Newsy

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje biznes. Jej wykorzystanie będzie kluczowe dla firm w najbliższych 3–5 latach

2019-11-18  |  06:20
Mówi:Emma Kendrew
Funkcja:Artificial Intelligence & Intelligent Automation Lead
Firma:Accenture Technology Wielka Brytania i Irlandia
  • MP4
  • Sztuczna inteligencja będzie mieć kluczowe znaczenie dla biznesu w ciągu kolejnych 3–5 lat – podkreśla Emma Kendrew, specjalistka od AI w Accenture Technology UKI. Jak ocenia, w projektach związanych ze sztuczną inteligencją przoduje w tej chwili biznes w USA i Europie, ale gonią ich także Chiny. AI jest szeroko wykorzystywana we wszystkich branżach i w coraz większym stopniu wkracza też do codziennego życia. Dlatego firmy – zarówno duże, jak i małe i średnie – muszą uświadomić sobie kluczowe znaczenie tej technologii i innowacji dla swojej konkurencyjności.

     Znaczny wzrost zainteresowania sztuczną inteligencją można zauważyć na całym świecie. Rynki, które zajmują czołowe pozycje w tym zakresie, to USA i UE, ale również Chiny inwestują w AI znaczne środki – mówi agencji Newseria Biznes Emma Kendrew, Artificial Intelligence & Intelligent Automation Lead, Accenture Technology w Wielkiej Brytanii i Irlandii. – Dopiero teraz dostrzegliśmy, że sztuczna inteligencja może zmienić nasze codzienne życie. Zarówno w Polsce, jak i innych częściach świata wiele osób ma kontakt z AI codziennie – za pośrednictwem smartfonów czy przy korzystaniu z wyszukiwarki Google, nawet nie zdając sobie z tego sprawy.

    Jak podkreśla, sztuczna inteligencja jest technologią, która będzie mieć kluczowe znaczenie dla biznesu i konsumentów na całym świecie w ciągu kolejnych 3–5 lat, lecz także w dalszej przyszłości. Już w tej chwili AI (ang. Artificial Intelligence) jest szeroko wykorzystywana w medycynie, finansach czy kancelariach prawnych.

    Bank JP Morgan Chase od dwóch lat wykorzystuje bazujące na AI oprogramowanie o nazwie COIN, które analizuje umowy kredytowe. Maszyna w ciągu kilku minut wykonuje zadanie, które wcześniej zajmowało prawnikom łącznie ok. 360 tys. godzin pracy rocznie. Z ubiegłorocznego badania SAS Accenture Applied Intelligence, Intela i Forbes Insights wynika natomiast, że 72 proc. organizacji na całym świecie prowadzi już projekty z zakresu AI. 

    – Sztuczna inteligencja może się wydawać czymś tajemniczym, science fiction. Ta technologia bardzo się jednak rozwinęła w ciągu ostatnich kilku lat i teraz już jesteśmy w stanie ją wykorzystać w biznesie. Obserwujemy takie zjawiska, jak wirtualni agenci i inteligencja konwersacyjna. Jesteśmy również świadkami ogromnego wzrostu popularności inteligentnych głośników domowych, dzięki czemu firmy zyskują całkowicie nowy kanał kontaktu z klientami, mogą oferować nowe produkty i usługi. To zaledwie jeden z przykładów, jak AI stwarza nowe możliwości dla biznesu – mówi Emma Kendrew.

    Wirtualni asystenci są już w tej chwili coraz szerzej wykorzystywani m.in. w bankowości. W ubiegłym roku ING Bank Śląski udostępnił chatbota Mój Asystent, który odpowiada na pytania klientów, wykorzystując mechanizmy sztucznej inteligencji. Dell Technologies prognozuje z kolei, że do 2030 roku spersonalizowani, wirtualni asystenci działający w oparciu o AI upowszechnią się również w codziennym życiu (raport „The Next Era of Human-Machine Partnerships”).

     Sztuczna inteligencja może też pomóc firmom w zróżnicowaniu swoich operacji. To swego rodzaju podróż w kierunku inteligentnych rozwiązań, aby firmy mogły w lepszy sposób wykorzystać dane i informacje o klientach, produktach lub rynkach. Dzięki AI mogą też podnieść status swoich pracowników, żeby ci mogli się zająć bardziej wartościowymi zadaniami – mówi Emma Kendrew.

    Jak podkreśla, w realiach cyfrowej gospodarki wszystkie firmy muszą uświadomić sobie kluczową rolę innowacji w ich działalności. Te nie są zarezerwowane tylko dla dużych podmiotów, które same kreują albo pozyskują innowacyjne rozwiązania we współpracy ze start-upami. Innowacje to też warunek konkurencyjności i utrzymania się na rynku dla MŚP.

     Jesteśmy świadkami czwartej rewolucji przemysłowej, czyli połączenia technologii opartych na chmurze i zwiększonej mocy przetwarzania. Blockchain w kombinacji ze sztuczną inteligencją i rzeczywistością rozszerzoną dostarczą całkowicie nowe doświadczenia, produkty i usługi, których być może nie jesteśmy jeszcze w stanie sobie wyobrazić – mówi Emma Kendrew.

    Emma Kendrew jest wybitną specjalistką od rozwiązań związanych ze sztuczną inteligencją oraz automatyzacją, a także propagatorką aktywizacji kobiet w obszarze IT. W 2015 roku została wyróżniona w konkursie Management Today’s 35 Women Under 35. Do Polski przejechała w związku z wystąpieniem na konferencji Women in Tech Summit – największej w Europie konferencji dla kobiet w nowych technologiach odbywającej się w Warszawie 13–14 listopada.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

    Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

    Przemysł

    Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

    Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

    Prawo

    Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

    Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.