Mówi: | Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR Jeronimo Martins Polska Hanna Stolińska, dietetyk w Instytucie Żywności i Żywienia |
Biedronka promuje zdrowe odżywianie wśród dzieci. Planuje przeprowadzać rocznie 400 warsztatów edukacyjnych
Sieć Biedronka chce kształtować zdrowe nawyki żywieniowe wśród najmłodszych. We współpracy z Green Factory i Instytutem Żywności i Żywienia zainicjowała cykl warsztatów edukacyjnych dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Uczestnicy zajęć uczą się, jak planować codzienną dietę, komponować pełnowartościowe posiłki i przyrządzać zdrowe odpowiedniki tradycyjnych słodyczy. Biedronka planuje przeprowadzać ok. 400 warsztatów rocznie.
– Jeżeli my, dostarczając odpowiedni produkt, przy okazji będziemy edukować młodzież, to ona będzie wiedziała, w jaki sposób planować swoją dietę, w jaki sposób zdrowo się odżywiać, po jakie produkty sięgać, co jest istotą odżywiania w młodym wieku. Wtedy będziemy wiedzieli, że ta młodzież potem przeniesie te nawyki dalej – mówi agencji informacyjnej Newseria Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR w Jeronimo Martins Polska S.A.
We współpracy z Green Factory oraz Instytutem Żywności i Żywienia sieć Biedronka zainicjowała w lutym tego roku cykl warsztatów kulinarno-edukacyjnych „Zielona Kraina” dla dzieci w wieku szkolnym. Zajęcia obejmują interaktywne pogadanki dotyczące zasad prawidłowego żywienia, wspólne przygotowywanie posiłków ze świeżych owoców i warzyw, prezentację zawodu dietetyka i kucharza oraz gry i zabawy edukacyjne. Dzieci uczą się samodzielnie konstruować codzienny jadłospis, odpowiednio komponować pełnowartościowe posiłki oraz przyrządzać zdrowe zamienniki tradycyjnych słodyczy.
W pierwszej połowie 2016 roku odbędzie się w sumie 200 bezpłatnych warsztatów we Wrocławiu, Białymstoku, Kielcach i Poznaniu. Weźmie w nich udział około 4,5 tys. uczniów i 200 nauczycieli. Sieć Biedronka ma nadzieję, że projekt „Zielona Kraina” będzie się dynamicznie rozwijał – co roku w jego ramach ma się odbywać ok. 400 warsztatów. Organizatorzy mają nadzieję, że dzięki temu zmienią się nawyki żywieniowe nie tylko polskich dzieci, lecz także ich rodziców.
– Bardzo skuteczne jest uczenie rodziców poprzez dzieci. Bardzo często zdarza się, że dzieci, wyedukowane podczas takich warsztatów, przynoszą do domu nowe pomysły na odżywianie, nowe receptury i rodzicom bardzo trudno jest się nie włączyć w to nowe zadanie – mówi Anetta Jaworska-Rutkowska.
Biedronka uruchomiła także stronę internetową projektu „Zielona Kraina”, na której zamieszczane są konspekty lekcji związanych ze zdrowym odżywianiem. Przygotowane one zostały przez specjalistów z Instytutu Żywności i Żywienia. Mogą stanowić uzupełnienie warsztatów lub być samodzielnym źródłem wiedzy z zakresu zdrowego odżywiania.
W Polsce przybywa dzieci borykających się z nadwagą. Z danych Instytutu Żywności i Żywienia wynika, że z nadmiarem kilogramów ma problem ponad 22 proc. uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. 30 lat temu odsetek ten wynosił zaledwie 10 proc. Otyłości sprzyja przede wszystkim nieregularne spożywanie posiłków, jedzenie wysokokalorycznych przekąsek pomiędzy posiłkami, zbyt duża ilość oczyszczonych produktów zbożowych, słodyczy, słodkich napojów i nektarów w diecie. Codzienny jadłospis najmłodszych zawiera także zdecydowanie za mało warzyw – najczęściej tylko w postaci pomidora do kanapki na drugie śniadanie.
– Problemem jest także duża ilość pełnotłustych produktów mlecznych, słodkie desery mleczne, zbyt duża ilość mięsa, i to poddanego niezdrowej obróbce termicznej, czyli smażeniu w głębokim tłuszczu, w panierce, np. paluszki rybne. Ryba jest zdrowa, ale jeżeli jest w mące, usmażona, to nie jest już zdrowym produktem – mówi Hanna Stolińska, dietetyk w Instytucie Żywności i Żywienia.
Czytaj także
- 2024-04-30: Miliony Polaków klikają w linki wyłudzające dane i pieniądze. Liczba oszustw w internecie będzie rosnąć
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-11: Greenpeace: Prawie 6 tys. ciężarówek pełnych drzew wyjeżdża codziennie z polskich lasów. Wycinki trwają tam, gdzie nie wolno
- 2024-04-25: Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
- 2024-03-13: K. Gawkowski: Cyfryzacja powinna być głównym tematem polskiej prezydencji w UE. Chcemy być liderem cyfrowych przemian
- 2024-03-11: A. Kwaśniewski: Polska jest jednym z ważniejszych krajów NATO. Kolejnym członkiem Sojuszu powinna zostać Ukraina
- 2024-03-22: Coraz gorsza sytuacja humanitarna w Sudanie Południowym. Głodem zagrożonych jest ponad 7 mln ludzi
- 2024-03-15: Na blokadzie przejść towarowych z Ukrainą Polska może stracić więcej niż nasz wschodni sąsiad. Rolnicy potrzebują pomocy ze strony rządu i unijnych instytucji
- 2024-03-08: Auta elektryczne nie są już wykorzystywane tylko jako typowe pojazdy miejskie. Kierowcy przemierzają nimi coraz więcej długich dystansów
- 2024-02-06: Wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe coraz bardziej zainteresowane inwestycjami we własne źródła OZE. Nowe przepisy pozwalają im na tym zarabiać
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.