W 2025 roku na świecie przechowywanych będzie 180 zettabajtów danych. Najszybciej produkują je firmy, ale wciąż mają problemy z ich gromadzeniem i wykorzystywaniem [DEPESZA]
Ilość przetwarzanych danych rośnie skokowo z roku na rok, a dynamiczny wzrost rynku e-commerce spowodowany przez pandemię i konieczność cyfryzacji jeszcze napędził ten trend. Według najnowszych prognoz IDC za cztery lata na całym świecie będzie przechowywanych już 180 zettabajtów danych. Najszybciej produkują je firmy, choć wciąż często mają problemy z ich efektywnym wykorzystaniem oraz bezpiecznym przechowywaniem. Tym bardziej że wyzwania w zakresie cyberbezpieczeństwa są coraz poważniejsze. Dlatego firmy coraz częściej decydują się na inwestycje w innowacyjne rozwiązania pamięci masowych, które dodatkowo pozwalają skuteczniej i lepiej zarządzać zgromadzonymi danymi.
Według marcowego raportu IDC „Worldwide Global DataSphere Forecast” w 2025 roku na świecie będzie już 180 zettabajtów danych (jeden zettabajt to bilion gigabajtów). Każdego roku średnio o 23 proc. rośnie ilość gromadzonych danych, przy czym firmy produkują je w szybszym tempie (28 proc.) niż konsumenci. Dynamicznie rośnie także ilość danych gromadzonych w chmurze (o 36 proc. średniorocznie) oraz przetwarzanych na brzegu sieci za pośrednictwem urządzeń i czujników IoT (o 33 proc.).
– Ilość tworzonych danych od lat rośnie wykładniczo, a wskutek lockdownu ten trend został jeszcze wzmocniony. Dane napływają ze wszystkich stron, w wielu rozmiarach i formatach. Najszybciej generuje je biznes – każda firma instynktownie gromadzi dane, coraz więcej handlu odbywa się w sieci, widzimy dynamiczny rozwój urządzeń IoT, powstają systemy smart city, również każdy z nas generuje duże ilości danych, używając coraz bardziej zaawansowanych technologicznie urządzeń. W większości są to dane nieustrukturyzowane. Wyzwaniem dla przedsiębiorstw jest przechowanie wszystkich tych danych, zapewnienie ich dostępności i bezpieczeństwa i, co najważniejsze, możliwość analizy i wyciągania wniosków – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Syta, presales manager w Goldenore.
Jak wskazuje styczniowy raport Mordor Intelligence, każdego dnia generowane są ogromne ilości nieprzetworzonych danych, co prowadzi do kryzysu przechowywania ich w firmach. Analitycy szacują, że rynek pamięci masowych flash dla biznesu będzie rósł w najbliższych pięciu latach w tempie ponad 13,5 proc. średniorocznie, a napędzać go będzie wzrost ilości danych generowanych przez przedsiębiorstwa w połączeniu z rosnącą popularnością przetwarzania w chmurze. Stosowanie pamięci flash w centrach danych na całym świecie stale rośnie, a korzyści w postaci zmniejszenia zużycia energii, zwiększenia wydajności, skalowalności i łatwości zarządzania podkręcają tempo wdrażania takich rozwiązań.
– Dynamika biznesu, rozwój rozwiązań sztucznej inteligencji, internetu rzeczy czy Big Data oraz rosnąca złożoność środowiska IT przekładają się na większe zapotrzebowanie przechowywania dużej ilości danych oraz bezpiecznego i szybkiego dostępu do nich – podkreśla Andrzej Syta. – Bardzo ważny jest wybór odpowiedniej pamięci masowej, która pozwoli nie tylko bezpiecznie przechowywać dane, ale też w łatwy i szybki sposób nimi zarządzać, a gdy istnieje taka potrzeba – w wyniku np. szybkiego rozwoju przedsiębiorstwa – w prosty sposób skalować miejsce do przechowywania bez przestojów.
Analitycy Mordor Intelligence zauważają też rosnące zainteresowanie macierzami all-flash (AFA). Rynek ten ma rosnąć w tempie przeszło 26 proc. w latach 2021–2026.
– Rosnące zainteresowanie pamięciami all-flash wynika m.in. z tego, że zużywają mało energii, zajmują mniej miejsca w serwerowni oraz emitują dużo mniej ciepła i CO2 w porównaniu do klasycznych macierzy z dyskami obrotowymi – tłumaczy ekspert Goldenore. – Z uwagi na dość wysokie ceny do tej pory były dostępne jedynie dla największych firm. Małe i średnie firmy musiały wybierać inne, tańsze i mniej wydajne rozwiązania. To się jednak zmieniło wraz z pojawieniem się serii IBM FlashSystem 5200. Ta macierz ma wiele cech macierzy klasy enterprise czy midrange w cenie i rozmiarze rozwiązań entry level.
Firma IBM na początku tego roku wprowadziła do oferty swoje najbardziej kompaktowe rozwiązanie pamięci masowej all-flash. W obudowie o rozmiarze pudełka do pizzy można zmieścić superszybkie, standardowe dyski NVMe o łącznej pojemności nawet 790 TB. Dostępne są także moduły wykorzystujące technologię IBM FlashCore, które oferują sprzętową kompresję danych oraz zaawansowane mechanizmy do zabezpieczania danych przed utratą lub uszkodzeniem.
– FlashSystem 5200 to prawdziwy przełom w pamięciach masowych – wszystko, czego potrzebują firmy do transformacji swojej infrastruktury, jest teraz zamknięte w kompaktowej obudowie i dostępne w przystępnej cenie. Do tego do dyspozycji mamy funkcje znane z droższych pamięci, oferujące pełne bezpieczeństwo przechowywanych danych. Przy wyborze pamięci IBM FlashSystem możemy liczyć na automatyczne szyfrowanie danych, wykrywanie złośliwego oprogramowania czy migawki z rozpoznawaniem aplikacji – wymienia Andrzej Syta.
Ze względu na wzrost wartości danych dla biznesu zapewnienie ich bezpieczeństwa staje się kluczowe. Według globalnego badania Cybereason, przeprowadzonego wśród niemal 1300 specjalistów ds. bezpieczeństwa, ponad połowa organizacji padła ofiarą ataku typu ransomware, w którym cyberprzestępcy żądają zwykle okupu za odzyskanie dostępu do danych. Aż 80 proc. z zaatakowanych firm, które zdecydowały się zapłacić okup, doświadczyło kolejnego ataku, często ze strony tej samej grupy. W 46 proc. przypadków niektóre lub wszystkie pliki zostały uszkodzone podczas procesu odzyskiwania. 66 proc. organizacji zgłosiło znaczną utratę przychodów po ataku ransomware.
– Warto pamiętać, że zdecydowaną większość kosztów związanych z gromadzeniem danych nie generuje samo ich przechowywanie, tylko zarządzanie nimi. To m.in. potrzeba wykonania kopii zapasowych, zabezpieczających dane przed utratą w wyniku awarii czy ataku ransomware – wskazuje ekspert Goldenore. – Zagrożenie cyberatakiem jest w tej chwili bardzo realne. Nie ma znaczenia, czy to banki, firmy ubezpieczeniowe, placówki edukacyjne, sklepy FMCG, firmy z branży e-commerce, czy ochrony zdrowia – wszyscy muszą dziś dbać o bezpieczeństwo danych.
Goldenore ma na swoim koncie liczne wdrożenia rozwiązań infrastruktury IBM w różnych sektorach, takich jak bankowość, telekomunikacja, retail, finanse, przemysł czy administracja publiczna, w Polsce i w Europie.
Czytaj także
- 2024-12-23: Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-11-29: PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku
- 2024-12-03: W rządowym planie na rzecz energii i klimatu zabrakło konkretów o finansowaniu transformacji. Bez tego trudno będzie ją przeprowadzić
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-25: Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
- 2024-11-22: Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.