Newsy

Warszawski Służewiec przekształca się z dzielnicy biurowej w mieszkalną

2017-01-13  |  06:35

Warszawski Służewiec to już nie tylko zagłębie biurowców. Powstaje tu coraz więcej budynków mieszkalnych. Dzielnica biurowa może się stać dobrym miejscem do życia, jak pokazują przykłady z Amsterdamu, Barcelony czy Londynu. Wymaga jednak to dużo pracy – przekonuje Karina Koziej ze Stowarzyszenia #Lepszy Służewiec. Jak podkreśla, problemem jest niewystarczająco dobra komunikacja i brak infrastruktury społecznej.

Służewiec to największa dzielnica biurowa w Polsce, blisko lotniska i sieci kolejowej, jest dobrze skomunikowana, wciąż jednak niewystarczająco dobrze – tłumaczy w rozmowie z agencją Newseria Biznes Karina Koziej ze Stowarzyszenia #Lepszy Służewiec.

Znajduje się tu ok. 80 biurowców, a powierzchnia biurowa przekroczyła 1,3 mln mkw. JLL szacuje, że w kolejnych pięciu latach przybędzie ok. 300 tys. mkw. nowych biur. Do pracy tam już dziś dojeżdża 83 tys. osób. Oblicze Służewca jednak powoli się zmienia i powstaje tu coraz więcej budynków mieszkalnych – w najbliższych latach przybędzie 1,5 tys. nowych lokali.

Największą bolączką Służewca jest komunikacja. 80 tys. osób próbuje się tam codziennie dostać do pracy. Nie ma takiej możliwości, aby tyle osób przyjechało samochodem, więc potrzebna jest dobra komunikacja publiczna – wskazuje Koziej.

Z raportu JLL wynika, że każdego dnia na obszar Służewca wjeżdża ok. 30 tys. samochodów. Codzienna rzeczywistość to ogromne korki i problemy z parkowaniem.

W 2016 roku największym wyzwaniem było zaplanowanie optymalnego dojazdu na czas remontu głównej ulicy Marynarskiej. Stowarzyszeniu #Lepszy Służewiec, dzięki zorganizowanemu Okrągłemu Stołowi z przedstawicielami władz, ZTM, inwestora, wykonawcy i mieszkańców, udało się przekonać miasto do kluczowych rozwiązań. Utrzymana została przejezdność ulicy Postępu, wprowadzono ronda turbinowe, zwiększono częstotliwość kursowania autobusów i tramwajów oraz uruchomiono dodatkowe kursy Szybkiej Kolei Miejskiej do stacji PKP Służewiec.

W 2017 roku będziemy nadal borykali się z remontem ul. Marynarskiej. Wyzwaniem jest na pewno to, aby ten remont przebiegał jak najmniej dotkliwie. Jako stowarzyszenie cały czas jesteśmy w ścisłej współpracy z urzędem miasta, opiniujemy organizację ruchu, wprowadzamy nasze drobne poprawki i jak do tej pory udaje nam się remont przetrwać – zaznacza przedstawicielka stowarzyszenia.

Jak wynika ankiety przeprowadzonej przez Biuro Drogownictwa i Komunikacji oraz Stowarzyszenie #Lepszy Służewiec, blisko połowa podróżujących do pracy autem mogłaby się przesiąść do transportu publicznego, gdyby istniało bezpośrednie połączenie między ich miejscem zamieszkania a Służewcem. W komunikacji publicznej jednak sytuacja nie jest lepsza.

Poprawić dostępność dzielnicy ma program „Służewiec na szóstkę”. Stowarzyszenie #Lepszy Służewiec wspiera pilną budowę linii tramwajowej od Metra Wilanowska na Służewiec, przedłużenie ulicy Suwak, lepszy dostęp do stacji PKP Służewiec, uporządkowanie kwestii parkowania, usprawnienie komunikacji publicznej oraz rozwój infrastruktury pieszej i rowerowej

Coraz więcej osób rezygnuje z samochodów, natomiast trzeba dla nich stworzyć jeszcze więcej zachęt, aby korzystali z komunikacji publicznej i rowerów. Coraz więcej osób wybiera mieszkania blisko swoich miejsc pracy, więc może dotrzeć do biura na piechotę. Brakuje jednak chodników, jeżeli ktoś chciałby przejść Służewiec biurowy na piechotę, to czasem ma problem i grzęźnie w błocie – wymienia Koziej. – PKP Służewiec to świetna stacja, ale ludzie skaczą przez tory, aby dostać się do pociągu.

Komunikacja to nie jest jedyna bolączka Służewca. Brakuje też przestrzeni publicznej i zieleni. Dlatego po godzinie 17 i w weekendy biurowy ruch w dzielnicy praktycznie zamiera.

Brakuje infrastruktury społecznej, czyli szkół, przedszkoli, infrastruktury sportowej, ale także zieleni. Nie ma zwykłego placu miejskiego czy miejsca rekreacji. W tym momencie to dzielnica typowo monofunkcyjna, przeznaczona na biura – podkreśla ekspertka. – Chcemy, aby miasto zastanowiło się nad tym, w jaki sposób zagospodarować przestrzeń tak, aby była lepiej wykorzystana i bardziej przydatna dla mieszkańców i pracowników.

Przykłady innych europejskich miast pokazują, że dzielnice stricte biurowe mogą z sukcesem ewoluować w kierunku wielofunkcyjnego obszaru, przyjaznego także mieszkańcom, oferującego możliwości spędzania czasu wolnego. To m.in. Canary Wharf czy 22@Barcelona.

– Naszym ulubionym przykładem, który przyświecał stworzeniu Stowarzyszenia Lepszy Służewiec, jest holenderska dzielnica Zuidas. Jest bardzo podobna pod względem wielkość i struktury, znajduje się blisko lotniska, nieco poza miastem, ale jest dużo lepiej skomunikowana i jest w niej coraz więcej mieszkańców dzięki staraniom miasta – wskazuje Karina Koziej.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia

Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.

Ochrona środowiska

Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie

Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.

Prawo

Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu

Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.