Newsy

KWB „Konin”: Polska nie zrezygnuje z wydobycia węgla

2012-07-02  |  06:25
Mówi:Sławomir Mazurek
Funkcja:Prezes zarządu
Firma:Kopalnia Węgla Brunatnego „Konin”
  • MP4

     – Polityka klimatyczno-energetyczna, prowadzona przez Unię Europejską, nie zagraża polskim planom wydobycia węgla – przekonuje Sławomir Mazurek, prezes zarządu Kopalni Węgla Brunatnego „Konin". Jego zdaniem trend związany z eksploatacją tego surowca się odwraca i ponownie zwiększa się zapotrzebowanie na czarne złoto.

     – Wydaje się, że Unia Europejska w końcu zrozumie, że weszła na ścieżkę, na której została sama – uważa Sławomir Mazurek.

    Wyklucza, że eksploatacja węgla kamiennego przestanie być opłacalna. Prezes przytacza raport Międzynarodowej Agencji Energii prognozujący, że do roku 2016 popyt na węgiel będzie rósł, a ceny uprawnień do emisji dwutlenku węgla będą spadać.

     – W wielu krajach zakłada się wzrost wydobycia. Chiny z 3,5 mld ton rocznie zużywanego węgla mają zamiar w najbliższych kilku latach dojść do poziomu 4 mld ton, co jest kosmiczną i niewyobrażalną liczbą, jak na warunki polskie czy europejskie – komentuje Sławomir Mazurek.

    Przypomina, że również inne kraje nie zamierzają redukować swoich celów dotyczących wydobycia tego surowca.

     – Węgiel będzie stawał się z powrotem równoprawnym, może nawet uprzywilejowanym, surowcem do produkcji energii. A nie już tym nielubianym, a nawet obrzydzanym – mówi prezes kopalni.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój

    Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.

    Handel

    E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

    Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.

    Firma

    Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność

    Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.