Newsy

Audiobooki dostępne online mogą wyprzeć z rynku te na CD. Spodziewany jest też spadek cen

2016-03-16  |  06:30

Streaming audiobooków może wkrótce zdobyć większość rynku w Polsce. Obecnie jego wartość szacuje się na ok. 30 mln zł, płyty CD i pliki elektroniczne dzielą się udziałami po połowie. Eksperci wskazują jednak, że łatwiejszy dostęp sprawi, że ludzie chętniej będą sięgać po taką formę książki. Pojawienie się na rynku usługi subskrypcyjnej może też wpłynąć na stopniowy spadek cen w pozostałych kanałach.

Obecnie mamy podział audiobooków na konsumpcję na płytach CD i w postaci plików elektronicznych. Dzielą się rynkiem blisko po połowie, ale wciąż więcej sprzedaje się płyt – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Michał Szolc, dyrektor zarządzający w Storytel Polska. – Spodziewam się, że po wejściu usługi subskrypcyjnej streamingowej, po pierwsze, cały rynek wzrośnie, a po drugie, nasza usługa przejmie większość rynku CD. Podobnie stało się w Szwecji i pozostałych krajach.

Serwis Storytel, który wszedł do naszego kraju kilka dni temu, umożliwia dostęp do audiobooków po wykupieniu abonamentu. Każdy użytkownik może słuchać książek bez limitu, a jedynym ograniczeniem jest czas. Ponieważ audiobooków można w ten sposób słuchać nie tylko przez komputer, lecz także za pośrednictwem aplikacji dla smartfonów, można się spodziewać, że szybko zdobędzie on popularność.

To ze względu na łatwość dostępu, na fakt, że narzędzie do słuchania, czyli telefon, mamy przez cały czas w kieszeni. Nie ma już problemu z tym, gdzie włożyć płytę CD, gdzie jej słuchać, ponieważ narzędzie mamy przez cały czas ze sobą – przekonuje Szolc.

Jak wskazuje ekspert, w Szwecji w ciągu pięciu lat po pojawieniu się na rynku streaming zdobył blisko 80 proc. rynku audiobooków i niemal całkowicie wyparł królujące wcześniej płyty CD. Podobnie powinno być również w Polsce.

Myślę, że jakość tej usługi, łatwość jej dostępu oraz relatywnie niska cena spowodują, że ludzie sięgną po audiobooka częściej i chętniej – ocenia dyrektor Storytela.

Dostęp do bazy w serwisie jest możliwy po wykupieniu miesięcznego abonamentu za niecałe 30 zł. To mniej, niż kosztuje większość dostępnych audiobooków. Tym samym pojawienie się na rynku tego typu oferty może wpłynąć na spadki cen na rynku, choć zdaniem Szulca trudno jednoznacznie przewidzieć reakcję rynku i producentów.

To decyzja indywidualna każdego wydawcy i każdego dystrybutora. Sam jestem bardzo ciekaw, czy podążą za trendem – zaznacza ekspert.

Według danych Biblioteki Analiz rynek audiobooków w Polsce jest wart ok. 30 mln zł. Choć to wciąż mniej niż rynek e-booków czy tradycyjnych książek, to szybko rośnie w siłę. W ciągu dekady urósł o połowę. Jednocześnie, choć stan czytelnictwa w naszym kraju pozostawia wiele do życzenia, a statystyczny Polak czyta jedną książkę w ciągu roku, to liczba sprzedanych audiobooków wciąż rośnie. Audioteka, czyli gigant sprzedaży cyfrowej na polskim rynku, sprzedała w 2015 roku milion audiobooków, co stanowi blisko 50-proc. wzrost względem 2014 roku.

Nie mamy konkurencji pod względem sprzedaży subskrypcyjnej i streamingowej. Wiem, że są podmioty zagraniczne, które próbują wejść na polski rynek, stąd też szybka decyzja Storytela, żeby tutaj wejść i zagospodarować tę niszę – mówi Michał Szolc.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze

Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.

Infrastruktura

Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach

W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.

Konsument

Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi

Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.