Newsy

Hossa na polskim rynku nieruchomości biurowych. Rynek bije kolejne rekordy

2017-11-02  |  06:50

Rozwój nowoczesnych usług dla biznesu i outsourcingu napędza rynek nieruchomości biurowych. Z kolei coraz większa popularność handlu internetowego napędza segment magazynowy. W ubiegłym roku Polska była liderem transakcji na rynku nieruchomości komercyjnych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Z prognoz ekspertów wynika, że na koniec tego roku wyniki będą jeszcze lepsze.

Rynek powierzchni biurowych radzi sobie bardzo dobrze, podobnie jak powierzchni handlowych. W tym drugim segmencie dochodzi do naprawdę dużych transakcji, ale prawdopodobnie do końca roku biura ponownie wysuną się na prowadzenie. Na rynku realizowanych jest obecnie wiele projektów i jest wielu chętnych zainteresowanych kupnem aktywów klasy premium – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Craig Smith z Europa Property Magazine.

Nieruchomości komercyjne w Polsce cieszą się niesłabnącą popularnością wśród inwestorów. Przyczynia się do tego szereg czynników: niskie stopy procentowe, rosnąca gospodarka, ceny konkurencyjne w stosunku do zachodnioeuropejskich oraz dynamicznie rosnący sektor outsourcingu i usług dla biznesu. Sam rynek jest postrzegany przez inwestorów jako stabilny, bezpieczny i wzrostowy.

Według podsumowania firmy doradczej EY („Real estate market trends in 2017”) w ubiegłym roku wartość transakcji na polskim rynku nieruchomości komercyjnych wyniosła 4,6 mld euro. W największym stopniu przyczynił się do tego segment nieruchomości handlowych (43 proc.) oraz biurowych (39 proc.). Polska była w ubiegłym roku liderem transakcji na rynku nieruchomości komercyjnych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. W tym roku – jak szacuje firma Savills – inwestycje mogą sięgnąć 4,5 mld euro.

Rekord padł na rynku nieruchomości biurowych, który powiększył się o 900 tys. mkw. nowej powierzchni, a całkowite zasoby przekroczyły 9 mln mkw. EY zauważa, że w tym roku najbardziej perspektywiczne lokalizacje – w których powstaje najwięcej projektów biurowych – to Warszawa, Kraków, Trójmiasto, Wrocław i Łódź.

– Wielu inwestorów przygląda się obecnie mniejszym miastom, pojawiają się tam wspaniałe możliwości. Ale najważniejsza jest cały czas Warszawa i inne stolice w regionach: Wrocław, Poznań, Kraków i oczywiście Trójmiasto – mówi Craig Smith.

W ostatniej edycji raportu „Skyline Tracker” firma doradcza Cushman&Wakefield zauważa, że w ciągu ostatnich 10 lat zasoby powierzchni biurowej w Warszawie zwiększyły się ponad dwukrotnie. Na koniec I półrocza 2017 roku zasoby stolicy przekroczyły 5,1 mln mkw., a warszawski rynek biurowy jest już w dojrzałej fazie.

Według danych Colliers za I połowę tego roku („Market Insights”), w całej Polsce w budowie jest obecnie rekordowa ilość 1,7 mln mkw. nowej powierzchni biurowej oraz ponad 0,5 mln mkw. w nowobudowanych centrach handlowych.

Z rozmów z naszymi inwestorami i ich klientami wnioskujemy, że wielu z nich chce zostać na kluczowych rynkach. Ci, nazwijmy to, odważniejsi, albo szukający wyższych zwrotów, zwracają się w stronę mniejszych miast – mówi Craig Smith.

Z podsumowania EY wynika, że w 2016 roku oddano również do użytku 460 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, a zdaniem analityków – w tym roku ta wartość może zostać przebita. Dynamicznie rośnie też segment magazynowy – łączna powierzchnia magazynowa w Polsce przekracza już 11,2 mln mkw., a w ubiegłym roku oddano do użytku o 30 proc. więcej rok do roku. Obecnie w budowie jest dalsze 1,5 mln mkw. magazynów, z czego trzy czwarte jest już wynajęte. Ze względu na centralną lokalizację i coraz lepszą sieć dróg i autostrad Polska jest bardzo atrakcyjna dla firm logistycznych i inwestorów w tym segmencie. Eksperci zwracają uwagę, że wzrost napędza przede wszystkim rozwój handlu internetowego i e-commerce.

Mam nadzieję, że przez kilka najbliższych lat rynek nieruchomości w Polsce będzie rozwijał się tak jak dotychczas. Sytuacja gospodarcza jest dobra, podobnie jak nastroje konsumenckie. Zainteresowanie Polską ze strony zagranicznych inwestorów jest duże – mówi Craig Smith.

Sytuacja na rynku nieruchomości biurowych w Europie Środkowo-Wschodniej była jednym z tematów paneli podczas kongresu CEE Investment Forum, który odbył się w Warszawie 26 października.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.