Mówi: | Dorota Hołownia |
Funkcja: | ekspert w Departamencie Public Relations |
Firma: | Bank Millennium |
Na Boże Narodzenie wydamy w tym roku ponad 1,8 tys. zł. Zakupy spożywcze robimy głównie w sklepach stacjonarnych, ale prezentów częściej szukamy w sieci
Aktualizacja 12:20
Na tegoroczne święta Bożego Narodzenia przeciętna rodzina wyda prawie 1 838 zł, średnio o 84 zł więcej niż przed rokiem. Nieco więcej, bo ponad 2 tys. zł, wydadzą rodziny, które korzystają z programu Rodzina 500+ – wynika z badania MilleŚwięta 2019. Świąteczne zakupy spożywcze zrobimy najczęściej w dyskontach oraz hiper- i supermarketach, natomiast prezenty kupimy przede wszystkim w sieci. To będą zwykle przemyślane decyzje. Pod choinką najczęściej znajdziemy kosmetyki i perfumy, a dzieci – zabawki. Zdecydowaną większość Polaków ucieszyłby prezent w postaci karty podarunkowej.
– Polska rodzina wyda na organizację tegorocznych świąt Bożego Narodzenia średnio blisko 1 838 zł, czyli ponad 84 zł więcej niż deklarowano w ubiegłym roku. Mowa o łącznych wydatkach związanych z zakupem prezentów, produktów spożywczych czy organizacją świątecznych wyjazdów – mówi agencji Newseria Biznes Dorota Hołownia, ekspert w Departamencie Public Relations Banku Millennium.
Z badania MilleŚwięta, przeprowadzonego przez IBRiS na zlecenie Banku Millennium, wynika, że na Boże Narodzenie wydadzą więcej rodziny, które korzystają z programu Rodzina 500+. W ich przypadku średnie wydatki przekroczą 2 021 zł.
– Po produkty na świąteczny stół wybierzemy się, podobnie jak w ubiegłych latach, przede wszystkim do dyskontów lub super- i hipermarketów – wskazuje Dorota Hołownia.
Dyskonty wybierze 60 proc. konsumentów, a blisko połowa – hiper- i supermarkety. Rzadziej planujemy kupować na bazarach (25 proc.), a w internecie zakupy spożywcze zrobi zaledwie 5 proc. badanych. To jednak e-zakupy są najpopularniejsze przy wyborze świątecznych prezentów. Kupujemy przede wszystkim za pomocą komputera (37 proc.), choć coraz więcej konsumentów zrobi zakupy przez urządzenie mobilne.
– Jeszcze dwa lata temu tylko 5 proc. osób twierdziło, że w ten sposób kupi świąteczne prezenty, a dzisiaj zakup podarunków z wykorzystaniem smartfona deklaruje aż 22 proc. respondentów – zauważa ekspertka Banku Millennium.
Polacy deklarują, że wyboru prezentów dokonują częściej w sposób przemyślany niż spontaniczny. Upominki z wyprzedzeniem planuje 54 proc. badanych. Najczęściej pod choinką znajdziemy perfumy i kosmetyki (50 proc.), zabawki (50 proc.) i książki (34 proc.). Z badania wynika, że zdecydowana większość Polaków ucieszyłaby się z karty podarunkowej pod choinką.
– Z pomocą przychodzą nowoczesne technologie. Od niedawna w aplikacji mobilnej goodie można w kilka chwil założyć wirtualną kartę podarunkową – mówi Dorota Hołownia.
Zaletą takiej wirtualnej karty podarunkowej jest to, że można ją kupić nawet tuż przed wigilijną kolacją. Aplikacje mobilne są też często wykorzystywane do śledzenia aktualnych promocji sklepów. Informacji o zniżkach najczęściej szukamy na stronach internetowych konkretnych sklepów (50 proc.), rzadziej w gazetkach promocyjnych (44 proc.), tak popularnych jeszcze w ubiegłych latach (65 proc. w 2018 i 67 proc. w 2017 roku) czy na portalach społecznościowych i w telewizji (odpowiednio 23 proc. i 22 proc.).
Badanie IBRiS dla Banku Millennium wskazuje także, że blisko dwie trzecie Polaków spędzi święta u siebie w domu, a 33 proc. – u rodziny. Wyjazd turystyczny planuje tylko 2 proc. badanych.
Czytaj także
- 2024-09-25: Budowa CPK ma ruszyć w 2026 roku. Wyzwaniem będzie skumulowanie dużych inwestycji w jednym czasie
- 2024-10-09: Monika Mrozowska: Mamy w mieszkaniu małą lodówkę i dlatego nie robię zakupów na zapas. Dzięki temu nie marnuję jedzenia
- 2024-08-01: Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
- 2024-06-06: Handel w sieci nie zwalnia mimo zawirowań w gospodarce. Coraz większą rolę odgrywa w nim sztuczna inteligencja
- 2024-06-13: Allegro wchodzi do kolejnych krajów europejskich. Platformy sprzedażowe uruchomi niedługo na Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji
- 2024-06-07: Joanna Przetakiewicz: Jestem za otwarciem sklepów w niedzielę. To duże ułatwienie dla pracujących matek
- 2024-05-07: Tanie dekoracje do domu coraz poważniejszym problemem dla środowiska. Eksperci ostrzegają przed skutkami fast homeware
- 2024-04-05: Wydatki na zbrojenia nabierają tempa. Przez ostatnie 30 lat państwa NATO tkwiły w letargu
- 2024-02-19: Kasy samoobsługowe mają wpływ na spadek lojalności klientów. Irytuje ich brak pomocy kasjera przy większych zakupach
- 2024-02-13: Maja Sablewska: Jestem w związku już bardzo długo i staram się, żeby walentynki były wtedy, kiedy mamy na to czas, a nie tylko 14 lutego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Polska unijnym liderem w pracach nad Społecznym Planem Klimatycznym. Ma pomóc w walce z ubóstwem energetycznym
Polska jest najbardziej zaawansowana spośród państw członkowskich w pracach nad stworzeniem Społecznego Planu Klimatycznego, który ma zostać przedstawiony w ciągu kilku tygodni. W ramach planu 50 mld zł ze Społecznego Funduszu Klimatycznego trafi na wsparcie transformacji energetycznej w Polsce, z czego jedna trzecia – na inwestycje w obszarze budownictwa. Z założenia środki te mają uchronić najbiedniejszych przed ubóstwem energetycznym w czasie przejściowym transformacji energetycznej.
IT i technologie
Nowe technologie zmieniają pracę statystyków. Mogą poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji
Rozwój nowoczesnych technologii, w tym zwłaszcza uczenia maszynowego czy generatywnej sztucznej inteligencji, zwiększa możliwości statystyków. Mogą oni korzystać z nowych źródeł danych i poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji. Wraz z rozwojem narzędzi informatycznych zmienia się też sposób, w jaki odbiorcy poszukują danych statystycznych. Opracowania przygotowywane przez jednostki takie jak Główny Urząd Statystyczny czy Eurostat będą musiały konkurować z tymi, które przygotowują podmioty niewyspecjalizowane lub nawet modele językowe, bazujące często na niepewnych źródłach.
Infrastruktura
Firmy energetyczne cierpią na niedostatek kadr. Niepewność w branży zniechęca do edukacji w tym kierunku
Branżę energetyczną w całej Europie, także w Polsce, czeka szeroko zakrojona zielona transformacja. Tymczasem w ciągu ostatnich 30 lat dokonywano bardzo mało inwestycji w tym sektorze, a wykonawcy zajmujący się budową infrastruktury borykają się z niedostatkiem odpowiednio wykwalifikowanej kadry. Przyciąganie pracowników i szkolenie ich jest utrudnione przez niepewność zamówień w kolejnych latach.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.