Newsy

Kapitan Tomasz Cichocki chce powtórzyć samotny rejs dookoła świata

2013-03-11  |  06:30

Tomasz Cichocki został żeglarzem 2012 roku. Za samotny rejs dookoła świata na jachcie „Polska Miedź” odebrał najwyższe tego typu wyróżnienie, czyli Srebrny Sekstant. Mimo problemów technicznych i zdrowotnych udało się przepłynąć trasę w 10 miesięcy. Jesienią żeglarz chce powtórzyć wyczyn, tym razem bez zawijania do portu.

 – Jeśli wszystko poszłoby zgodnie z planem, to chciałbym w tym roku na przełomie września i października popłynąć jeszcze raz tą trasą: bardziej profesjonalnie, przygotowany, bardziej zawodowo i tym razem bez zawijania do portu – zdradza Agencji Informacyjnej Newseria swoje plany kapitan Tomasz Cichocki.

Kapitan Cichocki na jachcie „Polska Miedź” wypłynął w swój poprzedni rejs 1 lipca 2011 roku z portu we francuskim Breście Już ta wyprawa z założenia miała się odbyć bez postojów w porcie. 

 – Był jeden taki moment, kiedy musiałem przerwać rejs, żeby dopłynąć do Portu Elizabeth. To była bardziej depresja, trudno nazwać to najtrudniejszym momentem, bo nawigacyjnie nie było to nic trudnego – mówi Tomasz Cichocki.

Rejsu jednak nie można nazwać łatwym. Podczas ponad 300 dni żeglarza nie rozpieszczała pogoda, nie brakło też problemów technicznych i ze zdrowiem. Przez kilkadziesiąt dni, tuż przed powrotem w maju 2012 roku, w ogóle nie było z nim kontaktu.

 – Dziś zupełnie inaczej to widzę niż jak to być może było na rejsie. Zostały mi same dobre wspomnienia – zapewnia kapitan. – Każda mila jest satysfakcją. Płynąłem na stosunkowo małym jachcie, dedykowanym do innych celów, w związku z tym każdy dzień, każda przebyta mila, każdy przetrwany huragan to była satysfakcja.

Kapitan Tomasz Cichocki w piątek odebrał najwyższe wyróżnienie dla żeglarza. Uhonorowano go Srebrnym Sekstantem. Jego wyprawą otrzymała I Nagrodę Honorową w kategorii „Rejs Roku 2012”. Podczas uroczystości w Dworze Artusa w Gdańsku otrzymał nagrody z rąk ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, Sławomira Nowaka.

 – To jest wspaniała nagroda. Po pierwsze dlatego, że otrzymana z rąk zawodowców najwyższej klasy. To jest nie do przecenienia. Z drugiej strony, ta nagroda jest sygnałem do dalszej determinacji, do walki zarówno z oceanem, jak i z samym sobą, o realizację własnych marzeń. To się świetnie tutaj zgrało – powiedział po odebraniu nagrody laureat.

 – Cieszę się, że ta nagroda trafia w tak godne ręce, bo kapitan Cichocki jest bardzo znany w rodzinie żeglarskiej, utytułowany, ma świetną pozycję, to, czego dokonał w ubieglym roku jest rzeczywiście imponujące. 312 dni samotnego rejsu, nie bez problemów. 42 dni bez łączności, nikt nie wiedział, co się z nim dzieje, więc cała rodzina żeglarska wstrzymywała oddech. I udało się. To jest jego wielki osobisty sukces, nie tylko spełnione marzenie – powiedział Newserii minister Sławomir Nowak.

Najwyższe trofea żeglarskie rozdano po raz 43. W gronie wyróżnionych znaleźli się m.in. kapitan Tomasz Szewczyk za wyprawę z Wysp Kanaryjskich, przez Amerykę Połudnową aż do mety w Lizbonie, oraz kapitan Maciej Orczykowski za rejs z Gdyni do Islandii  na ponad 40-letnim jachcie Drosomak, którzy zostali wyróżnieni nagrodami w kategorii „Rejs roku 2012”. Kapituła konkursowa brała pod uwagę 17 różnych wypraw.

 – Cieszę się, bo widać, że żeglarstwo w Polsce się rozwija. Jest coraz więcej młodych kapitanów i cieszę się, że tę zmianę pokoleniową też widać i że tradycja Polski morskiej nie ginie. Liczę na to, że w miarę bogacenia się kraju i rozwijania się polskich firm, będzie coraz więcej firm chętnych sponsorować żeglarstwo, bo to jest bardzo prestiżowy sport, ale i bardzo kosztowny – podkreślił minister.

Sponsorem rejsu kapitana Cichockiego na jachcie „Polska Miedź” był m.in. KGHM.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.