Newsy

J. Piechociński: społeczna odpowiedzialność biznesu pomaga budować przewagę konkurencyjną polskich firm

2014-04-02  |  06:50

Społeczna odpowiedzialność biznesu staje się istotna dla coraz większej liczby polskich firm. I coraz częściej jest przez nie wykorzystywana jako narzędzie do budowania przewag konkurencyjnych. Według wicepremiera Janusza Piechocińskiego, kluczowe dla sukcesu polskich firm jest inwestowanie w kapitał społeczny i budowanie relacji.

 Pochwalenie się osiągnięciami, dynamiką działań we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, zaczyna tworzyć trwałe przewagi konkurencyjne. Jest kapitalnym mechanizmem marketingu i upowszechniania. Bo jeśli wokół firmy tworzy się pozytywny klimat, to produkt przez nią wytwarzany smakuje lepiej w każdym wymiarze jego użytkowania  mówi Janusz Piechociński, wicepremier i minister gospodarki.

Jak dodaje, polskie firmy mają już czym się pochwalić na polu społecznej odpowiedzialności biznesu. Podczas piątych targów CSR, zorganizowanych w Warszawie, zaprezentowało się ponad 50 firm, mających spore dokonania w tej dziedzinie (np. w obszarze ekologii, edukacji i zaangażowania społecznego). Wicepremier podkreśla, że zaangażowanie w CSR powinno towarzyszyć rozwijaniu przedsiębiorczości i inwestowaniu w kapitał ludzki.

 Słynna polska przedsiębiorczość wyrastała w trudnych warunków i w światowej skali przedsiębiorczości jesteśmy notowani na drugim miejscu, zaraz po Korei Południowej  mówi Piechociński.  Ale jednocześnie mając tak wysoki indywidualny kapitał ludzki, co potwierdzają inwestorzy i pracodawcy, musimy budować sumaryczny kapitał społeczny. To jest dużo trudniejsza sztuka, bo trzeba umieć działać nie tylko ze sobą i dla siebie, lecz także z innymi, poprzez innych i dla innych.

Dzięki przestrzeganiu CSR w relacjach z klientami, kontrahentami, lokalnymi władzami i społeczeństwem, firmy mogą wpływać na otoczenie rynkowe.

Stąd na przykład moja wielka determinacja, żeby przejąć rozwiązania austriackie i niemieckie - uwaga, odpowiednio 4 i 5 proc. bezrobocia, czyli szkolenia dualnego, żeby staże, praktyki i szkolenia odbywały się w zakładach pracy. To wymaga zupełnie nowej otwartości, tego, aby wytworzyć przewagi konkurencyjne i mieć najlepsze otoczenie dla polskiej przedsiębiorczości, dla polskiej gospodarki – mówi Janusz Piechociński.

Dodaje, że kluczową rolę we wdrażaniu społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce mają też samorządy.

Stanowią one bardzo ważną część naszego życia publicznego. Oddziałują nie tylko planami zagospodarowania przestrzennego, nie tylko tworząc infrastrukturę, lecz także – co szczególnie dzisiaj ważne – uczestnicząc w odbudowie szkolnictwa zawodowego, bo przez lata o nim zapomnieliśmy – wyjaśnia wicepremier i minister gospodarki.

To szczególnie istotne w sytuacji, kiedy polska gospodarka staje się coraz bardziej umiędzynarodowiona – CSR jest standardem na Zachodzie, a więc również w koncernach, które wchodzą na polski rynek. Piechociński podkreśla, że budowanie zaufania i odpowiednich relacji często stanowi o sukcesie niektórych przedsięwzięć. Przytacza przykłady takich firm, jak Procter&Gamble czy Volkswagen.

– Co zdecydowało, że Września wygrała z innymi, również pozaeuropejskimi lokalizacjami? Właśnie świetne doświadczenia fabryki w Poznaniu, bardzo pozytywny mit, kontynuowany i pielęgnowany w Wielkopolsce o solidności, aktywności, rzetelności pracy, dużej kulturze, obowiązkowości, a także świetne kadry i coraz lepsza infrastruktura, ta techniczna i ta związana z transportem czy komunikacją  przekonuje szef resortu gospodarki.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

Przez pandemię europejska branża motoryzacyjna nie wyprodukowała co najmniej 2 mln samochodów. Producenci aut i części mogą odczuwać skutki kryzysu przez kilka lat

Od popytu konsumenckiego na nowe samochody zależy to, jak szybko europejska branża motoryzacyjna poradzi sobie z kryzysem wywołanym pandemią. – Branża motoryzacyjna jest szczególnie poszkodowana z uwagi na spadek popytu i zamknięcie fabryk. Niewykluczone, że firmy będą zmuszone zwalniać pracowników, a powrót do poziomu produkcji z czasów przed pandemią będzie trudny i długotrwały – mówi Jakub Faryś, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Ratunkiem dla branży może być wsparcie ze strony rządów oraz Unii Europejskiej, które pobudzi popyt rynkowy na nowe samochody.

Bankowość

Trudniej o kredyt mieszkaniowy. Banki zaostrzają wymagania dotyczące wkładu własnego i wiarygodności kredytowej

Dane BIK pokazują, że w kwietniu spadła liczba i wartość udzielonych kredytów mieszkaniowych. Banki udzieliły ich o 23 proc. mniej. Na początku maja jednak liczba zapytań o nowe kredyty hipoteczne wzrosła o 25 proc. w porównaniu do tygodnia wcześniej. W związku z pandemią polityka kredytowa banków się zaostrza, więc o kredyt będzie trudniej. Z drugiej strony kredytobiorcom sprzyja dwukrotna obniżka stóp procentowych do rekordowo niskiego poziomu, która oznacza, że z banku będzie można pożyczyć więcej. Nie ma jednak co liczyć, że ceny nieruchomości spadną.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Konsument

Branża lotnicza w głębokim kryzysie. Po uruchomieniu połączeń ceny biletów mogą wzrosnąć

Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych dniach i tygodniach powróci część połączeń lotniczych, a na lotniskach i w samolotach będą obowiązywały nowe zasady bezpieczeństwa. – Cała branża czeka na odmrożenie, bo dotychczasowe straty przewoźników globalnie szacowane są na 350 mld dol. – mówi Eryk Kłopotowski, ekspert ds. lotnictwa. Pytanie tylko, czy popyt na ich usługi będzie wystarczający, żeby zapewnić rentowność. Tym bardziej że ograniczenia w sprzedaży mogą spowodować wzrost cen biletów.

Handel

Małe firmy audytorskie w obliczu problemów. Szansą dla nich może być konsolidacja

Wprowadzenie wyśrubowanych międzynarodowych standardów badania audytorskiego oraz szczegółowych kontroli ze strony publicznego organu nadzoru powoduje, że usługi audytorskie drożeją. To paradoksalnie może być problem dla mniejszych firm badających sprawozdania finansowe małych podmiotów, bo przerzucenie na klientów rosnących kosztów pracy może skutkować utratą zleceń. To dlatego w branży biegłych rewidentów coraz wyraźniejsza jest tendencja do konsolidacji.