Newsy

Rozrywka coraz ważniejszą pozycją w budżetach Polaków. Co dziesiąty wydaje na ten cel ponad 500 zł miesięcznie

2018-07-11  |  06:15

Polski rynek usług rozrywkowych jest szacowany na 80 mld zł rocznie i dynamicznie rośnie wraz ze wzrostem wydatków Polaków na tego typu atrakcje. 26 proc. Polaków zapytanych przez portal PrezentMarzeń zadeklarowało miesięczny budżet na ten cel na poziomie do 100 zł. Kolejne 42 proc. wydaje na rozrywkę między 100 a 300 zł, a 11 proc. przeznacza ponad 500 zł. Wciąż jednak wydajemy kilka razy mniej niż mieszkańcy Europy Zachodniej.

– Aż 42 proc. ankietowanych wydaje na rozrywkę kwoty pomiędzy 100 a 300 zł. W takich kwotach też mamy szeroki wachlarz atrakcji, ponieważ możemy udać się na trening squasha, pobawić się na flyboardzie czy polatać w tunelu aerodynamicznym – mówi agencji informacyjnej Newseria Filip Sosnowski z portalu PrezentMarzen.com. – Grupą, która wydaje coraz więcej, są osoby mieszkające w większych miastach. Ich średnie zarobki plasują się na poziomie około 5 tys. zł.

Rosnące zarobki i moda na zdrowy styl życia – to czynniki, które powodują wzrost wydatków Polaków na rozrywkę i aktywność poza domem. To napędza rynek usług rozrywkowych.

Wystarczy, że zaobserwujemy, jaka ilość obecnie różnego rodzaju rozrywek jest dla nas dostępna, a ile mieliśmy tych rozrywek jeszcze 5–7 lat temu. Rynek usług jest szacunkowo określany na około 80 mld zł, przy czym ciągle rośnie. Na pewno jest to sektor z dużym potencjałem inwestycyjnym, co potwierdzają analizy i badania firm consultingowych – tłumaczy Filip Sosnowski.

Badanie potwierdza, że Polacy są coraz bardziej aktywni fizycznie i to również na ten cel wydają wyższe kwoty. Mimo że wśród najczęściej wybieranych form aktywności większość jest bezpłatnych. 35 proc. najchętniej wybiera bieganie, 19 proc. – jazdę na rowerze i ćwiczenia fitness lub siłownię. W piłkę nożną gra 14 proc. badanych, a spacery i nordic walking preferuje 9 proc.

Coraz częściej zwracamy się w stronę aktywności niestandardowych, np. skoków ze spadochronem. Coraz więcej z nas ma ochotę bądź próbowało sportów ekstremalnych. W badaniach firmy PrezentMarzeń ponad 50 proc. badanych stwierdziło, że miało styczność bądź chciałoby spróbować sportu ekstremalnego, a to już naprawdę bardzo dużo. To pokazuje, że nie chcemy siedzieć na kanapie, chcemy korzystać z tego, co oferuje nam rynek. Myślę, że to najbardziej wskazuje na to, jak duży potencjał ma ten rynek ma – podkreśla Filip Sosnowski.

27 proc. badanych podkreśla, że sporty ekstremalne są alternatywą dla standardowych aktywności fizycznych, a 22 proc. uważa je za ekscytującą przygodę.

Polacy w ostatnich latach bardzo otworzyli się na rynek nowych atrakcji, chcą próbować nowych rzeczy. Myślę, że mamy dosyć jałowego spędzania czasu na kanapie przed telewizorem, chcemy korzystać z możliwości, które daje nam rynek, a są one bardzo szerokie. Kiedyś, żeby skorzystać z jakiejś fajnej atrakcji w stylu przejażdżka sportowym autem, skok na bungee czy flyboard, trzeba było pojechać do większego miasta, a teraz praktycznie w całej Polsce możemy spotkać się z bardzo atrakcyjnymi formami spędzania wolnego czasu – wyjaśnia Filip Sosnowski.

Czas na rozrywkę Polacy znajdują najczęściej w czasie weekendów (27 proc.) i wieczorami (21 proc. ). 19 proc. badanych zadeklarowało, że z atrakcji korzysta w czasie urlopu. Najczęściej wybieramy formy rozrywki, z których możemy korzystać w towarzystwie partnerki lub partnera (37 proc.), przyjaciół lub znajomych (29 proc.) lub rodziny (21 proc.).

Mimo dynamicznego wzrostu wydatków na rozrywkę Polacy nadal wydają na atrakcje mniej niż obywatele innych krajów europejskich.

Wynika to z tego, że zarobki w Polsce są mniejsze niż w Europie Zachodniej. Uśredniając, mieszkaniec Europy Zachodniej wydaje na kulturę i rozrywkę 3–4 razy więcej niż Polak, natomiast jeżeli chodzi o turystykę, są to już kwoty 5–6 razy większe – mówi Filip Sosnowski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa

Badanie Parlamentu Europejskiego wskazuje na rekordowe poparcie Europejczyków dla Unii Europejskiej. Ma to związek z rosnącymi zagrożeniami z zewnątrz, czyli np. bliskością wojny rosyjsko-ukraińskiej. Jednocześnie do głosu wewnątrz UE coraz częściej dochodzą ruchy populistyczne, za sprawą których więcej obywateli państw członkowskich przyjmuje eurosceptyczną postawę. Dużą rolę odgrywają więc dialog ze społeczeństwem i jego edukacja.

Problemy społeczne

60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego

Posiadanie własnego mieszkania jest aspiracją większości młodych Polaków – wskazują dane badaczy z SGH. Jednak ze względów finansowych jest ono dostępne dla części z nich, a na dodatek wiąże się ze zobowiązaniem na kilkadziesiąt lat. W luce czynszowej, czyli w sytuacji, gdy kogoś nie stać na zakup własnego M, ale jest zbyt bogaty na mieszkanie komunalne, jest ok. 35 proc. społeczeństwa. I to dla tej grupy potrzebna jest oferta państwa. Budownictwo społeczne mogłoby być alternatywą, ale nie odpowiada na potrzebę posiadania nieruchomości na własność.

Infrastruktura

Trwają prace nad europejską strategią odporności wodnej. Projekt ma być gotowy przed latem

Komisja Europejska ma w najbliższych tygodniach przedstawić strategię na rzecz zwiększenia odporności na niedobory wody. PE na majowej sesji przyjął zalecenia w tym zakresie, w których opowiada się za ambitną odpowiedzią na te wyzwania. Jak podkreśla europoseł PO Andrzej Buła, chodzi przede wszystkim o oszczędzanie wody i dbanie o jej jakość, a także o zapewnienie odpowiedniego finansowania odporności wodnej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.