Newsy

KNF chce obniżyć opłaty za nadzór pobierane od Giełdy i KDPW

2012-06-12  |  08:39
Mówi:Andrzej Jakubiak
Funkcja:Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego
  • MP4

    Komisja Nadzoru Finansowego chce znacznie obniżyć opłaty ponoszone na rzecz KNF przez GPW i KDPW. Nadzór zamierza do końca czerwca przygotować projekty rozwiązań ustawowych. Nowy model finansowania obejmie opłatami za nadzór także m.in. TFI, domy maklerskie i spółki giełdowe. Szef KNF ma nadzieję, że nowy system będzie obowiązywał od początku 2013 r.

    Komisja Nadzoru Finansowego proponuje, by udział w opłatach z tytułu finansowania nadzoru nad rynkiem kapitałowym ponoszonych rocznie przez GPW i KDPW spadł do ok. 41 proc. z około 88 proc. obecnie.

    - Nasza propozycja zakłada obniżenie opłat wnoszonych zarówno przez Giełdę jak i KDPW o ponad 50%. Więc wydaje nam się, że to jest, z punktu widzenia przynajmniej tych dwóch instytucji, propozycja interesująca – mówi przewodniczący KNF Andrzej Jakubiak.

    Nowy model finansowania nadzoru nad rynkiem kapitałowym ma objąć też bezpośrednimi opłatami m.in.: domy maklerskie i towarowe domy maklerskie, TFI, spółki publiczne, spółki prowadzące pozagiełdowy rynek regulowany ASO, izby rozliczeniowe i rozrachunkowe.

    - Chcielibyśmy, żeby docelowo, w ostatecznych kształcie te rozwiązania dotyczące całego rynku kapitałowego weszły w życie 1 stycznia 2013 roku. Tak, aby nowy rok budżetowy został rozpoczęty według nowych zasad – dodaje szef KNF.

    Zgodnie z planami opłaty z tytułu finansowania nadzoru nad rynkiem kapitałowym mają być wnoszone co miesiąc. Planowane koszty nadzoru nad rynkiem finansowym w 2012 roku wynoszą około 39 mln zł.

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Handel

    1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem

    Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.

    Ochrona środowiska

    KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

    Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.

    Handel

    Amerykańskie indeksy mają za sobą kolejny wzrostowy miesiąc. Druga połowa roku na rynkach akcji może być nerwowa

    Lipiec zazwyczaj jest pozytywnym miesiącem na rynkach akcji i tegoroczny nie był wyjątkiem. Amerykańskie indeksy zakończyły go na plusie, podobnie jak większość europejskich. Rynki Starego Kontynentu nie przyciągają jednak już kapitału z taką intensywnością jak w pierwszej części roku. Z drugiej strony wyceny za oceanem po kolejnych rekordach są już bardzo wysokie, a wpływ nowego porządku celnego narzuconego przez Donalda Trumpa – na razie trudny do przewidzenia. W najbliższym czasie na rynkach można się spodziewać jeszcze większej zmienności i nerwowości, ale dopóki spółki pokazują dobre wyniki, przesłanek do zmiany trendu na spadkowy nie ma.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.