Newsy

Sprzedaż ekologicznych ciężarówek rośnie. Również dzięki viaTOLL

2012-04-03  |  06:55
Mówi:Magdalena Jaworska
Funkcja:Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad
  • MP4

    W ubiegłym roku dwukrotnie zwiększyła się sprzedaż tirów spełniających ekologiczną normę Euro 5. Eksperci oceniają, że wpłynęły na to dwa czynniki: niższe koszty eksploatacji i mniejsze stawki w systemie viaTOLL. Kierowcy ekologicznych ciężarówek płacą za przejechanie 1 km nawet połowę elektronicznej opłaty.

    Z danych operatora systemu viaTOLL wynika, że rośnie liczba rejestracji pojazdów, które spełniają ostrzejsze normy emisji spalin. Motywatorem wymiany samochodów na nowsze może być konstrukcja stawek w systemie elektronicznych opłat. Im samochód spełnia wyższe normy ekologiczne, tym mniejsza opłata.

     - Jest to 50 proc. stawki w porównaniu do starszych samochodów. Patrząc na statystykę 2011 roku widać, że sprzedaż samochodów z normą Euro 5 wzrosła o 100 proc., czyli z 16 tys. do ponad 33 tys. - mówi Magdalena Jaworska, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

    Jeszcze w 2007 roku sprzedaż takich samochodów oscylowała wokół 7 tys. rocznie. Wzrost zainteresowania bardziej ekologicznymi autami pokazuje, że firmy transportowe i logistyczne zaczęły inwestować w wymianę floty.

     - Cena, jaką należy płacić poruszając się po polskich drogach, w zestawieniu z promocją ekologii sprawiły, że wszyscy ci, którzy podejmowali decyzje o szybszej wymianie taboru, podjęli ją od razu. Rachunek 50 proc. różnicy, przy takiej ilości kilometrów, jaką przewoźnicy pokonują, pokazuje, że taka decyzja była ekonomicznie uzasadniona - przekonuje Magdalena Jaworska.

    Szczególnie, że ciężarówki z normą Euro 5 są również tańsze w eksploatacji, ponieważ spalają mniej paliwa.

     - Specjaliści analizujący rynek sprzedaży samochodów podają dwa czynniki, które wpłynęły na wzrost sprzedaży. Jednym z nich jest właśnie konstrukcja stawek viaTOLL, promująca samochody ekologiczne, a drugi czynnik to koszty eksploatacji. Jeżeli są tylko dwa czynniki, a my jesteśmy tym jednym, to wobec tego bardzo duże znaczenie miał system dla floty, taboru, jaki porusza się po naszych drogach - podkreśla zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Polityka

    D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

    Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

    Transport

    Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

    Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

    Infrastruktura

    W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

    Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.