Mówi: | Mirosław Kachniewski |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych |
Komisja Europejska może zmienić zasady finansowania inwestycji przez portale społecznościowe
Komisja Europejska do końca roku czeka na opinie dotyczące finansowania społecznościowego. Konsultacje społeczne dotyczące tzw. crowdfundingu mają odpowiedzieć na pytanie, jak Komisja Europejska może wesprzeć tę formę pozyskiwania kapitału. Cieszy się ona coraz większą popularnością w całej Europie, również w Polsce, sprzyjają temu nierestrykcyjne przepisy.
W 2012 roku w całej Europie pozyskano za pomocą crowdfundingu 735 milionów euro. Prognoza na 2013 rok zakłada podwojenie tej kwoty. To 35 proc. światowej wartości tego rodzaju finansowania. Dla porównania wolumen inwestycji wysokiego ryzyka (venture capital) to 3 miliardy euro – podaje portal crowfunding.pl.
– Pozyskiwanie kapitału szybko ewoluuje i poza tradycyjnymi formami, jak publikacja prospektu emisyjnego, emisja akcji, następnie notowanie ich na giełdzie, są też inne, bardziej innowacyjne, szybsze. Przy finansowaniu mniejszych projektów na pewno bardziej opłacalne, bo czas i procedura wejścia na tradycyjną giełdę kosztuje – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Mirosław Kachniewski, prezes Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych.
Crowdfunding otwiera przed inwestorami nowe możliwości – współfinansowanie projektu na wczesnym etapie rozwoju, w zamian za np. udział w przedsiębiorstwie. Zaś osoby z ciekawymi pomysłami mają możliwość pozyskania wsparcia finansowego przy minimalnych kosztach (zwykle jest to opłata za skorzystanie z danej internetowej platformy crowdfundingowej).
Komisja Europejska sprawdza podczas konsultacji, czy rynek potrzebuje doregulowania, czy potrzebne są ograniczenia, nowe przepisy obowiązujące w całej UE, czy wystarczą np. działania edukacyjne, a szczegółowe kwestie pozostaną na poziomie poszczególnych państw.
– Polski rynek jest dość restrykcyjny w kwestii regulacji, ale akurat w przypadku crowdfundingu jest wyjątkowo liberalny. Przy bardzo małych kwotach możliwe jest zbieranie tego typu środków praktycznie bez żadnych ograniczeń. Oczywiście jest tutaj pewien potencjał do nadużyć, natomiast nie wydaje mi się sensowna potrzeba dalszego regulowania tej kwestii, ponieważ chodzi o stosunkowo małe kwoty i mam nadzieję, że zdrowy rozsądek powinien wystarczyć do tego, by nie było istotnych nadużyć – tłumaczy Mirosław Kachniewski.
Czytaj także
- 2024-04-04: Enej: Poprzez płytę „Vesna” chcieliśmy dać fanom pewien powiew świeżości. Pierwszy raz stworzyliśmy duet z ukraińskim raperem
- 2023-08-11: Inwestycje w OZE zyskują na popularności jako forma lokowania kapitału. Także ze strony inwestorów prywatnych
- 2023-08-16: Crowdfunding wraca do łask inwestorów. Zyskuje jako konkurencja dla venture capital, sprzyjają mu też zmiany w prawie
- 2022-10-24: Polacy chętnie współfinansują treści publicystyczne czy projekty kulturalne. Przez trudną sytuację gospodarczą spada jednak średnia wartość wpłat
- 2022-09-22: Polski crowdfunding dostosowuje się do nowych przepisów. To pierwsze uregulowanie rynku
- 2022-01-10: Rekordowy rok dla rynku finansowania społecznościowego. Branża czeka na nowe regulacje
- 2021-07-07: Finansowanie społecznościowe rośnie w siłę. Powiązanie go z giełdą może przyciągnąć na rynek wielu nowych inwestorów
- 2021-06-14: Rynek crowdfundingu zostanie uregulowany i będzie podlegać nadzorowi KNF. Nowe przepisy zaczną obowiązywać w listopadzie
- 2021-03-09: Polacy coraz chętniej uczestniczą w zrzutkach internetowych. Rynek finansowania społecznościowego w tym roku podwoi swoją wartość do 2 mld zł
- 2020-07-08: Coraz popularniejszy crowdfunding udziałowy wymaga regulacji. UE już działa w tym kierunku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.