Newsy

KWB „Konin”: Polska nie zrezygnuje z wydobycia węgla

2012-07-02  |  06:25
Mówi:Sławomir Mazurek
Funkcja:Prezes zarządu
Firma:Kopalnia Węgla Brunatnego „Konin”
  • MP4

     – Polityka klimatyczno-energetyczna, prowadzona przez Unię Europejską, nie zagraża polskim planom wydobycia węgla – przekonuje Sławomir Mazurek, prezes zarządu Kopalni Węgla Brunatnego „Konin". Jego zdaniem trend związany z eksploatacją tego surowca się odwraca i ponownie zwiększa się zapotrzebowanie na czarne złoto.

     – Wydaje się, że Unia Europejska w końcu zrozumie, że weszła na ścieżkę, na której została sama – uważa Sławomir Mazurek.

    Wyklucza, że eksploatacja węgla kamiennego przestanie być opłacalna. Prezes przytacza raport Międzynarodowej Agencji Energii prognozujący, że do roku 2016 popyt na węgiel będzie rósł, a ceny uprawnień do emisji dwutlenku węgla będą spadać.

     – W wielu krajach zakłada się wzrost wydobycia. Chiny z 3,5 mld ton rocznie zużywanego węgla mają zamiar w najbliższych kilku latach dojść do poziomu 4 mld ton, co jest kosmiczną i niewyobrażalną liczbą, jak na warunki polskie czy europejskie – komentuje Sławomir Mazurek.

    Przypomina, że również inne kraje nie zamierzają redukować swoich celów dotyczących wydobycia tego surowca.

     – Węgiel będzie stawał się z powrotem równoprawnym, może nawet uprzywilejowanym, surowcem do produkcji energii. A nie już tym nielubianym, a nawet obrzydzanym – mówi prezes kopalni.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.