Newsy

Tylko firmy oparte na danych mogą przetrwać na rynku. Mają nawet 23 razy większą szansę na pozyskiwanie nowych klientów

2019-01-14  |  06:25

Polskie przedsiębiorstwa są w fazie transformacji dotychczasowych źródeł konkurencyjności. Coraz większą rolę odgrywają innowacyjność i automatyzacja. Wyzwaniem jest finansowanie wzrostu przedsiębiorstwa z firmy rodzinnej do korporacji. Firmy oparte na danych mają nawet 23 razy większą szansę na pozyskiwanie nowych klientów i sześciokrotnie większą na ich późniejsze zachowanie. Prognozowanie i analiza danych to jednak pięta achillesowa polskich firm.

– Już nie jesteśmy małą firmą, gdzie jeszcze można zapanować nad organizacją, ale nigdy nie będziemy korporacją. Jesteśmy firmą, która aktualnie w siedmiu dużych miastach naszego kraju zatrudnia łącznie 80 osób, więc zapanować nad pracownikami – ze względu na odległość i oczekiwania naszych pracowników – jest dosyć trudno. Dużym wyzwaniem jest możliwość zdobycia trampoliny, która pozwoli nam na odskoczenie od tego poziomu. Porównując, chcemy się przesiąść z poloneza do trochę szybszego auta – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Kazimierz Jastrzębski, prezes Office Plus.

Według danych Instytutu Biznesu Rodzinnego firmy rodzinne stanowią ok. 36 proc. przedsiębiorstw w Polsce, a ich działalność odpowiada za 18 proc. polskiego PKB. Podobnie jak w przypadku zdecydowanej większości małych i średnich firm, to najbliższe lata mogą się okazać kluczowe dla dalszego rozwoju. Dotychczasowe czynniki konkurencyjności, związane z niskimi kosztami pracy, będą traciły na znaczeniu, a coraz większą rolę będą odgrywać innowacyjność i automatyzacja. Jak przekonują eksperci, przyszłość należy do inteligentnego przedsiębiorstwa.

– Dosyć dużym kłopotem dla nas jest zdobywanie nowych klientów, dlatego że my działamy głównie przez rekomendacje. Jeśli chodzi o rynek e-commerce, to w zasadzie my tam nie istniejemy, dlatego że jest tak duża liczba ofert firm działających w naszym zakresie i interesujących się naszym polem działania, że nie jesteśmy w stanie wypozycjonować się nawet w pierwszej dziesiątce stron Google  – podkreśla Kazimierz Jastrzębski.

Według McKinsey Global Institute firmy oparte na danych mają o 23 razy większą szansę na pozyskiwanie nowych klientów i sześciokrotnie większą na ich późniejsze zachowanie. Jak jednak pokazuje badanie „Analityka biznesowa, wyzwania 2018”, programowanie i analiza danych to wciąż słabe strony firm. Problemem jest też mocne zaistnienie w sieci, z czym ma problem część mniejszych i rodzinnych firm. Bez tego jednak ich szanse, by przetrwać na coraz bardziej cyfrowym rynku, maleją. Problemem dla większość przedsiębiorstw jest też brak pracowników, zwłaszcza tych, którzy będą potrafili sprostać pojawiającym się wyzwaniom.

– Najważniejsze wyzwania dla nas w najbliższym czasie, w zasadzie od kilku lat, to są problemy kadrowe, to są pracownicy na każdym szczeblu. Mam na myśli montażystów, architektów, handlowców i specjalistów w konkretnych działach – wskazuje prezes Office Plus.

Raport PwC i The Business Higher Education Forum „Investing in America’s Data Science and Analytics Talent: The Case for Action” ocenia, że w 2020 roku już 2,7 mln miejsc pracy będzie opartych na analityce i data science i to właśnie takie umiejętności będą dla pracodawców kluczowe przy rekrutacji nowych pracowników.

Same nowe technologie jednak nie wystarczą. Do dalszego rozwoju firm konieczna jest zagraniczna ekspansja. Z drugiej strony na bardziej konkurencyjnym rynku warunkiem kluczowym przetrwania jest cyfrowa transformacja.

– Polski rynek już jest dosyć mocno nasycony, jeśli chodzi o branżę związaną z wyposażaniem wnętrz, docieramy wyłącznie do klientów B2B. Jednak myślimy o ekspansji na rynki głównie europejskie, takim naszym naturalnym rynkiem, który jest najbliżej i najłatwiej można się tutaj próbować przebijać przez gęstwinę wszelakich przeciwności, jest rynek niemiecki, natomiast z ogromną nadzieją i apetytem patrzymy na Daleki Wschód, Kazachstan. Mamy nadzieję, że tam uda nam się zaistnieć – wskazuje Kazimierz Jastrzębski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież

Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.

Problemy społeczne

Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi

Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.