Mówi: | Magdalena Dziewguć, dyrektor biznesowa, Google Cloud Polska Justyna Orłowska, dyrektor programu GovTech Polska, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów |
Polska nie wykorzystuje potencjału technologii chmurowej. Konieczne konkretne działania, a nie budowanie strategii
– Nie tyle wytyczne w postaci krajowej strategii wdrażania chmury, co konkretne działania są konieczne, aby Polska dogoniła liderów europejskich pod względem poziomu zastosowania technologii chmurowych – podkreśla Magda Dziewguć z Google Cloud Polska. Z raportu McKinsey & Company wynika, że dziś ich wykorzystanie w Polsce jest 14-krotnie niższe, przez co krajowe firmy zamykają sobie drogę do innowacji. Wiele z nich podkreśla, że barierą są skomplikowane wymogi i niepewność regulacyjna, co może wskazywać na istotną rolę państwa we wspieraniu takich inwestycji.
– Wdrażając rozwiązania chmurowe, firmy tak naprawdę otwierają sobie nowe możliwości w zakresie innowacji. Do dzisiejszego modelu operacyjnego dokładają taką przestrzeń przewidywania potrzeb swoich użytkowników, konsumentów. Mogą gromadzić dane, które pozwolą im lepiej zaprojektować kolejne produkty, usługi, zoptymalizować ceny i zmienić sposób podawania swojego produktu. W ten sposób firmy rosną – argumentuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Magdalena Dziewguć. dyrektor biznesowa w Google Cloud Polska.
– Chmura to jest cyberbezpieczeństwo, oszczędność pieniędzy i przede wszystkim duże ułatwienie – zamiast kupowania własnej infrastruktury, on premises, można korzystać z usług chmurowych – podkreśla Justyna Orłowska, dyrektor programu GovTech Polska w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Polska nie wykorzystuje jednak potencjału chmury. Z analizy McKinsey & Company wynika, że wdrażanie technologii chmurowych idzie w polskiej gospodarce zbyt wolno – poziom ich wykorzystania jest aż 14 razy niższy niż w najbardziej zaawansowanych państwach Europy. Czy określenie krajowych wytycznych dotyczących technologii chmurowych zniwelowałoby to zapóźnienie? Jak przyznaje Justyna Orłowska, opracowanie krajowej strategii chmurowej byłoby przede wszystkim czasochłonne, a ważniejsze jest to, żeby zacząć działanie od razu.
– Już szereg działań zostało opracowanych we współpracy z biznesem, innymi jednostkami administracji publicznej, małymi i średnimi przedsiębiorstwami, start-upami. Taką odpowiedzią są działania prowadzone i wspierane przez państwo, chociażby platforma zakupowa ZUCH, która eliminuje te ryzyka i bagaż, jak przeprowadzić zamówienie na chmurę. Może już z niej korzystać administracja publiczna, także wszelkie działania, które wspierają uświadamianie administracji publicznej – wyjaśnia dyrektor programu GovTech Polska.
Według Magdaleny Dziewguć wspieranie polskich aplikacji i inicjatyw związanych z przestrzenią internetową przyczynia się do rozwoju innowacji w chmurze, a to ważniejsze niż stworzenie ogólnopolskiej strategii dla technologii chmurowych.
– Zachęcam do tego, żeby nie zastanawiać się nad tym i nie czekać na nią – podkreśla szefowa Google Cloud Polska. – Potrzebujemy więcej dobrych przykładów, odważnych liderów, którzy pokazują, że dzięki innowacjom chmurowym zyskują na wartości i podbijają kolejne rynki, rozwijają swój biznes.
Zgodnie z raportem firmy McKinsey & Company, by nadrobić dystans do europejskich liderów – Belgii, Danii czy Finlandii – nasz kraj musiałby notować roczny wzrost wdrożenia chmury na poziomie 50–60 proc. Obecnie jest to 23 proc., a polskie firmy i przedsiębiorstwa wskazują na szereg barier. To m.in. obawy o bezpieczeństwo danych, deficyt kompetencji, obciążenia finansowe czy niepewność regulacyjna. Te ostatnie może rozwiać działanie administracji.
– Można pomyśleć o kampaniach informacyjnych, ale także różnych narzędziach, programach, które bezpośrednio udzielają finansowania na zakup chmury. Kluczowe też są dobre przykłady. Państwo jest najbardziej uregulowaną jednostką organizacyjną, więc jeżeli państwo zakupuje chmurę, to biznes już nie ma się czego obawiać – podkreśla Justyna Orłowska.
Zdaniem Magdaleny Dziewguć bariery związane z transformacją chmurową tkwią przede wszystkim w świadomości samych firm i ich przyzwyczajeniach do funkcjonowania w określony sposób. Pokonanie ich wymaga odważnego, aktywnego działania liderów, bo otoczenie regulacyjne jest pozytywnie nastawione do wdrażania innowacji technologicznych.
– Operator Chmury Krajowej bardzo dużo zrobił w zakresie tworzenia przychylnego ekosystemu. Mamy naprawdę sporo szkoleń, dużo inwestycji w kompetencje na rynku, więc te bariery wdrożenia są głównie w środku – podkreśla ekspertka.
Wśród zaleceń dla administracji wymienianych przez doradców McKinsey dla przyspieszenia transformacji chmurowej są m.in. wsparcie finansowe dla biznesu, przegląd prawa i dobre przykłady zastosowań chmury w sferze publicznej. Firmy z kolei powinny przygotować strategie przejścia biznesu do chmury i wdrażać ją konsekwentnie, równolegle budując kompetencje. Obywatele zaś powinni zostać wyposażeni w umiejętności techniczne i biznesowe związane z wykorzystaniem technologii chmurowych.
Czytaj także
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-04: Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy
- 2025-03-10: Sylwia Bomba: Przez 10 lat odchudzałam się bezskutecznie. Potrafiłam codziennie biegać 15 km albo w ogóle nie jeść
- 2025-02-21: Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
- 2025-03-05: Nawet 35 proc. Polaków może się zmagać z insulinoopornością. Sygnałami alarmowymi są nagły wzrost wagi ciała, senność i napady głodu
- 2025-02-26: Przez brak więzi z rodzicami dziecko szuka wsparcia w smartfonie. Psychiatrzy ostrzegają przed taką pułapką
- 2025-02-25: Wzrost udziału kobiet we władzach spółek z WIG140 rozczarowująco niski. Co piąta firma ma zarząd i radę nadzorczą w męskim składzie
- 2025-02-19: Polskie mleczarstwo przygotowuje się do silniejszej konkurencji na zagranicznych rynkach. Potrzebuje wsparcia systemowego
- 2025-02-19: Biomimetyczny dron z nogami sprawdzi się w dostawach i misjach ratunkowych. Technologia inspirowana jest wronami
- 2025-02-11: Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.