Newsy

Polska jednym z najbardziej technologicznie rozwiniętych rynków handlu na świecie. To skłania fundusze do inwestycji w rodzime start-upy

2022-08-31  |  06:20

Fundusze venture capital, będące rodzajem inwestycji niepublicznych w początkujące firmy, uważają polską branżę handlową za przyszłościowy rynek. Co więcej, polski handel jest bardziej zaawansowany technologicznie niż w wielu zamożniejszych krajach, a także atrakcyjny dla funduszy ze względu na swój rozmiar. Inwestujące w nowoczesne start-upy fundusze kuszą w branży handlowej głównie możliwości oferowane przez internet, takie jak lokalne marketplace’y czy platformy ułatwiające sprzedaż małym firmom. Jak wszystkim branżom biznes zakłóciła im rosyjska agresja na Ukrainę, ale w sytuacji tej można też dostrzec pozytywy.

− Polski segment handlu jest bardzo atrakcyjny dla funduszy venture z kilku powodów. Po pierwsze, jesteśmy bardzo dużym rynkiem jako Polska. 40 mln obywateli to jest całkiem sporo. Po drugie, polski rynek handlu jako taki jest jednym z najbardziej technologicznie rozwiniętych rynków handlu na świecie. Wiele rzeczy, które w Polsce uważamy za absolutnie naturalne i normalne, czyli kasy samoobsługowe czy sklepy autonomiczne, które się teraz zaczęły pojawiać, to jest coś, co w innych krajach jeszcze jest pieśnią przyszłości – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Maciej Kraus, partner w funduszu inwestycyjnym Movens Capital. – Polska jest więc bardzo dobrym krajem do testowania nowych technologii i sprawdzania ich w praktyce. Po trzecie, jednak rozwój handlu jest oparty na informatyce, na technologii, teraz mamy bardzo silne firmy technologiczne, które potrafią produkty rozwijać, więc wydaje mi się, że to jest bardzo fajny rynek.

Według raportu „State of Venture 2Q ’22” globalny rynek inwestycji w start-upy skurczył się do poziomu najniższego od czwartego kwartału 2020 roku. To spowolnienie jest jednak mniej dotkliwe na europejskim rynku, a w Polsce ten segment inwestycji zachowuje się wręcz stabilnie. Według danych zebranych przez Polski Fundusz Rozwoju i Inovo w raporcie „Transakcje na polskim rynku VC w Q2 2022” podczas pierwszych dwóch kwartałów obecnego roku wartość transakcji na polskim rynku VC wyniosła 916 mln zł. Oznacza to wzrost o 76 proc. w stosunku do tego samego okresu poprzedniego roku. Dla porównania w ujęciu globalnym wartość inwestycji spadła w analogicznym okresie o 27 proc. Szczególnie atrakcyjny wydaje się segment handlu, który jest w porównaniu z innymi krajami nowoczesny i wciąż implementuje nowe technologie.

− Obszarów, na których warto się skupić, jest kilka. Pierwszym są wyspecjalizowane marketplace’y, tzn. wyspecjalizowane platformy, które potrafią kojarzyć popyt z podażą. Jednym z takich marketplace’ów jest firma Fyrtel, która pozwala lokalnym producentom czy dostawcom, piekarniom, kwiaciarniom, dostarczać produkty do lokalnych społeczności – tłumaczy Maciej Kraus. – Drugi to globalne technologie, które umożliwiają rozwój handlu. I tutaj najprostszym przykładem, może to nie jest start-up, jest Shoper, to jest technologia, która umożliwia małym producentom czy małym firmom sprzedaż przez internet. A z drugiej strony jest to technologia, która ma szansę się rozwijać globalnie. Takich technologii jest dużo więcej, to są też bardziej specjalistyczne technologie, które adresują jakiś konkretny problem, np. automatyzacji i robotyzacji kolekcjonowania zamówień w magazynach.

W Polsce utrudnieniem w inwestycjach jest wojna tocząca się w Ukrainie. Dla wielu zagranicznych inwestorów nasz kraj po 24 lutego br. jako państwo przyfrontowe stał się obszarem podwyższonego ryzyka. Zdaniem Macieja Krausa nie oznacza to jednak, że ta dramatyczna sytuacja nie ma dobrych stron. Jedną z nich jest napływ uchodźców, często znakomicie wykształconych, którzy mogą znaleźć zatrudnienie w polskich firmach i wzbogacić ich potencjał rozwoju. Jak informuje Straż Graniczna, od początku agresji Rosji granicę polsko-ukraińską przekroczyło ponad 5,81 mln uchodźców z Ukrainy.

− Aktualna sytuacja nas dotyka, jak pewnie każdą branżę, w kilku obszarach. Pierwszym jest oczywiście to, że niepewność i to, że nasze spółki nie mogą się skupić w stu procentach na tym, co robią, nie pomaga im się rozwijać. Drugim problemem jest to, że to, co się dzieje za naszą wschodnią granicą, nie zachęca międzynarodowych inwestorów do inwestowania w Polsce – wskazuje partner w Movens Capital. – Z drugiej strony dzięki np. temu, że mamy dzisiaj w Polsce, jak mówią statystyki, 2 mln dodatkowych osób, wśród nich są ludzie bardzo dobrze wykształceni i wierzę w to, że oni są w stanie zasilić nasze spółki, małe, średnie, większe, właśnie w tzw. brain power do dalszego rozwoju. Więc staram się na to patrzeć jak na szklankę do połowy pełną, natomiast jestem świadom tej pustości do połowy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.