Mówi: | Agnieszka Majchrzak |
Firma: | Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów |
Ruszają wyprzedaże. Przeceniony towar można reklamować, ale możliwość zwrotu zależy już od sprzedawcy
Trzy czwarte Polaków planuje zakupy w okresie wyprzedaży, a ponad połowa robi je co roku w tym okresie – wynika z badania PAYBACK Opinion Poll. Najczęściej do zakupów skłaniają obniżone ceny produktów i gratisy. Niezależnie od tego, gdzie i na jakich zasadach kupujemy towar, w ciągu dwóch lat można go zareklamować. Możliwość zwrotu zależy od tego, czy zakupy zostały zrobione online, czy w sklepie stacjonarnym.
– Jeżeli kupiliśmy prezenty przez internet, to tylko w tym kanale możemy je zwrócić. Mamy na to 14 dni od odbioru produktu, bo od 25 grudnia obowiązuje nowa ustawa o prawach konsumenta. Wcześniej mieliśmy na to 10 dni – mówi agencji Newseria Biznes Agnieszka Majchrzak z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jak podkreśla, przed zwrotem klient może otworzyć opakowanie, sprawdzić stan produktu, to, czy działa, a nawet przymierzyć zamówione ubranie.
– Nie możemy natomiast przekroczyć granic tzw. zwykłego zarządu, czyli np. otworzyć opakowania z soczewkami kontaktowymi, przymierzyć ich, a następnie chcieć je zwrócić – mówi Majchrzak.
W takich przypadkach konsumenta mogą spotkać określone konsekwencje. Na przykład jeżeli zakupiony ekspres do kawy przez pięć dni będzie używany, a następnie klient będzie chciał z niego zrezygnować, to sprzedawca może nas obciążyć kosztami.
– Sprzedawca może stwierdzić, że używanie ekspresu zmniejszyło jego wartość i nie będzie mógł go sprzedać w normalnej cenie. Na to również musimy uważać – przestrzega Majchrzak.
Inaczej wygląda sytuacja w przypadku sklepów stacjonarnych. Tu wyłącznie od woli sprzedawcy i sklepu zależy to, czy przyjmie z powrotem nietrafiony prezent. Majchrzak podkreśla, że w jednym sklepie sprzedawca przyjmie zwrot, ale w innym już niekoniecznie, ponieważ nie ma takiego obowiązku, który wynikałby z przepisów prawa. Sklep, który dopuszcza taką możliwość, może narzucić klientom pewne obowiązki.
– Może np. zobowiązać konsumenta do tego, żeby był to produkt nieodpakowany, żeby miał dołączone metki, oryginalne opakowanie czy oryginalną reklamówkę. Jeżeli więc nie jesteśmy pewni, czy osoba, której kupujemy prezent, ucieszy się z niego, to spytajmy w sklepie tradycyjnym, czy ten sprzedawca przyjmuje towar, na jakich warunkach i w jakim terminie. To bardzo ważna informacja – podkreśla Majchrzak.
Klienci powinni jednak pamiętać o tym, że prawo do reklamacji produktu obowiązuje przez dwa lata od momentu zakupu, niezależnie od tego, czy został on zakupiony w sklepie internetowym, w internecie czy od akwizytora. Nie ma również znaczenia, czy został on kupiony na wyprzedaży, czy po obniżonej cenie.
– Ważne jest to, aby mieć dowód zakupu, czyli potwierdzenie płatności kartą i paragony – dodaje Majchrzak.
Przydać mogą się również faktury czy wyciągi z konta.
– Wszystkie te rzeczy ułatwiają potem składanie reklamacji. To konsument musi udowodnić, że kupił dany towar, w danym sklepie, że kosztował dokładnie tyle, i że to nie był produkt oferowany przez inną placówkę – mówi Agnieszka Majchrzak.
Na wyprzedażowe zakupy uda się w tym roku trzy czwarte Polaków – wynika z ankiety przeprowadzonej w ramach PAYBACK Opinion Poll. Ponad połowa przyznaje, że robi to co roku. Na wyprzedażach najczęściej szukają odzieży i obuwia, głównie w centrach handlowych i e-sklepach. Większość zamierza wydać od 250 do 500 zł.
Czytaj także
- 2025-04-11: Klaudia Zioberczyk: Święta wiążą się z tym, że się kupuje masę ubrań i jedzenia. Ja w tym roku postawię na minimalizm
- 2025-04-17: Eliza Gwiazda: Teraz w koszykach ze święconką jest nawet czekolada i alkohol. Ważniejszy jest przepych niż przeżywanie tego czasu w duchu świąteczno-religijnym
- 2025-04-16: Krzysztof Skórzyński: Dla mnie Wielkanoc ma wymiar symboliczny i duchowy. Podczas przygotowań w kuchni ja jestem od wykonywania poleceń córki
- 2025-04-15: Piotr Zelt: Na Święta Wielkanocne zamierzam wyjechać na narty w Alpy. Jak mam czas, to pracuję jako instruktor narciarski
- 2024-12-19: Przed świętami Polacy wydają na ryby nawet dwa razy więcej niż w innych miesiącach. Konsumenci powinni sprawdzać, czy pochodzą one ze zrównoważonych połowów
- 2024-12-24: Alicja Węgorzewska: Święta Bożego Narodzenia nie są o Mikołajku, prezentach czy światełkach. W tym czasie trzeba wracać myślami do Betlejem
- 2024-12-05: Przedświąteczna gorączka zakupów może sprzyjać nieprzemyślanym decyzjom. UOKiK ostrzega przed nadmiernym zadłużaniem
- 2025-01-17: UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
- 2025-01-10: Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
- 2024-12-13: Luna: Fajną opcją jest praca w sylwestra zamiast skupiania się na zabawie. Jeszcze nie mam planów na ten czas
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Norwegia i Islandia mocniej rozważają dołączenie do UE. To byłyby ważne decyzje dla Polski
W Norwegii i na Islandii coraz częściej wspomina się o potencjalnej akcesji do Unii Europejskiej. Możliwe, że w obu tych krajach odbędą się referenda, które zbadają poparcie dla tej idei w społeczeństwach. Zdaniem europosła KO akcesja obu północnych państw byłaby znaczącym wzmocnieniem dla UE, ale także ważną decyzją dla Polski.
Infrastruktura
Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.