Mówi: | Andrzej Massel |
Funkcja: | Wiceminister Tansportu |
Połączenia kolejowe między miastami-gospodarzami Euro wciąż w remoncie
Dodatkowe połączenia, wydłużenie składów pociągów i wyznaczanie tras objazdowych - tak wyglądają przygotowania kolejarzy do zbliżających się mistrzostw Europy w piłce nożnej. Wiceminister transportu Andrzej Massel uważa, że kolej ma możliwości, by dobrze obsłużyć tłumy pasażerów-kibiców.
Choć, jak podkreśla, do euforii jeszcze daleko.
- Wiadomo, że nasza kolej nie jest idealna. Trzeba patrzeć na to rozsądnie, ale biorąc pod uwagę możliwości, kolej jest w stanie wykonać bardzo dużą prace w czasie Euro - dodaje wiceminister.
Wiadomo, że przed mistrzostwami nie uda się zakończyć modernizacji żadnej linii kolejowej pomiędzy miastami-gospodarzami. Na trasie Warszawa-Gdańsk remont torów, który miał być sztandarową inwestycją przed Euro, potrwa jeszcze co najmniej dwa lata.
Przedstawiciele kolei zapewniają, że mimo pewnych utrudnień z tym związanych, warunki ruchu na czas Euro będą poprawione. W tym celu przygotowano trasy objazdowe, które nieco przyspieszą podróż.
- Czas przejazdu z Warszawy do Gdańska trasą objazdową od 1 czerwca wyniesie 4h 40 min, więc dużo krócej niż dotychczas. Na szeregu tras, np. Wrocław-Poznań, te roboty zostaną zatrzymane. Pociągi będą mogły skorzystać z obu torów na remontowanym odcinku Wrocław-Rawicz, dzięki czemu przepustowość odcinka będzie lepsza. Powinno to wystarczyć, żeby potoki kibiców na Euro przewieźć - deklaruje Andrzej Massel.
- Przewoźnicy uruchamiają dodatkowe pociągi, które mają przewieźć duże grupy kibiców pomiędzy arenami mistrzostw. To również są połączenia międzynarodowe. Kolej ma duże możliwości dlatego, że wiemy, że nie da się tego potoku przenieść na drogę, choćby z powodu ograniczonej liczby miejsc parkingowych w miastach, w których się będą odbywały mecze - wyjaśnia Andrzej Massel.
Wśród przewoźników przygotowania idą pełną parą. PKP Intercity od 1 czerwca zmienia rozkład jazdy, pod kątem kibiców, którzy będą podróżować podczas Euro 2012. Przewoźnik zaoferuje m.in. więcej połączeń do miejscowości turystycznych, bezpośrednie połączenie między Gdynią a Berlinem oraz ok. 50 dodatkowych pociągów, które będą zawozić kibiców na mecze, a później ich odwozić.
Spółka szacuje, że z tych połączeń skorzysta nawet 45 tys. osób. PKP Intercity zapowiada również, że w razie potrzeby na tory wjadą dodatkowe składy.
Dziewięćdziesiąt dodatkowych pociągów przygotowuje również spółka Przewozy Regionalne. Nowe połączenia w Warszawie do Dworca Stadion i Lotniska Chopina oferują Szybka Kolej Miejska i Koleje Mazowieckie.
- Cieszymy się, że duzi przewoźnicy weszli do systemu Polish Pass. To dotyczy zarówno PKP Intercity, jak i Przewozów Regionalnych. To jest bardzo ważne, bo dzięki temu pasażerowie będą mogli w sposób nieograniczony przemieszczać się przez określoną liczbę dni po całej sieci kolejowej tak, jak będzie im to potrzebne - mówi wiceminister transportu.
W ramach Polish Pass, czyli elektronicznego vouchera, który umożliwi zakupy przez Internet różnych usług związanych z udziałem w Euro, kibice będą mogli kupić nie tylko bilety kolejowe w okresie od 6 czerwca do 2 lipca, ale również bilety lotnicze, miejskie, nocleg, a nawet ubezpieczenie zdrowotne.
Dobrą obsługę podróżnych mają umożliwić również dobiegające końca remonty infrastruktury dworcowej i kolejowej.
- To są m.in. dworce kolejowe, które będą tych pasażerów obsługiwały. W Warszawie to jest odświeżony Dworzec Centralny, kończąca się modernizacja Dworca Wschodniego, nowy przystanek przy Stadionie, połączenie do lotniska. Mamy też piękny dworzec we Wrocławiu czy nowy dworzec w Poznaniu. Jest się czym pochwalić - twierdzi Andrzej Massel.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju
Niespełna jedna trzecia sprzedawanych w Polsce leków jest produkowana w naszym kraju, podczas gdy średnia europejska to około 70 proc. Uzależnienie od importu jest poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa lekowego. Wzmocnieniu tego obszaru ma służyć jeden z konkursów w ramach KPO, który niedawno rozstrzygnęła Agencja Badań Medycznych. 112 mln zł trafi na wsparcie 22 projektów z obszaru innowacyjnych technologii biomedycznych. Jeden z nich dotyczy opracowania leków generycznych stosowanych w leczeniu POChP i astmy.
Robotyka i SI
Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji

– Decyzja o zainwestowaniu 200 mld euro w sztuczną inteligencję została podjęta zbyt późno – ocenia dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema. Jak podkreśla, Europa pozostaje w tyle za Stanami Zjednoczonymi i Chinami w zakresie innowacji. Kluczowe znaczenie ma teraz tempo i sposób dystrybucji środków – jeśli zostaną przekazane zbyt późno, efekty inwestycji mogą się stać nieaktualne w dynamicznie rozwijającym się świecie AI. Kolejne postulaty dotyczą zaprzestania regulacji i skupienia się na technologicznych niszach, w których jesteśmy liderami.
Sport
Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]

1 marca wystartował nowy sezon rowerów publicznych Nextbike. W tym roku mieszkańcy 80 polskich miast będą mieli do dyspozycji około 18 tys. rowerów. Szczególnym projektem będzie integracja działającego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Metroroweru z Kolejami Śląskimi, co stworzy jeden z pierwszych w Polsce systemów transportowych w modelu mobility as a service. – Miasta konsekwentnie rozwijają infrastrukturę rowerową, dostrzegając jej kluczową rolę w budowaniu zrównoważonego transportu – ocenia Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Grupy Nextbike.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.