Newsy

48. edycja Wratislavia Cantans w przyszłym roku po włosku

2012-12-14  |  06:15
Mówi:Andrzej Kosendiak
Funkcja:Dyrektor Generalny
Firma:Międzynarodowy Festiwal Wratislava Cantans
  • MP4

    Nowy dyrektor artystyczny i zupełnie nowy program przyszłorocznego festiwalu Wratislavia Cantans. Giovanni Antonini postawił przede wszystkim na muzykę i kompozytorów ze swojego kraju, czyli Włoch. Festiwal co roku przyciąga na Dolny Śląsk wielkie światowe sławy i tysiące wielbicieli muzyki klasycznej.

    W 2013 roku Wratislavia Cantans odbędzie się między 6 a 15 września. To pierwszy festiwal przygotowany przez nowego dyrektora artystycznego, Giovanni Antoniniego.

     – Po 7 latach „panowania” brytyjskiego, bo poprzednim dyrektorem artystycznym był brytyjski dyrygent Paul McCreesh, rzeczywiście fakt zatrudnienia na pozycji szefa artystycznego festiwalu włoskiego dyrygenta i muzyka skutkuje bardzo naturalnie tym, że pojawiła się nieco cieplejsza, śródziemnomorska optyka w programowaniu tego festiwalu – twierdzi dyrektor generalny Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans Andrzej Kosendiak w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

    Przyszłoroczna edycja odbędzie się więc pod hasłem „Podróż do Włoch”. Taka zmiana, według Andrzeja Kosendiaka, będzie korzystna dla wydarzenia i słuchaczy.

     – Festiwal Wratislavia Cantans poświęcony jest celebracji głosu ludzkiego we wszystkich jego odmianach, od najwcześniejszej muzyki aż do utworów, które powstają współcześnie, bo również zamawiamy u kompozytorów nowe dzieła z okazji festiwalu. Ten dorobek, ta spuścizna jest tak bogata, że warto korzystać z doświadczeń i dorobku bardzo różnych wybitnych twórców – mówi dyrektor MFWC.

    Zarówno zaproszeni muzycy, jak i repertuar pozwolą uczestnikom koncertów lepiej poznać kulturę i wizerunek Włoch sprzed lat. Jednak organizatorzy podkreślają, że to tylko punkt startowy. W programie będzie można usłyszeć również utwory innych kompozytorów.

     – Muzyka włoska przez bardzo wiele stuleci niezwykle mocno oddziaływała na cały ówczesny świat, na całą Europę. Wobec tego będziemy mieli festiwal składający się z kilkunastu rozdziałów pokazujących bardzo różne relacje i bardzo różne sprzężenia pomiędzy kulturą włoską a kulturą europejską różnych krajów i różnych epok – wyjaśnia Andrzej Kosendiak.

    Zaznacza, że główną gwiazdą 48. edycji festiwalu będzie sam dyrektor artystyczny, który wystąpi ze swoim zespołem Il Giardino Armonico i z Chórem Filharmonii Wrocławskiej.. Wśród wykonawców, którzy w ciągu dziewięciu dni festiwalu wystąpią we Wrocławiu i innych miastach regionu, znaleźli się również żeński chór z Bułgarii Le Mystere des Voix Bulgares, harfistka Margaret Koell, włoski kompozytor Giovanni Bietti oraz Wojciech Ziemowit Zych.

     – Pojawiają się tutaj bardzo znani artyści bądź gwiazdy wschodzące jak Julia Leżniewa, ale wartością tego festiwalu jest również to, że występuje prawdziwy dialog, czyli współpraca pomiędzy artystami różnych krajów i cieszę się, że Giovanni Antonini idzie tą drogą. Więc będziemy mieli dzieła wspólnie przygotowywane przez bardzo różne grupy artystyczne. Cieszę się, że wśród nich są również wrocławskie zespoły, Chór Filharmonii Wrocławskiej, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej – podkreśla Kosendiak.

    Koncertów będzie można wysłuchać przede wszystkim we Wrocławiu, w kościołach i muzeach, ale też innych miastach Dolnego Śląska.

    Wciąż żywa idea festiwalu ważniejsza od pieniędzy

     Wratilavia Cantans jest współprowadzona przez ministra kultury, miasto Wrocław i województwo dolnośląskie. Ma także sporo środków pochodzących od prywatnych sponsorów. To jest podstawa niezwykle ważna, by móc planować w dłuższej perspektywie – podkreśla dyrektor generalny festiwalu.

    Jednym ze sponsorów jest Fundacja Polska Miedź, należąca do KGHM.

     – To ważne dla każdej instytucji kulturalnej, która nie ma własnych dochodów lub posiada je na poziomie minimalnym, żeby posiadać mecenasów kultury. Po to, żeby spokojnie planować swoją działalność artystyczną, a nie niepotrzebnie borykać się z trudnościami podstawowymi – podkreśla Krzysztof Kułacz, dyrektor departamentu CSR w KGHM w rozmowie z Newserią.

    Co roku na organizację festiwalu spółka przekazuje kilkaset tysięcy złotych.

     – Obecnie – zgodnie z umową podpisaną w maju – jest to kwota wyższa, ponieważ jesteśmy też jako KGHM sponsorem Filharmonii Wrocławskiej, jako partner powstającego Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. I w tym mieści się również organizacja festiwalu – mówi Krzysztof Kułacz.

    Jak zaznacza Andrzej Kosendiak, bez pieniędzy niewiele dałoby się zrobić, ale o sile Wratislavii Cantans decydują nie nakłady finansowe, a sama idea festiwalu, która odróżnia go od innych tego typu imprez.

     – Nas nie interesuje budowanie festiwalu na zasadzie statystyki, czyli że zapraszamy do Wrocławia z jakimkolwiek programem tę gwiazdę czy orkiestrę, która jest w trasie koncertowej akurat w pierwszej połowie września. My zawsze dyskutujemy, zawsze ich zapraszamy, żeby zagrały, zaśpiewały ten repertuar, który my chcemy usłyszeć, który widzimy w programie kolejnych edycji festiwalowych – mówi dyrektor generalny Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans. – Chcemy coś powiedzieć publiczności, a nie tylko dokonać importu gwiazd, które aktualnie mają czas.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.