Mówi: | Emma Kendrew |
Funkcja: | Artificial Intelligence & Intelligent Automation Lead |
Firma: | Accenture Technology Wielka Brytania i Irlandia |
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje biznes. Jej wykorzystanie będzie kluczowe dla firm w najbliższych 3–5 latach
Sztuczna inteligencja będzie mieć kluczowe znaczenie dla biznesu w ciągu kolejnych 3–5 lat – podkreśla Emma Kendrew, specjalistka od AI w Accenture Technology UKI. Jak ocenia, w projektach związanych ze sztuczną inteligencją przoduje w tej chwili biznes w USA i Europie, ale gonią ich także Chiny. AI jest szeroko wykorzystywana we wszystkich branżach i w coraz większym stopniu wkracza też do codziennego życia. Dlatego firmy – zarówno duże, jak i małe i średnie – muszą uświadomić sobie kluczowe znaczenie tej technologii i innowacji dla swojej konkurencyjności.
– Znaczny wzrost zainteresowania sztuczną inteligencją można zauważyć na całym świecie. Rynki, które zajmują czołowe pozycje w tym zakresie, to USA i UE, ale również Chiny inwestują w AI znaczne środki – mówi agencji Newseria Biznes Emma Kendrew, Artificial Intelligence & Intelligent Automation Lead, Accenture Technology w Wielkiej Brytanii i Irlandii. – Dopiero teraz dostrzegliśmy, że sztuczna inteligencja może zmienić nasze codzienne życie. Zarówno w Polsce, jak i innych częściach świata wiele osób ma kontakt z AI codziennie – za pośrednictwem smartfonów czy przy korzystaniu z wyszukiwarki Google, nawet nie zdając sobie z tego sprawy.
Jak podkreśla, sztuczna inteligencja jest technologią, która będzie mieć kluczowe znaczenie dla biznesu i konsumentów na całym świecie w ciągu kolejnych 3–5 lat, lecz także w dalszej przyszłości. Już w tej chwili AI (ang. Artificial Intelligence) jest szeroko wykorzystywana w medycynie, finansach czy kancelariach prawnych.
Bank JP Morgan Chase od dwóch lat wykorzystuje bazujące na AI oprogramowanie o nazwie COIN, które analizuje umowy kredytowe. Maszyna w ciągu kilku minut wykonuje zadanie, które wcześniej zajmowało prawnikom łącznie ok. 360 tys. godzin pracy rocznie. Z ubiegłorocznego badania SAS Accenture Applied Intelligence, Intela i Forbes Insights wynika natomiast, że 72 proc. organizacji na całym świecie prowadzi już projekty z zakresu AI.
– Sztuczna inteligencja może się wydawać czymś tajemniczym, science fiction. Ta technologia bardzo się jednak rozwinęła w ciągu ostatnich kilku lat i teraz już jesteśmy w stanie ją wykorzystać w biznesie. Obserwujemy takie zjawiska, jak wirtualni agenci i inteligencja konwersacyjna. Jesteśmy również świadkami ogromnego wzrostu popularności inteligentnych głośników domowych, dzięki czemu firmy zyskują całkowicie nowy kanał kontaktu z klientami, mogą oferować nowe produkty i usługi. To zaledwie jeden z przykładów, jak AI stwarza nowe możliwości dla biznesu – mówi Emma Kendrew.
Wirtualni asystenci są już w tej chwili coraz szerzej wykorzystywani m.in. w bankowości. W ubiegłym roku ING Bank Śląski udostępnił chatbota Mój Asystent, który odpowiada na pytania klientów, wykorzystując mechanizmy sztucznej inteligencji. Dell Technologies prognozuje z kolei, że do 2030 roku spersonalizowani, wirtualni asystenci działający w oparciu o AI upowszechnią się również w codziennym życiu (raport „The Next Era of Human-Machine Partnerships”).
– Sztuczna inteligencja może też pomóc firmom w zróżnicowaniu swoich operacji. To swego rodzaju podróż w kierunku inteligentnych rozwiązań, aby firmy mogły w lepszy sposób wykorzystać dane i informacje o klientach, produktach lub rynkach. Dzięki AI mogą też podnieść status swoich pracowników, żeby ci mogli się zająć bardziej wartościowymi zadaniami – mówi Emma Kendrew.
Jak podkreśla, w realiach cyfrowej gospodarki wszystkie firmy muszą uświadomić sobie kluczową rolę innowacji w ich działalności. Te nie są zarezerwowane tylko dla dużych podmiotów, które same kreują albo pozyskują innowacyjne rozwiązania we współpracy ze start-upami. Innowacje to też warunek konkurencyjności i utrzymania się na rynku dla MŚP.
– Jesteśmy świadkami czwartej rewolucji przemysłowej, czyli połączenia technologii opartych na chmurze i zwiększonej mocy przetwarzania. Blockchain w kombinacji ze sztuczną inteligencją i rzeczywistością rozszerzoną dostarczą całkowicie nowe doświadczenia, produkty i usługi, których być może nie jesteśmy jeszcze w stanie sobie wyobrazić – mówi Emma Kendrew.
Emma Kendrew jest wybitną specjalistką od rozwiązań związanych ze sztuczną inteligencją oraz automatyzacją, a także propagatorką aktywizacji kobiet w obszarze IT. W 2015 roku została wyróżniona w konkursie Management Today’s 35 Women Under 35. Do Polski przejechała w związku z wystąpieniem na konferencji Women in Tech Summit – największej w Europie konferencji dla kobiet w nowych technologiach odbywającej się w Warszawie 13–14 listopada.
Czytaj także
- 2025-03-04: Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-03-03: Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-25: Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków. Bez zmiany systemu podatków może być krótkotrwałym mechanizmem wsparcia rynku
- 2025-03-03: Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju
- 2025-02-13: Europa zapowiada ogromne inwestycje w sztuczną inteligencję. UE i USA mają wspólne interesy w obszarze AI
- 2025-02-19: Polskie mleczarstwo przygotowuje się do silniejszej konkurencji na zagranicznych rynkach. Potrzebuje wsparcia systemowego
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.