Mówi: | Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej prof. dr hab. Andrzej Szczerski, dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie |
Najlepsze polskie rzeźby mają własną galerię. Rusza nowa wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie
Kampania reklamowa promująca Galerię Sztuki Polskiej i akcje edukacyjne dla dzieci i młodzieży – to część inicjatyw, które Muzeum Narodowe w Krakowie zorganizuje wspólnie z PGE Polską Grupą Energetyczną. Koncern energetyczny został właśnie mecenasem „XX+XXI. Galerii Sztuki Polskiej”. W jej ramach otwarto właśnie Galerię Rzeźby, która gromadzi najsłynniejsze polskie eksponaty z ostatnich kilkudziesięciu lat. To kolejna placówka kulturalna, którą będzie się opiekować PGE.
– Stale rozszerzamy nasze zaangażowanie w dbałość o polską kulturę i polskie dziedzictwo narodowe, angażując się w różne przedsięwzięcia kulturalne. Dlatego podpisaliśmy umowę z Muzeum Narodowym w Krakowie, które jest największym muzeum narodowym w Polsce. W swoich zbiorach posiada milion eksponatów. W ramach umowy będziemy mecenasem Galerii Sztuki Malarstwa Polskiego XX i XXI wieku, gdzie skupione są dzieła wybitnych malarzy polskich – mówi agencji Newseria Biznes Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej. – Będziemy także mecenasem działań kulturalno-oświatowych prowadzonych przez muzeum.
– To dla nas bardzo prestiżowa umowa. Pozwala nam uzyskać istotne środki do prowadzenia działalności statutowej, prezentowania sztuki XX i XXI wieku w najnowszych i najbardziej nowoczesnych standardach, to po pierwsze. Po drugie, możemy rozwijać działalność edukacyjną na dużą skalę, wprowadzając nowe programy edukacyjne dla bardzo różnych grup wiekowych, od dzieci po osoby dorosłe i starsze. A po trzecie wreszcie, to jest szansa na promowanie tej galerii, bo sztuka nowoczesna wymaga promocji, wymaga wyjaśnienia, tłumaczenia, wymaga prezentowania jako coś, co cały czas jest do odkrycia, i te środki będą również w tym celu wykorzystane – zapowiada prof. dr hab. Andrzej Szczerski, dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie.
Wsparcie PGE zostanie przeznaczone m.in. na atrakcyjną kampanię reklamową „XX+XXI. Galerii Sztuki Polskiej”, która obejmuje 600 dzieł wybitnych polskich artystów z okresu ostatnich 120 lat. Jak podkreśla prof. Andrzej Szczerski, jest to pewnego rodzaju novum w polskim muzealnictwie, chociażby dlatego, że do przestrzeni wystawienniczej wprowadzono materiały edukacyjne.
Podpisaniu umowy z PGE towarzyszyło także otwarcie Galerii Rzeźby poświęconej polskiej rzeźbie od połowy XX wieku do czasów współczesnych. Znalazły się tu m.in. prace Aliny Szapocznikow, Krystiana Jarnuszkiewicza, Piotra Bożyka, Jacka Waltosi czy małżeństwa Beresiów, Jerzego Beresia i Marii Pinińskiej-Bereś,
– W istocie powstanie tej galerii jest otwarciem zupełnie nowego sposobu myślenia o eksponowaniu rzeźby. Do tej pory była ona traktowana jako uzupełnienie Galerii Malarstwa – mówi prof. Andrzej Szczerski. – Po raz pierwszy w historii Muzeum Narodowego w Krakowie będzie otwarta osobna sala z wyborem 30 rzeźb reprezentatywnych dla sztuki rzeźbiarskiej polskiej drugiej połowy XX wieku. Widzimy, jak duża była potrzeba, by taka galeria powstała, nie tylko w środowisku rzeźbiarzy, ale w ogóle wśród odbiorców sztuki współczesnej, którzy pamiętają, jak ważna jest sztuka rzeźby i jakie osiągnięcia mieli polscy rzeźbiarze. Mamy teraz do czynienia ze skończonym muzealnym dziełem, które chcemy państwu zaprezentować. To jest nowość i kolejny eksperyment wystawienniczy w naszym muzeum.
W ramach współpracy z PGE w planach jest uruchomienie także wystawy prac Tamary Łempickiej. Koncern, dostarczający energię i ciepło do 5 mln gospodarstw domowych, jest jednym z największych mecenasów kultury w Polsce, wspierając szereg instytucji kultury. Wśród nich jest 15 filharmonii, ale też Muzeum Narodowe w Warszawie, gdzie patronuje tegorocznym obchodom jubileuszu 160-lecia i jest mecenasem Galerii Sztuki XIX wieku, czy Muzeum Narodowe w Lublinie. W Krakowie PGE współpracuje z Zamkiem Królewskim na Wawelu, gdzie jest mecenasem edukacji i Nowego Skarbca Koronnego, którego otwarcie nastąpi za kilka tygodni.
– Prowadzimy naszą działalność sponsoringową w sposób przemyślany i konsekwentny – mówi Wojciech Dąbrowski. – Jednym z jej głównych filarów jest wspieranie kultury w celu umożliwienia stykania się Polaków, w tym także naszych klientów, z kulturą wysoką, upowszechnianie jej. Traktujemy to jako cegiełkę do propagowania tradycyjnych wartości i polskości. Jestem przekonany, że nasza współpraca z Muzeum Narodowym w Krakowie przyczyni się do upowszechnienia jego wizerunku jako miejsca otwartego i przyjaznego dla publiczności, proponującego nowe, interesujące projekty.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.