Mówi: | Magdalena Jaworska |
Funkcja: | Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad |
Sprzedaż ekologicznych ciężarówek rośnie. Również dzięki viaTOLL
W ubiegłym roku dwukrotnie zwiększyła się sprzedaż tirów spełniających ekologiczną normę Euro 5. Eksperci oceniają, że wpłynęły na to dwa czynniki: niższe koszty eksploatacji i mniejsze stawki w systemie viaTOLL. Kierowcy ekologicznych ciężarówek płacą za przejechanie 1 km nawet połowę elektronicznej opłaty.
Z danych operatora systemu viaTOLL wynika, że rośnie liczba rejestracji pojazdów, które spełniają ostrzejsze normy emisji spalin. Motywatorem wymiany samochodów na nowsze może być konstrukcja stawek w systemie elektronicznych opłat. Im samochód spełnia wyższe normy ekologiczne, tym mniejsza opłata.
- Jest to 50 proc. stawki w porównaniu do starszych samochodów. Patrząc na statystykę 2011 roku widać, że sprzedaż samochodów z normą Euro 5 wzrosła o 100 proc., czyli z 16 tys. do ponad 33 tys. - mówi Magdalena Jaworska, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Jeszcze w 2007 roku sprzedaż takich samochodów oscylowała wokół 7 tys. rocznie. Wzrost zainteresowania bardziej ekologicznymi autami pokazuje, że firmy transportowe i logistyczne zaczęły inwestować w wymianę floty.
- Cena, jaką należy płacić poruszając się po polskich drogach, w zestawieniu z promocją ekologii sprawiły, że wszyscy ci, którzy podejmowali decyzje o szybszej wymianie taboru, podjęli ją od razu. Rachunek 50 proc. różnicy, przy takiej ilości kilometrów, jaką przewoźnicy pokonują, pokazuje, że taka decyzja była ekonomicznie uzasadniona - przekonuje Magdalena Jaworska.
Szczególnie, że ciężarówki z normą Euro 5 są również tańsze w eksploatacji, ponieważ spalają mniej paliwa.
- Specjaliści analizujący rynek sprzedaży samochodów podają dwa czynniki, które wpłynęły na wzrost sprzedaży. Jednym z nich jest właśnie konstrukcja stawek viaTOLL, promująca samochody ekologiczne, a drugi czynnik to koszty eksploatacji. Jeżeli są tylko dwa czynniki, a my jesteśmy tym jednym, to wobec tego bardzo duże znaczenie miał system dla floty, taboru, jaki porusza się po naszych drogach - podkreśla zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Czytaj także
- 2025-07-03: Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-25: Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
- 2025-06-23: E-papierosy i aromatyzowane saszetki nikotynowe mogą zniknąć z rynku. Ministerstwo Zdrowia chce całkowitego zakazu ich sprzedaży
- 2025-06-23: Przedsiębiorcy chcą uproszczenia kontroli celno-skarbowych i podatkowych. Wskazują na potrzebę dialogu z kontrolerami
- 2025-06-17: Anna Powierza: Nie lubię kupować nowych rzeczy. Śpię w pościeli po mojej babci i używam ręczników po mojej mamie
- 2025-07-31: Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik
- 2025-07-16: Dorota Gardias: Do sklepu czy na działkę najczęściej jeżdżę rowerem. W drodze do pracy ciężko byłoby mi utrzymać fryzurę, a przed kamerą muszę dobrze wyglądać
- 2025-07-15: Dostawy elektrykiem w centrum Warszawy. DACHSER wprowadził do Polski swój bezemisyjny program
- 2025-05-29: Lekarz: Karol Nawrocki zapewne sporo papierosów w swoim życiu wypalił. Stwierdził, że w kampanii lepiej będzie je zastąpić woreczkami nikotynowymi
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.