Newsy

KGHM wciąż liczy na koncesje poszukiwawcze w okolicy Głogowa

2014-08-19  |  06:55
Mówi:Jarosław Romanowski
Funkcja:wiceprezes zarządu
Firma:KGHM Polska Miedź SA
  • MP4
  • Minister środowiska ponownie rozpatrzy wnioski o koncesję na obszarach Bytom Odrzański i Kulów-Luboszyce. To jeden z wielu projektów dla miedziowego holdingu. Wśród tych strategicznych dla spółki jest też budowa Głogowa Głębokiego Przemysłowego, pełne uruchomienie produkcji w Sierra Gorda w Chile oraz budowa szybu w kanadyjskiej Victorii.

    Priorytetem dla nas pozostaje uruchomienie naszego projektu sztandarowego, czyli Sierra Gorda, zgodnie z założeniami. Uruchomiliśmy już produkcję, pozostaje teraz osiągnięcie docelowych wielkości produkcyjnych, a więc ponad 110 tys. ton miedzi w koncentracie i 50 mln funtów molibdenu w przyszłym roku. Kluczowe są też projekty, które realizujemy w Polsce – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jarosław Romanowski, wiceprezes zarządu KGHM Polska Miedź.

    Produkcja w chilijskiej kopalni Sierra Gorda ruszyła 30 lipca. Oficjalne otwarcie nastąpi prawdopodobnie na początku października, a obecnie celem spółki jest osiągnięcie zakładanych w pierwszym etapie mocy produkcyjnych. Poza miedzią i molibdenem w Chile produkowane będzie też ponad 60 tys. uncji złota rocznie. W drugim etapie inwestycji, który jak powiedział agencji informacyjnej Newseria Herbert Wirth, prezes KGHM, ruszy najwcześniej w 2019 r.; planowane jest dalsze zwiększenie produkcji.

    Realizowane są też projekty KGHM-u w Kanadzie. W Victorii, w prowincji Ontario, trwa już budowa szybu realizowana wspólnie z kanadyjską spółką. Produkcja ma ruszyć w 2019 r., a poza miedzią wydobywane będą także nikiel i platyna. Obecność metali szlachetnych znacznie poprawia rentowność wydobycia miedzi – podkreśla Romanowski. W kopalni Ajax w prowincji Kolumbia Brytyjska występuje z kolei dużo złota. Tam prace są mniej zaawansowane. KGHM wystąpił o decyzję o zmianie posadowienia zakładu przeróbczego, co ma pozwolić na optymalizację planu produkcyjnego.

    KGHM nie zapomina też o rynku krajowym. Dużym wyzwaniem technologicznym i technicznym jest wydobycie miedzi z poziomu poniżej 1200 metrów pod powierzchnią, które trwa w Głogowie Głębokim Przemysłowym od kwietnia.

    Modernizujemy również huty miedzi, zarówno w Głogowie, jak i w Legnicy, a więc cały ciąg produkcyjny jest objęty planem inwestycyjnym. Aby KGHM mógł funkcjonować przez następne kilkadziesiąt lat, istotne jest również to, by w regionie była prowadzona eksploracja i możliwość udokumentowania kolejnych złóż miedzi. Cieszymy się z tego, że już pewne koncesje w zakresie eksploatacji zostały nam przydzielone. Myślimy o uzyskaniu kolejnych koncesji na nowe złoża w regionie – zdradza Romanowski.

    W ubiegłym roku KGHM uzyskał łącznie pięć koncesji na wydobywanie miedzi w rejonie Głogowa i Lubina oraz trzy koncesje poszukiwawcze w obszarach Głogów, Kazimierzów i oraz Retków-Ścinawa. W tym roku spółka uzyskała koncesję poszukiwawczą na obszar Konrad położony pomiędzy Legnicą a Zgorzelcem. Jednak głośno było przede wszystkim o koncesjach na obszarach Bytom Odrzański i Kulów-Luboszyce. Na początku roku koncesje na poszukiwanie miedzi w obszarach Bytom Odrzański oraz Kotla (fragment obszaru Kulów-Luboszyce) zdobyła kanadyjska firma Miedzi Copper. 30 lipca resort środowiska zapowiedział jednak, że ponownie rozpatrzy te wnioski koncesyjne.

    Mamy też inne obszary, o których myślimy. Pójdziemy bardziej w kierunku północno-wschodnim: Retków-Ścinawa czy to, co już mamy w tej chwili w naszym portfelu, czyli Głogów Głęboki Przemysłowy. Mówimy tutaj o kolejnych milionach ton udokumentowanej miedzi, która będzie eksploatowana w kolejnych latach – dodaje Romanowski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Krynica Forum 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Media i PR

    Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów

    Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.

    DlaWas.info

    Nauka

    Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm

    Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.