Mówi: | Marta Walaszczyk-Szymańska |
Funkcja: | menedżer ds. komunikacji jakości |
Firma: | Bank Zachodni WBK |
Sektor bankowy dostosowuje się do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ułatwienia mogą dotyczyć nawet 5 mln osób
Banki otwierają się na osoby z niepełnosprawnościami. To duża grupa, ok. 15 proc. społeczeństwa, która jeszcze do niedawna była częściowo wykluczona z bankowości. Dziś dzięki wprowadzanym przez banki udogodnień mogą one bez przeszkód korzystać z usług tych instytucji. Umożliwiają to m.in. doradcy posługujący się językiem migowym, sieć udźwiękowionych bankomatów, ale także likwidacja barier architektonicznych, wygodne strefy oczekiwania czy obsługa poza kolejnością.
– Zadaliśmy pytanie w środowisku, co możemy zrobić, co jest potrzebne, z jakimi ograniczeniami najczęściej zmagają się osoby niepełnosprawne i jako jedne z pierwszych zostały wskazane bariery architektoniczna oraz komunikacyjna – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Marta Walaszczyk-Szymańska, menedżer ds. komunikacji jakości w Banku Zachodnim WBK. – Dlatego wciąż rozwijamy tego rodzaju funkcjonalności.
Od blisko sześciu lat Bank Zachodni WBK prowadzi program „Obsługa bez barier”, którego celem jest zapewnienie równych szans oraz pełnego dostępu do usług i produktów banku dla klientów z niepełnosprawnościami. Celem banku, jak przekonuje Marta Walaszczyk-Szymańska, jest przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i ekonomicznemu oraz ograniczenie sytuacji, w których niepełnosprawność jest barierą.
– W Polsce blisko 15 proc. społeczeństwa to osoby z niepełnosprawnościami. To bardzo ważna i duża grupa – tłumaczy Marta Walaszczyk-Szymańska. –Dlatego projektujemy i wdrażamy rozwiązania, które odpowiadają na potrzeby tej grupy. Wszystkie zmiany konsultujemy, uruchamiamy i audytujemy wspólnie ze środowiskiem osób z niepełnosprawnościami: pytamy, zapraszamy do rozmów oraz sprawdzenia poszczególnych funkcjonalności.
Jak podkreśla, klienci oczekują od banków, że będą dostępne, przyjazne, zaoferują usługi i produkty finansowe skrojone pod ich potrzeby oraz będą to robiły w sposób zgodny z ich szczególnymi potrzebami
– Dlatego w naszym banku klienci mogą korzystać z sieci blisko 160 certyfikowanych oddziałów dostępnych architektonicznie. Mamy także wciąż rozwijającą się sieć mówiących, udźwiękowionych bankomatów dla osób niewidomych oraz przyjazny im serwis transakcyjny BZWBK24. Obsługujemy także klientów w polskim języku migowym – wymienia Walaszczyk-Szymańska.
Jako pierwsza instytucja finansowa w Polsce BZ WBK we wrześniu 2014 r. uruchomił obsługę wideo w Polskim Języku Migowym (PJM). Bank zapewnia dostęp do połączenia wideo z doradcą Contact Center Banku posługującym się PJM przez bankowość internetową oraz mobilną. Z pomocy takiego doradcy można ponadto skorzystać w każdym oddziale poprzez dostępne w placówkach urządzenia mobilne. Dzięki temu, niezależnie od lokalizacji, pracownicy mogą się swobodnie porozumieć z niesłyszącymi klientami. Osoby niesłyszące w Polsce, posługujące się na co dzień PJM, według różnych szacunków stanowią grupę od 50 do 200 tysięcy osób.
Bank sukcesywnie rozwija sieć placówek z Certyfikatem dostępności dla osób z niepełnosprawnością. Mowa tutaj o „Oddziałach bez barier”, w których klienci mają zapewnione niskie stanowiska obsługi, podjazdy i windy oraz szerokie przejścia wraz z przestrzeniami manewrowymi dla wózków. Obecnie działa 160 takich oddziałów, w których obsługują specjalnie przeszkoleni pracownicy. Specjalne udogodnienia w samym oddziale obejmują stanowisko „Pierwszeństwo obsługi”, ramki do podpisu dla osób niewidomych czy też możliwość odczytania przez doradcę treści podpisywanych dokumentów. Mogą z nich korzystać mogą również seniorzy i kobiety w ciąży.
Udogodnienia dotyczą również innych niż oddziały kanałów dostępu.
– Dostępność serwisu transakcyjnego BZWBK24 i bankomatów potwierdziliśmy z Polskim Związkiem Niewidomych – zauważa Marta Walaszczyk-Szymańska. – W czerwcu 2015 roku przenieśliśmy obsługę w PJM do kanałów zdalnych, oferując multikanałowy dostęp z każdego miejsca, które wybierze klient, także oddziałów banku do naszych migających doradców.
Jak podkreśla, tego typu działania przynoszą efekty. Bank obserwuje znaczący wzrost zainteresowania osób z niepełnosprawnościami proponowanymi udogodnieniami.
– W perspektywie lat 2014-2016 obserwujemy blisko 100-proc. wzrost ilości połączeń i zainteresowania klientów obsługą w PJM. Dotyczy to sprzedaży lokat, kredytów, kont. To zainteresowanie w kontekście rozwoju kanałów dostępnych i zdalnej bankowości wróży bardzo pomyślnie – mówi Marta Walaszczyk-Szymańska. – Nie patrzymy na to biznesowo, nie liczymy, czy nam się to opłaca, czy nie. Robimy tak, bo wiemy, że jest to ważne dla naszych klientów z niepełnosprawnościami.
Przedstawiciele Banku Zachodniego WBK podkreślają, że program „Obsługa bez barier” jest najbardziej kompleksowym programem wśród instytucji finansowych. Przy jego tworzeniu bank współpracuje m.in. z Fundacją Polskabezbarier.org, Fundacją TUS, Utilitia i Katarynka. Za działalność na rzecz znoszenia barier dla osób z niepełnosprawnością, w 2015 roku Bank Zachodni WBK został wyróżniony tytułem Ambasadora Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami.
Obok udogodnień wprowadzanych w poszczególnych kanałach obsługi, Bank Zachodni WBK wspiera również integrację osób z niepełnosprawnością, uczestnicząc w inicjatywach o charakterze artystycznym, społecznym i edukacyjnym.
Czytaj także
- 2024-12-27: Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2024-12-27: Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
- 2025-01-08: Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2024-12-19: Przed świętami Polacy wydają na ryby nawet dwa razy więcej niż w innych miesiącach. Konsumenci powinni sprawdzać, czy pochodzą one ze zrównoważonych połowów
- 2025-01-03: Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia
- 2024-12-17: W Parlamencie Europejskim ważne przepisy dla państw dotkniętych przez klęski żywiołowe. Na odbudowę będą mogły przeznaczyć więcej pieniędzy
- 2025-01-02: Hazard coraz poważniejszym problemem dla zdrowia publicznego. Najbardziej zagrożone są dzieci
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.