Newsy

Cyfryzacja nie omija muzeów. Duże inwestycje technologiczne zmieniają ofertę placówek kulturalnych [DEPESZA]

2021-09-30  |  06:05
Wszystkie newsy

Nowe usługi dla zwiedzających, bardziej atrakcyjny przekaz, większy dostęp do dzieł sztuki dla gości z całego świata – to korzyści z cyfryzacji placówek kulturalnych. Przez wiele miesięcy pandemii, kiedy muzea, galerie, teatry czy kina pozostawały zamknięte, internet był jedynym sposobem na kontakt z kulturą i sztuką. Nowe inwestycje w infrastrukturę teleinformatyczną mają lepiej przygotować placówki na podobną ewentualność, ale też dopasować ich ofertę do potrzeb gości XXI wieku. Takie jest założenie inwestycji Muzeum Narodowego w Warszawie, w ramach której koncern technologiczny Huawei gruntownie zmodernizuje instalację teleinformatyczną, położy 25 kilometrów kabli i poprawi jakość sygnału Wi-Fi o ok. 20 proc.

 Sztuka – podobnie jak technologia – powinna być dostępna dla wszystkich. Dzięki naszemu wspólnemu projektowi wszyscy ci, którzy są zainteresowani sztuką i bogatą historią Polski, zyskają możliwość swobodnego podziwiania dorobku kulturowego w dowolnym miejscu i czasie, fizycznie i online – mówi agencji Newseria Biznes Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska. – W Huaweiu kładziemy duży nacisk na przeciwdziałanie wszelkiego rodzaju wykluczeniom, w tym w dostępie do kultury i edukacji.

Współpraca między firmą a MNW zakłada gruntowną modernizację instalacji teleinformatycznej. Pierwszy etap inwestycji rozpoczął się we wrześniu i obejmuje instalację 25 km okablowania i 72 punktów dostępowych, co pozwoli osiągnąć nawet o 20 proc. lepszy sygnał sieci Wi-Fi w standardzie 6. Dzięki temu zwiedzając w przyszłym roku Muzeum Narodowe w Warszawie, będzie można skorzystać z superszybkiego, bezpłatnego internetu i z cyfrowych zasobów muzeum.

Chcemy, aby nasi zwiedzający wychodzili z muzeum bogatsi nie tylko o nowe wrażenia estetyczne, ale też wyposażeni w wiedzę. Dostarczają ją tradycyjne książkowe przewodniki i katalogi, a coraz częściej serwisy cyfrowe. Chcemy ułatwić wszystkim posiadaczom urządzeń mobilnych korzystanie z treści Cyfrowego MNW już podczas zwiedzania muzeum. Dzięki modernizacji sieci Wi-Fi sztuka stanie się jeszcze bardziej dostępna – podkreśla w komunikacie Karolina Tabak z Działu Digitalizacji i Dokumentacji Wizualnej MNW.

Bazą wiedzy, obejmującą wiele z nich, jest m.in. muzealny portal Cyfrowe MNW, w którym można znaleźć artykuły, propozycje tematycznych ścieżek zwiedzania i podcasty, które przybliżają kontekst wybranych dzieł sztuki oraz ułatwiają ich odbiór. Po zakończeniu modernizacji infrastruktury teleinformatycznej w MNW zwiedzający zyskają do tych zasobów nieograniczony dostęp.

– Dzięki temu zasoby dostępne online, w tym treści edukacyjne, będą bezpłatnie dostępne przez internet dla zwiedzających na terenie całej instytucji. Na przykład nauczyciel, podczas wycieczki szkolnej, będzie mógł swobodnie pokazywać obrazy uczniom „na żywo”, a tym, którzy muszą uczyć się zdalnie, pokaże dzieła sztuki za pomocą telefonu lub tabletu – mówi Ryszard Hordyński.

Muzeum Narodowe w Warszawie to jedno z najstarszych muzeów sztuki w Polsce, a jego zbiory liczą około 830 tys. polskich i światowych dzieł sztuki. Obejmują malarstwo, rzeźbę, rysunki oraz ryciny, fotografie, numizmaty, a także przedmioty sztuki użytkowej i wzornictwo. Gruntowny remont w obliczu wymagań i przepisów dotyczących ich zabezpieczenia jest sytuacją niemal bezprecedensową.

Ten etap prac na pewno będzie kontynuowany jeszcze w 2022 roku i mamy nadzieję, że nasza współpraca potrwa dłużej – podkreśla dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska.

Jak wskazuje, prowadzona przez Huaweia modernizacja infrastruktury w MNW to już kolejny etap współpracy, nawiązanej w ubiegłym roku. Rozpoczęła się ona od zdigitalizowania wystawy czasowej „Polska. Siła obrazu”, dzięki czemu wybitne dzieła polskich malarzy zostały udostępnione zwiedzającym online wraz z opisami. W efekcie nawet 100 tys. osób mogło obejrzeć je w czasie, kiedy dostęp do muzeów i placówek kultury był wyłączony z powodu pandemii.

Koncern technologiczny zapowiada, że jest gotów dalej wspomagać cyfrową transformację muzeum. W planach jest m.in. stworzenie aplikacji na smartfony, która uatrakcyjni zwiedzanie MNW.

Kolejne etapy współpracy z MNW na ten moment są jeszcze w początkowej fazie planowania. Jednak szerokie portfolio rozwiązań chmurowych, sieciowych i bazujących na sztucznej inteligencji pozwala nam uszyć rozwiązania nie tylko na miarę XXI wieku, ale i na miarę tego konkretnie muzeum – mówi Ryszard Hordyński.

Współpraca z warszawskim Muzeum Narodowym to dla Huaweia nie pierwszy projekt realizowany w obszarze sztuki. Koncern technologiczny ma już doświadczenie w międzynarodowych projektach związanych ze zwiększaniem dostępności do kultury na całym świecie – od digitalizacji zbiorów muzealnych, przez modernizację instalacji sieciowych w instytucjach kultury, aż po udostępnianie wybranych dzieł w aplikacjach własnych, jak Themes i AppGallery.

– Każda z takich współprac jest wyjątkowa, a tym, co – mamy nadzieję – będzie cechować partnerstwo z Muzeum Narodowym w Warszawie, jest także jej długofalowość – podkreśla dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież

Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.

Problemy społeczne

Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi

Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.