe, zmodernizowane miasto. Chcielibyśmy, aby ta łódzka rewitalizacja była wizytówką – mówi Witold Stępień.

Wyjątkowość łódzkiego Expo 2022 ma polegać na tym, zgodnie z założeniami, że wystawa nie powstanie od podstaw na obrzeżach miasta, lecz w ścisłym centrum. Władze Łodzi zakładają, że mniej więcej trzy czwarte obiektów wzniesionych na potrzeby wystawy będzie mieć charakter stały. Większość pawilonów, nieruchomości oraz infrastruktury związanej z bezpieczeństwem i spędzaniem wolnego czasu po zakończeniu imprezy ma być przekształcona na lokale mieszkalne, biura, punkty usługowe oraz placówki handlowe.

 To będzie szansa na przyciągnięcie inwestycji. Do tej imprezy trzeba się przygotować, poprawić wewnętrzny układ komunikacyjny, otworzyć tereny prawie 30 ha, gdzie odbywałaby się wystawa, współpracować z podmiotami budującymi pawilony, które chcielibyśmy wykorzystywać jeszcze przez kolejnych kilkadziesiąt lat – wyjaśnia Witold Stępień. – Liczymy przede wszystkim na to, że nowe centrum Łodzi, przy dworcu, w pobliżu Centrum Kultury EC1 dostanie dodatkowy impuls do rozwoju.

Wystawa ma być zorganizowana na obszarze ponad 25 ha Nowego Centrum Łodzi (NCŁ), które obejmuje tereny między ulicami Tuwima i Narutowicza oraz Kilińskiego i Kopcińskiego. Na obszarze NCŁ znajduje się m.in. zrewitalizowana elektrociepłownia EC1, w której siedzibę mają m.in. Narodowe Centrum Kultury Filmowej i planetarium. W najbliższych dniach zostanie też uruchomiony nowy podziemny węzeł komunikacyjny Łódź Fabryczna.

– Jako gospodarz województwa liczę na to, że do pomysłu Expo włączą się wszystkie miejskie ośrodki w regionie, które gości będą zapraszać również do siebie. Całe województwo odnawia się i rewitalizuje. Jest co oglądać – mówi Witold Stępień.

Pomysłodawcy tej idei podkreślają, że korzyści z organizacji wystawy odniesie nie tylko Łódź i region. Powinno to wzmocnić pozycję Polski jako lidera w Europie Środkowo-Wschodniej. Inne korzyści to m.in. przyspieszenie rozwoju gospodarczego, utworzenie nowych miejsc pracy i szansa na nawiązanie nowych relacji biznesowych.

Promocja projektu zaczęła się w czerwcu br., gdy ogłoszono po raz pierwszy, że miasto będzie się ubiegać o organizację International Expo. Głosowanie w sprawie przyznania miastu prawa do organizacji wystawy odbędzie się pod koniec przyszłego roku. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.