Mówi: | Piotr Apollo |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | TAURON Nowe Technologie |
Rośnie zainteresowanie magazynami energii wśród firm. Z czasem może się to przełożyć na spadek cen
– Rozwój rynku magazynów energii będzie w najbliższych latach uzależniony głównie od ich cen i świadomości klientów odnośnie do korzyści, jakie może zapewnić im taki magazyn – ocenia Piotr Apollo, prezes zarządu Tauron Nowe Technologie SA. Jak wskazuje, dużym potencjałem i chłonnością cechuje się segment prosumentów, jednak cena magazynów energii dla przeciętnego Kowalskiego wciąż pozostaje za wysoka. Dlatego w tej chwili to biznes – średnie i duże przedsiębiorstwa – w większym stopniu interesuje się magazynami energii, ponieważ w ich przypadku stopa zwrotu z takiej inwestycji następuje szybciej.
– Rynek magazynów energii dzieli się na trzy segmenty, czyli rynek prosumentów, średnich i dużych przedsiębiorstw oraz rynek dystrybutorów. I każdy z nich będzie oczekiwał od magazynów energii czegoś innego. Prosumenci na pewno oszczędności w zakresie produkowanej przez siebie energii. Firmy średnie i duże – oszczędności, ale i stabilności uzyskanej energii, która wpływa na to, że taka firma jest w stanie swobodnie realizować swoją produkcję bez żadnych zakłóceń. Z kolei duzi dystrybutorzy będą oczekiwać przede wszystkim stabilności, możliwości uniknięcia wyłączeń. I to są podstawowe funkcje magazynów energii – mówi Piotr Apollo.
Rozwój rynku magazynów energii zaczyna w Polsce przyspieszać. Ożywienie widać m.in. w segmencie prosumentów, którzy mogą liczyć na dotacje w programie Mój Prąd, a magazyny są dla nich uzupełnieniem przydomowej fotowoltaiki, pozwalającym zwiększyć poziom autokonsumpcji i obniżyć rachunki za energię. Według danych ARP w Polsce jest już ponad 1,24 mln prosumenckich instalacji PV, więc ten segment ma przed sobą ogromne perspektywy rozwoju.
– W obrębie Grupy Tauron mamy dziś ok. 400 tys. prosumentów – czyli 1/3 całego tego rynku – którzy posiadają mikroinstalacje fotowoltaiczne na dachach i generują ok. 3 GW energii elektrycznej. I ten segment jest na pewno bardzo chłonny. Jednak aby mógł się rozwinąć, magazyny energii muszą być tanie. My mamy w ofercie magazyny od 4 kW, poprzez 8, do 12 kW i to jest wystarczająca moc dla przeciętnego prosumenta, który posiada średnią instalację ok. 10 kW. Ich cena kształtuje się dzisiaj na poziomie między 25 a 40 tys. zł, więc potrzebne są dopłaty, które na rynku już funkcjonują – mówi prezes Tauron Nowe Technologie.
Dopłaty – m.in. w programach dotyczących podnoszenia efektywności energetycznej – mogą pozyskać też przedsiębiorcy, dla których magazyn energii to szansa na zwiększenie zużycia energii z własnych źródeł wytwórczych, ale również większe bezpieczeństwo energetyczne i poprawa parametrów jakościowych energii elektrycznej na potrzeby procesów technologicznych. Dlatego i w tym segmencie zainteresowanie jest coraz większe.
– Dla przeciętnego Polaka cena tych magazynów dziś może się jeszcze wydawać dość wysoka. Jednak w tej chwili to biznes, średnie i duże przedsiębiorstwa mocniej interesują się magazynami energii, ponieważ w ich przypadku stopa zwrotu z takiej inwestycji następuje szybciej. Dodatkowo świadomość związana ze stabilnością energii i funkcjonowaniem zakładu pracy powoduje, że to zainteresowanie rośnie. I oczywiście jeśli zainteresowanie wzrasta, to cena będzie spadać – mówi Piotr Apollo. – Wiele zależy również od postępu technologicznego i od producentów. Rynek światowy, a przede wszystkim rynek chiński, jest mocno skoncentrowany na tym, aby tę technologię promować, a w Europie też powstają firmy, które ją wdrażają.
Prezes spółki Tauron Nowe Technologie ocenia, że to właśnie te dwa czynniki – czyli poziom cen i świadomości klientów odnośnie do korzyści, jakie może zapewnić im magazyn energii – przesądzą w najbliższych latach o rozwoju tego rynku.
– Magazyny energii to w Polsce przyszłościowy temat, który w naszej spółce już jest realizowany – mówi ekspert. – Bierzemy udział w projektach badawczych i instalujemy te magazyny energii dla średnich przedsiębiorców, aby sprawdzić, jak one wpływają na działalność danej firmy. Sprawdzamy profil zużycia energii i przeprowadzamy audyt całości funkcjonowania danego przedsiębiorstwa, aby dobrać do tego odpowiedni magazyn energii. Prowadzimy też projekt badawczy w Nowej Rudzie na Dolnym Śląsku, gdzie razem z naszymi partnerami wprowadzamy magazyny energii, które stabilizują funkcjonujący zakład. Modele matematyczne, które będziemy odbierać z tych badań, pokażą nam, w którym kierunku mamy podążać, jak ustawić te magazyny energii, jak dobrać je do profilu zużycia przedsiębiorstwa.
O konieczności położenia większego nacisku na inwestycje w magazyny energii prezes Tauron Nowe Technologie wraz z innymi przedstawicielami rynku energetycznego dyskutował podczas debaty „OZE i magazynowanie energii. Strategia, rozwój, logistyka i technologia”, zorganizowanej przez agencję Newseria w ramach cyklu spotkań #DebatyPodNapięciem.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.