Mówi: | Sebastian Błasiak |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Generations |
Dzieci ogromną siłą konsumencką. Dysponują budżetem o wartości 5 mld zł
Około 5 mld zł wynosi budżet, którym dysponują dzieci w wieku 3-16 lat. Mają one także coraz większy udział w komercyjnych wyborach osób dorosłych. Najmłodsi konsumenci są bardzo świadomi marek – nie tylko zabawek, ale także ubrań, butów i urządzeń technologicznych. Na ich wybór w największym stopniu wpływają rówieśnicy i media społecznościowe.
– Dzieci jako konsumenci to ogromna siła, szczególnie, jeśli spojrzymy na to z perspektywy całej rodziny – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Sebastian Błasiak, prezes agencji Generations, Family & Young Marketing. – Najmłodsi mają coraz większy wpływ na decyzje zakupowe podejmowane przez rodziców. Kiedyś był zupełnie inny model wychowawczy. Obecnie dzieci stanowią integralną część procesu decyzyjnego. Oczywiście są kategorie, w których ten wpływ jest większy i mniejszy.
Jak wynika z badania „Kids’ Power” przeprowadzonego przez firmę IQS, dzieci coraz częściej są współdecydentami decyzji konsumenckich. Blisko połowa (49,4 proc.) ankietowanych kobiet przyznała, że najmłodsi współdecydują o wakacjach (41,9 proc.), zakupie mebli (34,6 proc.) oraz wyborze restauracji na obiad rodzinny (13 proc.). Sebastian Błasiak dodaje, że opinia dzieci ma także duże przy wyborze produktów żywnościowych oraz produktów i usług związanych z samochodem.
– Wpływ na decyzje dzieci mają przede wszystkim rówieśnicy, social media oraz tzw. influencerzy [liderzy opinii, działający głównie w internecie – red.] – mówi Sebastian Błasiak. – Trzeba pamiętać, że pokolenie najmłodszych dzieci to wyznawcy marek. Marka bardzo często definiuje samo dziecko, pokazuje przynależność do grupy rówieśniczej. To jest bardzo duża zmiana wobec tego, co działo się wcześniej, kiedy marki nie były aż tak istotne.
Wybierając konkretne produkty i marki, zdaniem Sebastiana Błasiaka, dzieci kierują się jakością, użytecznością oraz funkcjonalnością.
– To pierwsze przesłanki do tego, żeby produkt mógł odnieść sukces – zapewnia Sebastian Błasiak. – Jeżeli do tego dołożymy skuteczną kampanię marketingową, social media, influencerów, to mamy gotowy przepis na wysoką sprzedaż. Jeżeli spojrzymy na marki, które są w najwyższych kategoriach, to widać wyraźnie, że zastosowały się one do tego modelu komunikacji, a często osiągnęły w nim wręcz mistrzostwo.
Gra idzie o nie małą stawkę. W Polsce mieszka około 5 mln dzieci w wieku 3-16 lat. Jak wynika z danych agencji, budżet, którym osobiście dysponują najmłodsi konsumenci może wynosić nawet 5 mld zł. Składa się na niego przede wszystkim otrzymywane od rodziców lub opiekunów kieszonkowe (w przypadku młodszych dzieci jest to 17-18 zł tygodniowo, natomiast starszych – około 116-118 zł miesięcznie).
– Skoro dzieci stanowią już tak dużą siłę zakupową i o tak wielu rzeczach decydują, to stwierdziliśmy, że musimy to zbadać i się temu przyjrzeć – mówi Sebastian Błasiak.
Dużą świadomość w tym zakresie pokazują nominacje do nagród Kids’ WOW! Awards, których pomysłodawcą jest Generations, Family & Young Marketing. Otrzymują je wskazane przez najmłodszych konsumentów marki i produkty w pięciu kategoriach. Do tegorocznej nagrody zostały nominowane takie marki, jak LEGO, The SIMS, PlayStation 4, Monopoly, Xbox One; Adidas, Converse, New Balance, Nike, Reserved; HARIBO; iPad, iPhone, oraz MacBook.
– W kategorii prezentów pod choinkę widzimy bardzo silny trend nowych technologii – wskazuje Sebastian Błasiak. – Wśród najbardziej pożądanych mamy produkty Apple, również konsole do gier, czyli gadżety umożliwiające konsumpcję mediów i komunikację. Ale jest także deskorolka.
Czytaj także
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-06-30: Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
- 2025-07-03: Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-07-08: Po latach spadków szara strefa tytoniowa w Polsce rośnie. Radykalne podwyżki akcyzy mogą przyspieszyć wzrost nielegalnego rynku
- 2025-06-26: Trwają prace nad nowymi przepisami chroniącymi dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym. Mają dostosować prawo do rozwoju technologii
- 2025-07-10: UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa
- 2025-06-16: Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.