Newsy

Wraca moda na polskie akcenty. Inspiracje stylem narodowym coraz popularniejsze w wystroju wnętrz polskich biur

2017-07-07  |  06:35

Styl narodowy przeżywa renesans w architekturze wnętrz. Coraz częściej po folkowe inspiracje sięgają także właściciele firm, którzy w ten sposób chcą podkreślić polskie korzenie przedsiębiorstwa. O ile w prywatnych mieszkaniach znaleźć można kujawskie hafty i kurpiowskie koronki, o tyle w biurach dominują motywy przetworzone. Projektanci sięgają po elementy nawiązujące do polskich krajobrazów, bogactw mineralnych i zdarzeń historycznych.

Po okresie fascynacji designem amerykańskim i zachodnioeuropejskim polscy architekci ponownie sięgają po elementy rodzimej kultury, także regionalnej. Nadają one współczesnym wnętrzom przytulny i radosny klimat. W nowoczesnych mieszkaniach można więc znaleźć takie motywy ze sztuki ludowej jak łowickie wycinanki czy hafty kujawskie, które świetnie wyglądają na ozdobnych poduszkach, tapetach, zastawie stołowej czy obiciach krzeseł. Elementy stylu narodowego coraz częściej pojawiają się także we wnętrzach biurowych.

– Jesteśmy w Polsce, więc często w designie pojawia się temat umieszczenia elementów związanych z tą lokalizacją, z lokalnym charakterem miejsca – mówi agencji informacyjnej Newseria Danuta Barańska, dyrektor kreatywny firmy Tétris.

Sposób wykorzystania motywów ludowych jest uzależniony od charakteru wnętrza. W przypadku firm z branży IT, PR lub reklamy, w których pracują przedstawiciele młodszych pokoleń, projektanci mogą się pokusić o dosłowne przeniesienie folkowych klimatów i oprzeć wystrój wnętrz na dowcipie lub nieco przesadnym, niemal rustykalnym zdobnictwie. W firmach o bardziej formalnym charakterze działalności, np. kancelariach prawniczych, designerzy posługują się raczej twórczą interpretacją niż dosłownością.

– Ocieramy się o element związany z rustykalnością, z którą polska kultura i polski design się kojarzą. Często proponujemy raczej przetworzoną formę tych elementów niż pójście w cepelię. Możemy wykorzystywać charakter polskich krajobrazów bądź tego, z czym Polska konkretnie się kojarzy, z bogactwami mineralnymi czy kulturą, sztuką, znanymi polskimi nazwiskami – mówi Danuta Barańska.

Według firmy Tétris Polska kojarzy się przede wszystkim z pięknymi krajobrazami, bogactwami mineralnymi oraz osiągnięciami naukowymi. Elementy te designerzy wykorzystali przy projektowaniu wnętrz firmy doradczej JLL, której siedziba mieści się w wieżowcu Warsaw Spire. W salach konferencyjnych i części przeznaczonej dla klientów wykorzystane zostały elementy polskich pejzaży m.in. lasów czy nadbałtyckich plaż. Każdej sali przypisana została inna kolorystyka, faktura wykorzystanych materiałów czy wzornictwo.

– Udało się wykorzystać czarny, tysiącletni dąb, który zatopiony w żywicy imituje stary stół zlokalizowany na plaży z rozsypanym piaskiem, czy chociażby sala Węgiel, w której przy okazji wykorzystania naturalnych spieków staraliśmy się oddać charakter polskiej kopalni – mówi Danuta Barańska.

Sala o nazwie Sól przypomina natomiast grotę solną – jej ściany wyłożone zostały płytami białymi z kwarcytu, a podłoga białą wykładziną. Odpowiednio rozmieszczone źródła światła imitują natomiast atmosferę występującą w kopalniach soli. Projektanci stworzyli także pokój mający nawiązywać do słynnej Bursztynowej Komnaty oraz salę wideokonferencyjną nazwaną imieniem Krzysztofa Kieślowskiego, której wystrój koresponduje z tematyką filmową.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.