Mówi: | Przemysław Kasza |
Funkcja: | ekspert ds. badań rynkowych |
Firma: | Provident Polska |
Polacy optymistycznie oceniają swój standard życia. Więcej osób spodziewa się poprawy sytuacji finansowej niż pogorszenia
38 proc. Polaków spodziewa się poprawy swojej sytuacji finansowej w ciągu najbliższego roku, a tylko 18 proc. z nich uważa, że się pogorszy – wynika z badań GfK wśród klientów Providenta. Ponad połowa deklaruje, że jest usatysfakcjonowana ze swojego standardu życia. Jednak tylko 15 proc. twierdzi, że żyje mu się lepiej niż osobom z jego otoczenia.
Wyniki badań przeprowadzonych wśród klientów Providenta w Polsce oraz w siedmiu krajach Europy Środkowo-Wschodniej i Meksyku wskazują na to, że osób pesymistycznie oceniających perspektywy swojej sytuacji finansowej jest dwa razy mniej niż optymistów.
– Wynik ten jest lepszy, niż ten, który uzyskaliśmy rok temu, co przekłada się na większą skłonność do swobodnego wydawania pieniędzy. Około 13 proc. Polaków uważa, że w tym roku będzie z większą swobodą wydawać pieniądze – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Przemysław Kasza, ekspert ds. badań rynkowych Provident Polska, komentując wyniki cyklicznego badania zamawianego przez firmę.
38 proc. badanych przyznało, że największe obawy w zakresie finansów rodzą wysokie koszty życia. 15 proc. przejmuje się utratą dochodu rozporządzalnego. Dla 10 proc. ankietowanych problemem są rosnące koszty ochrony zdrowia. Bezrobocie powoduje strach u 9 proc., a napływ imigrantów spoza UE – u 7 proc.
Obserwowana w tegorocznym badaniu pozytywna ocena perspektyw finansowych nie przekłada się na ocenę respondentów w porównaniu do osób z najbliższego otoczenia.
– Około 26 proc. Polaków uważa, że ich sytuacja jest gorsza niż sąsiadów, 30 proc. uważa, że jest taka sama, a tylko 15 proc. uważa, że ma lepiej niż najbliższe sąsiedztwo. Pozostałe osoby nie potrafią porównać tej sytuacji – wyjaśnia Przemysław Kasza.
Jak wynika z badań GfK dla Providenta, Polacy bardzo rozsądnie podejmują decyzje o zaciągnięciu pożyczki. 56 proc. wcześniej rozważa swoje możliwości w zakresie spłaty zobowiązania. Podobny odsetek zwraca uwagę na to, ile wyniesie całkowity jej koszt. Co trzeci pytany zastanawia się, czy rzeczywiście potrzebuje dodatkowych pieniędzy. Z badania wynika, że dopiero w dalszej kolejności pożyczkobiorcy zwracają uwagę na łatwość uzyskania pożyczki (29 proc.). Połowa klientów z polskiego rynku ufa pozabankowym firmom pożyczkowym. 51 proc. z chęcią poleciłaby swojego dostawcę pożyczki znajomemu lub rodzinie.
Badanie przeprowadziło GfK w kwietniu 2016 roku na próbie 1272 klientów Providenta na terenie Polski. Podobne badanie, na odpowiedniej próbie respondentów przeprowadzono także w Czechach, Rumunii, Meksyku, na Litwie, Słowacji oraz Węgrzech.
Czytaj także
- 2025-01-10: Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-13: Agencja Badań Medycznych walczy z czasem przy obsłudze konkursów z KPO. Największym problemem są braki kadrowe
- 2024-12-27: Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.