Newsy

Kobieta zmienną jest także podczas zakupów

2013-03-08  |  06:35
Mówi:prof. Dominika Maison
Firma:Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego
  • MP4
  • Psychologowie dzielą kobiety-konsumentki na "profesjonalistki", które odczuwają przy nabywniu produktów radość kupowania, bo mają na to środki finansowe, tzw. „zachłanne konsumpcjonistki” kupujące pod wpływem impulsu oraz „rodzinne panie domu”, które  robiąc zakupy stawiają na pierwszym miejscu potrzeby rodziny, na drugim swoje. Co ciekawe, psychologowie podkreślają, że to więcej panów niż pań robi zakupy pod wpływem impulsu.

    Jak mówi Agencji Informacyjnej Newseria prof. Dominika Maison, podstawową cechą, która różni kobiety i mężczyzn, gdy chodzi o wydawanie pieniędzy, jest odpowiedzialność tak wynika to z badania "Polski same o sobie", przeprowadzonego przez Dom Badawczy Maison i Garden of Words.

      Kobiety w Polsce kupują bardziej rozważnie niż mężczyźni. Dużo rozważniej wydają pieniądze, bardziej potrafią zaoszczędzić, chętniej kupią dla innych, dla bliskich, chętniej się też angażują w charytatywne akcje. Badanie pokazało, co jest sporym zaskoczeniem, że mężczyźni częściej niż kobiety, kupują pod wpływem impulsu – myślę, że to jest trochę przełamanie funkcjonującego powszechnie stereotypu – mówi prof. Dominika Maison.

    Panie w kontekście zakupów psychologowie dzielą na kilka „typów”.

     – Mamy spełnione profesjonalistki, które kupują z dużą radością kupowania, potrafią wydawać pieniądze, mają też sporo pieniędzy. Dla tych kobiet pieniądze są środkiem do celu, czyli cieszą się one tym, co kupią i kupują w dojrzały konsumencko sposób. Drugi typ kobiet-konsumentek to zachłanne konsumpcjonistki, które mają bardzo materialistyczne nastawienie, kupują zachłannie, aby mieć jak najwięcej, i jeśli im się dana rzecz spodoba, muszą ją mieć natychmiast. Dla tych kobiet nie jest ważne, że np. zabraknie do pierwszego, ona musi kupić i natychmiast to kupuje, zapominając o całym świecie – podkreśla prof. Maison.

    Mniej konsumpcjonistycznie do zakupów nastawione są kobiety określane przez ekspertkę jako „rodzinne panie domu”.

     – "Rodzinne panie domu" są nastawione na rodzinę, nie są nastawione materialistycznie do życia, nie mają za dużo pieniędzy, ale podchodzą bardzo funkcjonalnie do zakupów. Szukają tanich miejsc, szukają okazji, po to, żeby zaoszczędzić, aby za pieniądze, którymi dysponują, więcej móc kupić rodzinie. Z badania wynika więc, że nie ma jednego sposobu kupowania przez Polki – stwierdza prof. Dominika Maison.

    Ekspertka zaznacza, że z innych przeprowadzonych przez nią badań wynika, że wśród mężczyzn jest więcej materialistów niż wśród kobiet.

     – Typ profesjonalnego konsumenta oraz rodzinnego pana domu funkcjonuje także wśród panów. Wśród panów typ profesjonalnego konsumenta występuje być może nawet trochę częściej niż wśród kobiet w tej grupie. Z kolei dla „rodzinnego pana domu” podstawową wartością jest rodzina. I ci mężczyźni trochę inaczej odbierają np. reklamy produktów – mówi prof. Maison.

    Podejście do pieniędzy i ich wydawania bierze się, niezależnie od płci, głównie z wychowania. Wpływ mają również kultura i cechy osobowości.

      Są osoby, które wyrastają w bardzo materialistycznej rodzinie i wyznają zupełnie inne wartości. gdy chodzi o wydawanie pieniędzy. Na przykład są antymaterialistami. Albo odwrotnie – wywodząc się z rodziny o innych wartościach mogą nabrać tych materialistycznych wartości w ramach swojej socjalizacji, w ramach wpływu otoczenia – reasumuje ekspertka.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

    W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

    Ochrona środowiska

    Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

    W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

    Transport

    Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

    Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.