Newsy

Krótsze kolejki i sprawniejszy obieg dokumentów w administracji. Poczta Polska będzie pośredniczyć w kontaktach z urzędami

2016-09-02  |  06:40
Mówi:Anna Streżyńska, minister cyfryzacji

Przemysław Sypniewski, prezes Poczty Polskiej

Paweł Usidus, prezes zarządu spółki Poczta Polska Usługi Cyfrowe

  • MP4
  • Poczta Polska ma być ważnym elementem cyfryzacji państwa. Dzięki porozumieniu podpisanemu w środę przez operatora oraz jego spółkę zależną z Ministerstwem Cyfryzacji oraz Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa systemy informatyczne administracji zostaną zintegrowane z platformą pocztową Envelo. To ułatwi kontakt obywateli z urzędami. – Kolejki w urzędach powinny się zmniejszyć, a obieg dokumentów powinien być sprawniejszy – podkreśla minister Andrzej Adamczyk. 

    – Projekt włączenia Poczty Polskiej do całego planu cyfryzacji państwa jest ściśle związany z rozpowszechnieniem usług, które Polakom są najbardziej potrzebne – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Anna Streżyńska, minister cyfryzacji. – Chodzi o sprowadzenie kontaktu obywatela z e-administracją i władzą do komfortowej, wygodnej postaci, tak aby państwo było postrzegane przez niego jako przyjazne. Kluczowym rozwiązaniem będzie e-skrzynka, do której wykorzystamy platformę Envelo Poczty Polskiej Usługi Cyfrowe.

    31 sierpnia 2016 r. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk oraz minister Anna Streżyńska podpisali porozumienie z PP i jej spółką Poczta Polska Usługi Cyfrowe o strategicznej współpracy w procesie cyfryzacji państwa. Umowa dotyczy integracji systemów informatycznych administracji wykorzystywanych przez obywateli z pocztową platformą Envelo.

     To rozwiązanie zapewniające wiarygodność nadawcy, odbiorcy, pewność przesyłki, jej integralność oraz poufność – zapewnia Streżyńska. – Ale chcemy wzbogacić je o takie działania jak skanowanie korespondencji rejestrowanej, co nastręcza wielu problemów. Żyjąc bardzo dynamicznie, wielu obywateli nie może odebrać takiej przesyłki w miejscu stałego zamieszkania czy zameldowania. Jednocześnie jest to bardzo ważna korespondencja. Usługa hybrydowa, czyli zamiana analogowej przesyłki na cyfrową i dostarczenie jej na telefon lub komputer z możliwością otworzenia i sprawdzenia, czego wymaga urząd, czy trzeba się stawić na policję, iść do sądu, gdzie konkretnie należy się stawić, to jakość, którą powinien mieć każdy Polak.

    Kluczową rolę w nowym systemie wymiany informacji ma odegrywać Rejestrowana Przesyłka Elektroniczna (RPE), pod względem skutków prawnych mająca identyczną rangę jak list polecony.

    Zdaniem ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka podpisane porozumienie jest krokiem w stronę sprawniejszego działania administracji, krótszych kolejek w urzędach i bardziej przyjaznych procedur.

    – Dzięki dużej liczbie placówek oraz dostępowi do baz i systemów państwa Poczta Polska może wesprzeć administrację w obsłudze spraw takich jak wydanie wyciągu z KRS czy przyjęcie wniosku o dowód osobisty – precyzuje Andrzej Adamczyk – Jest to szczególnie ważne w małych miejscowościach, z których dojazd do większego ośrodka jest utrudnieniem.

    Jak tłumaczy Anna Streżyńska, w procesie cyfryzacji państwa udział partnerów jest kluczowy. Naturalnym sprzymierzeńcem powinny być urzędy administracji państwowej oraz przedsiębiorstwa, w których Skarb Państwa nadal ma udziały i które oferują kluczowe usługi dla przeciętnego obywatela. Takim podmiotem jest na przykład Poczta Polska (PP).

    – Jest to przedsiębiorstwo powszechnie znane, mające placówki w zasadzie wszędzie, cieszące się od dziesięcioleci niesłabnącym zaufaniem Polaków – podkreśla Anna Streżyńska. – Obecnie Poczta przekształca się w firmę nowoczesną, coraz bardziej niezawodną i doskonałą jakościowo.

    Jak wynika z prognozy PP, do 2021 roku przychody operatora z doręczania tradycyjnej korespondencji powinny zmniejszyć się o 84 proc., z obecnych ponad 2,7 mld zł do 441,1 mln rocznie. Z Narodowego Operatora Pocztowego firma chce stać się Narodowym Operatorem Cyfrowym i skoncentrować na dwóch źródłach przychodów: logistyce rynku e-commerce oraz obsłudze usług e-administracji.

    – Poczta jest niezbędnym elementem infrastruktury w dziedzinie tradycyjnej korespondencji i chcemy, aby stała się takim w e-administracji czy e-usługach – zapowiada Przemysław Sypniewski, prezes Poczty Polskiej. – Zależy nam na tym nie tylko ze względu na przychody, lecz także na zaufanie, jakim darzą nas obywatele. Jako spółka należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa gwarantujemy bezpieczeństwo danych, które przy okazji korzystania z usług cyfrowych każdy obywatel musi przekazać. To wyróżnia nas na tle innych podmiotów.

    Jak wynika z komunikatu wydanego przez PP, spółka może zapewnić prostą i bezpieczną procedurę identyfikacji i uwierzytelnienia użytkowników, a także pomóc w ograniczeniu skutków wykluczenia cyfrowego obywateli mieszkających na obszarach wiejskich, zdegradowanych lub oddalonych od ośrodków administracyjnych. Z myślą o takich osobach rozwijane są obecnie dwie usługi: przesyłka hybrydowa (list wysyłany elektronicznie, a dostarczany w formie tradycyjnej) i przesyłka proceduralna (umożliwiająca dostawę do adresata dokumentów, na przykład dowodów osobistych, paszportów i prawa jazdy).

    – Zbudowana z użyciem najnowszych technologii platforma Envelo jest najprawdopodobniej najnowocześniejszym tego rodzaju rozwiązaniem nie tylko w Polsce, lecz także na świecie – wskazuje Paweł Usidus, prezes zarządu spółki Poczta Polska Usługi Cyfrowe. – Obecnie wykorzystywane jest ono w kilku procentach, przede wszystkim do sprzedaży usług pocztowych. Może być wykorzystywana z większym pożytkiem dla państwa, trzeba tylko zająć się tym, co najważniejsze, czyli połączeniem obywatela z administracją. Dzięki temu każdy obywatel będzie mógł wysyłać dokumenty czy kontaktować się z sądem 24 godziny na dobę. Jako platforma Poczty Polskiej Envelo doskonale się do tego nadaje.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

    Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

    Fundusze unijne

    Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

    Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

    Ochrona środowiska

    Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

    Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.