Newsy

Intel: sprzedaż sprzętu elektronicznego w Polsce spada. Najlepiej radzi sobie rynek urządzeń mobilnych

2013-07-26  |  06:25
Mówi:Tomasz Klekowski
Funkcja:dyrektor na region Europy Centralnej i Wschodniej
Firma:Intel
  • MP4
  • W trakcie kryzysu sprzedaż urządzeń mobilnych ratuje Intela. Dzięki nim spółka notuje niższe spadki od branżowej średniej. Ale komputery osobiste i serwery to wciąż ważny segment rynku, który w dodatku może jeszcze zyskiwać na znaczeniu. Dzięki dofinansowywanym z budżetu i UE programom, np. cyfryzacji i e-administracji już w przyszłym roku możliwa jest poprawa koniunktury i wzrost sprzedaży także tych urządzeń.

    Jak przyznaje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Tomasz Klekowski, dyrektor Intela na region Europy Centralnej i Wschodniej, produkująca procesory spółka dostosowała się do nowych preferencji klientów. Chętniej kupują oni urządzenia mobilne, takie jak smartfony i tablety, a nie komputery osobiste. Dzięki nowemu rynkowi Intel zmniejszył spadki sprzedaży.

     – W drugim kwartale, według analityków, rynek spadł o 11 proc., natomiast przychody Intela w tym samym czasie spadły jedynie o 5 proc. Biorąc pod uwagę trudną sytuację ekonomiczną, to jest bardzo dobry wynik. Wskazuje on na to, że pomimo tego, że rynek komputerów osobistych jest słabszy, to z powodzeniem wchodzimy na rynek urządzeń ultramobilnych, takich jak tablety, smartfony, np. Samsung Galaxy Tab 3 czy Asus FonePad – mówi Tomasz Klekowski.

    Klekowski przewiduje jednak, że rynek komputerów osobistych wkrótce zanotuje odbicie. Być może jeszcze w tym roku, a na pewno w przyszłym. Szansą są dofinansowywane przez Unię i Polskę programy w zakresie np. e-edukacji, cyfryzacji i e-administracji. Dzięki nim rośnie sprzedaż właśnie komputerów osobistych oraz serwerów.

     – W drugiej połowie roku powinien ożywić się cały rynek – przewiduje. – Mamy na myśli również budowę całej infrastruktury internetowej. Pochodną wzrostu sprzedaży urządzeń mobilnych jest to, że potrzeba coraz więcej serwerów, aby cały ten ruch tworzony przez urządzenia mobilne przetwarzać i wspierać. Na każde kilkaset nowych smartfonów potrzeba zakupu nowego serwera. I dział sprzedaży serwerów ma się bardzo dobrze.

    Rozwój tego segmentu jest możliwy dzięki szybko rosnącej popularności rynku usług w chmurze obliczeniowej. W drugim kwartale tego roku, pomimo trwającego kryzysu i ogólnych spadków, w tym obszarze sprzedaż wzrosła o 40 proc. Podkreśla, że ożywienie będzie wiązało się również z rozpoczęciem w przyszłym roku nowej siedmioletniej unijnej perspektywy budżetowej, dzięki której uwolnione zostaną dodatkowe fundusze.

    Polsce Intel notuje dobre wyniki w sprzedaży przez sieci specjalistyczne. W tym segmencie w odniesieniu do ubiegłego roku w ogóle nie ma spadku, a sprzedają się również wyposażone w procesory Intela komputery osobiste. Gorzej jest w pozostałych kanałach segmentu konsumenckiego w tym w obszarze sprzedaży przez firmy telekomunikacyjne. Z uwagi na kryzys ekonomiczny pojawiają się również problemy w zarządzaniu łańcuchem dostaw – spółka musi czasem mierzyć się z zatorami lub nadmiarami magazynowymi.

    Ta sytuacja powoduje, że Intel osiągnie w tym roku gorsze od zakładanych przychody.

     – Jednak nasza struktura produktów jest w tej chwili na tyle przygotowana, że biorąc pod uwagę perspektywę roku 2014, kiedy spodziewamy się pewnego ożywienia gospodarczego, nasza sprzedaż powinna być znacznie lepsza – mówi Klekowski. – W segmencie biznesowym już w drugiej połowie roku spodziewamy się pewnego ożywienia, ponieważ widzimy duże projekty, które są na etapie rozpoczęcia realizacji.

    Nie tylko w Polsce spada sprzedaż urządzeń elektronicznych. Słabnie także rynek w Chinach oraz w krajach byłego Związku Radzieckiego. Klekowski zauważa jednak, że coraz lepsze wyniki notuje rynek amerykański.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności

    Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.

    Infrastruktura

    Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

    Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.

    Polityka

    Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

    Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.