Newsy

Intel: sprzedaż sprzętu elektronicznego w Polsce spada. Najlepiej radzi sobie rynek urządzeń mobilnych

2013-07-26  |  06:25
Mówi:Tomasz Klekowski
Funkcja:dyrektor na region Europy Centralnej i Wschodniej
Firma:Intel
  • MP4
  • W trakcie kryzysu sprzedaż urządzeń mobilnych ratuje Intela. Dzięki nim spółka notuje niższe spadki od branżowej średniej. Ale komputery osobiste i serwery to wciąż ważny segment rynku, który w dodatku może jeszcze zyskiwać na znaczeniu. Dzięki dofinansowywanym z budżetu i UE programom, np. cyfryzacji i e-administracji już w przyszłym roku możliwa jest poprawa koniunktury i wzrost sprzedaży także tych urządzeń.

    Jak przyznaje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Tomasz Klekowski, dyrektor Intela na region Europy Centralnej i Wschodniej, produkująca procesory spółka dostosowała się do nowych preferencji klientów. Chętniej kupują oni urządzenia mobilne, takie jak smartfony i tablety, a nie komputery osobiste. Dzięki nowemu rynkowi Intel zmniejszył spadki sprzedaży.

     – W drugim kwartale, według analityków, rynek spadł o 11 proc., natomiast przychody Intela w tym samym czasie spadły jedynie o 5 proc. Biorąc pod uwagę trudną sytuację ekonomiczną, to jest bardzo dobry wynik. Wskazuje on na to, że pomimo tego, że rynek komputerów osobistych jest słabszy, to z powodzeniem wchodzimy na rynek urządzeń ultramobilnych, takich jak tablety, smartfony, np. Samsung Galaxy Tab 3 czy Asus FonePad – mówi Tomasz Klekowski.

    Klekowski przewiduje jednak, że rynek komputerów osobistych wkrótce zanotuje odbicie. Być może jeszcze w tym roku, a na pewno w przyszłym. Szansą są dofinansowywane przez Unię i Polskę programy w zakresie np. e-edukacji, cyfryzacji i e-administracji. Dzięki nim rośnie sprzedaż właśnie komputerów osobistych oraz serwerów.

     – W drugiej połowie roku powinien ożywić się cały rynek – przewiduje. – Mamy na myśli również budowę całej infrastruktury internetowej. Pochodną wzrostu sprzedaży urządzeń mobilnych jest to, że potrzeba coraz więcej serwerów, aby cały ten ruch tworzony przez urządzenia mobilne przetwarzać i wspierać. Na każde kilkaset nowych smartfonów potrzeba zakupu nowego serwera. I dział sprzedaży serwerów ma się bardzo dobrze.

    Rozwój tego segmentu jest możliwy dzięki szybko rosnącej popularności rynku usług w chmurze obliczeniowej. W drugim kwartale tego roku, pomimo trwającego kryzysu i ogólnych spadków, w tym obszarze sprzedaż wzrosła o 40 proc. Podkreśla, że ożywienie będzie wiązało się również z rozpoczęciem w przyszłym roku nowej siedmioletniej unijnej perspektywy budżetowej, dzięki której uwolnione zostaną dodatkowe fundusze.

    Polsce Intel notuje dobre wyniki w sprzedaży przez sieci specjalistyczne. W tym segmencie w odniesieniu do ubiegłego roku w ogóle nie ma spadku, a sprzedają się również wyposażone w procesory Intela komputery osobiste. Gorzej jest w pozostałych kanałach segmentu konsumenckiego w tym w obszarze sprzedaży przez firmy telekomunikacyjne. Z uwagi na kryzys ekonomiczny pojawiają się również problemy w zarządzaniu łańcuchem dostaw – spółka musi czasem mierzyć się z zatorami lub nadmiarami magazynowymi.

    Ta sytuacja powoduje, że Intel osiągnie w tym roku gorsze od zakładanych przychody.

     – Jednak nasza struktura produktów jest w tej chwili na tyle przygotowana, że biorąc pod uwagę perspektywę roku 2014, kiedy spodziewamy się pewnego ożywienia gospodarczego, nasza sprzedaż powinna być znacznie lepsza – mówi Klekowski. – W segmencie biznesowym już w drugiej połowie roku spodziewamy się pewnego ożywienia, ponieważ widzimy duże projekty, które są na etapie rozpoczęcia realizacji.

    Nie tylko w Polsce spada sprzedaż urządzeń elektronicznych. Słabnie także rynek w Chinach oraz w krajach byłego Związku Radzieckiego. Klekowski zauważa jednak, że coraz lepsze wyniki notuje rynek amerykański.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

    Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

    Fundusze unijne

    Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

    Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

    Ochrona środowiska

    Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

    Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.