Newsy

Rozpoczął się gorący okres dla e-sklepów i firm kurierskich. 80 proc. zamówień zostanie złożonych dwa tygodnie przed Wigilią

2018-12-06  |  06:25
Mówi:Waldemar Mudryk, kierownik ds. infrastruktury DHL Parcel

Andrzej Śledź, kierownik ds. projektów infrastrukturalnych, DHL Parcel

  • MP4
  • Dla branży kurierskiej i e-commerce grudzień to najgorętszy okres w roku. Sezon zakupów przedświątecznych zaczął się już podczas wyprzedaży w Black Friday, kiedy zakupy zrobiło nawet 7 mln Polaków. Liczba nadawanych paczek rośnie nawet o 40 proc. w porównaniu do normalnych okresów w roku, a 80 proc. świątecznych zamówień zostaje złożonych w ostatnich dwóch tygodniach przed Wigilią. Pracę DHL Parcel w tegorocznym okresie przedświątecznym usprawni nowo otwarte centrum logistyczne w podwarszawskim Emilianowie.

    Do świątecznego szczytu paczkowego przygotowujemy się zwykle z wyprzedzeniem kilku miesięcy. W tym okresie, związanym z zamówieniami prezentów mikołajkowych i świątecznych, notujemy wzrost wolumenu nawet o 40 proc. To okres, który stanowi wyzwanie dla całej branży logistycznej – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Waldemar Mudryk, kierownik infrastruktury operacyjnej w DHL Parcel Polska.

    Szczyt paczkowy rozpoczyna się już w Black Friday, kiedy sklepy stacjonarne i internetowe oferują znaczące rabaty. Według wyliczeń Gemius/PBI serwisy e-commerce odwiedza tego dnia nawet 7,4 mln polskich internautów, a niemal równie dużą klientelę przyciąga następujący po wyprzedażowym weekendzie Cyber Monday. Z tegorocznego badania Kantar TNS na zlecenie eBay wynika, że w tegorocznej akcji wyprzedażowej Polacy mogli wydać nawet 2,3 mld zł.

    Szczyt gorącego okresu przypada na dni 17–21 grudnia. Z danych DHL wynika, że nawet 80 proc. świątecznych zamówień zostaje złożonych w ostatnich dwóch tygodniach przed Wigilią. Obsługę szczytu sezonu utrudnia fakt, że cała branża logistyczna już od kilku lat zmaga się z brakiem pracowników, w tym kurierów. Stąd zwiększone inwestycje firm w automatyzację obsługi paczek.

    Takie nakłady przewiduje też strategia DHL Parcel. W nowo otwartym centrum logistycznym w podwarszawskim Emilianowie znalazły się już specjalne zsypy kurierskie i szuflady, które pozwalają całą noc sortować paczki na konkretne trasy.

    Dzięki temu możemy obniżyć potrzebę dodatkowej pracy ręcznej, a kurierzy oszczędzają rano czas przy załadunku. Tym samym mogą wcześniej wyjechać w swoje trasy kurierskie – mówi kierownik infrastruktury operacyjnej DHL Parcel Polska.

    Nowoczesny terminal w tym roku znacząco przyspieszy prace DHL Parcel w gorącym sezonie przedświątecznym. To jeden z niewielu obiektów, w których wykorzystano shoe-sorter – maszynę sortującą za pomocą specjalnych butów do 7 tys. paczek na godzinę.

    Nasz nowy obiekt posiadający nowoczesny, zautomatyzowany sorter pozwala podnieść wydajność całej sieci nawet o 30–40 tys. przesyłek. Lokalnie możemy rozwieźć nawet do 18 tys. paczek, bo stąd dystrybuowane są przesyłki do Warszawy i okolic. Zastosowana przez nas technologia pozwala nam zwiększać wydajność zarówno tutaj, jak i w całej sieci operacyjnej – wyjaśnia Waldemar Mudryk.

    Długofalową strategią firmy jest skracanie odległości, jaką kurier pokonuje do klienta. Dla Warszawy oznacza to budowanie nowych obiektów na granicy aglomeracji, z jednoczesnym dobrym dostępem do infrastruktury drogowej – tak jak ma to miejsce w Emilianowie. Ten obiekt obsługuje obszar północno-wschodniej części Warszawy, zwłaszcza dzielnice takie, jak Targówek, Tarchomin, Białołęka czy Praga oraz pobliskie miejscowości: Wołomin i Radzymin – dodaje Andrzej Śledź, kierownik ds. projektów infrastrukturalnych DHL Parcel Polska.

    Terminal DHL w podwarszawskim Emilianowie to łącznie 7,5 tys. mkw. powierzchni hali, 20 bram dla transportów liniowych, 50 kurierskich i 10 uniwersalnych. Dodatkowo 950 mkw. zostało przeznaczonych na biura i punkt przyjęć. Na terenie obiektu znajdują się też miejsca parkingowe dla samochodów kurierskich, linowych oraz klienckich.

    Terminal ma funkcję sortu przesyłek w tranzycie, co oznacza, że dla części oddziałów krajowych będzie pełnił funkcję sortowni. Przykładowo, oddziały w Białymstoku, Łomży czy Suwałkach będą kierowały wszystkie przesyłki do tego terminala i stamtąd bezpośrednio do pozostałych magazynów w kraju.

    Obiekt został też wyposażony w szereg proekologicznych rozwiązań – energooszczędne oświetlenie LED, system odzyskiwania wody i instalacje przystosowane do ładowania samochodów elektrycznych.

    Energooszczędne rozwiązania w terminalu w Emilianowie wpisują się w globalną politykę całej grupy DHL, która ma na celu redukcję emisji dwutlenku węgla w transporcie. Kierujemy się zasadą „używaj czystej energii”, co wiąże się z wykorzystywaniem alternatywnych źródeł energii, a także z redukcją jej zużycia – mówi Andrzej Śledź.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca

    5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.

    Ochrona środowiska

    Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

    Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.

    Handel

    Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

    – Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.