Newsy

LED-owa transformacja przyspiesza. Kolejny producent oświetlenia powalczy o udział w polskim rynku

2017-02-14  |  06:35

Transformacja rynku oświetlenia LED w Polsce i regionie środkowoeuropejskim jest bardzo dynamiczna. Sprzyja temu nie tylko energooszczędność tego rozwiązania, ale również funkcja lifestyle’owa światła LED-owego. CO-Unity, wyłączny dystrybutor oświetlenia Toshiba, chce zbudować swoją pozycję na tym perspektywicznym rynku, zaczynając od Polski, a zdobyte tu doświadczenia wykorzystać do ekspansji na rynek oświetleniowy Europy Środkowo-Wschodniej.

 Wśród energooszczędnych rozwiązań świetlnych, jedną z najlepszych technologii jest technologia LED-owa. Znane nam rozwiązania, czyli świetlówki kompaktowe, rozwiązania metalohalogenkowe czy sodowe w przemyśle są już w naturalny sposób wypierane przez technologię LED-ową, która daje nam mnóstwo korzyści w bezpośrednim zastosowaniu. Ta technologia już dobrze zakorzeniona na rynku i jest dobrze postrzegana przez naszych klientów – mówi agencji Newseria Biznes Grzegorz Kurzydłowski, dyrektor generalny Co-Unity B.V., wyłącznego dystrybutora oświetlenia Toshiba Lighting w Polsce.

To właśnie od polskiego rynku koncern zaczyna rozwój w regionie środkowoeuropejskim, w którym Co-Unity  chce zdobyć miejsce w czołówce dostawców na rynku oświetlenia.

– Polska jest jednym z największych rynków regionu. To jest ten potencjał, który chcemy na początku zagospodarować poprzez ofertę do klienta konsumenckiego, czyli każdego Kowalskiego – wskazuje Grzegorz Kurzydłowski. – Mamy dla niego ofertę, która będzie dostępna już niedługo na półkach sklepowych. Konsument polski jak najbardziej jest w obszarze zainteresowań Toshiby. 

Związek Producentów Sprzętu Oświetleniowego Pol-Lighting podkreśla, że rynek lamp LED-owych w Polsce jest innowacyjnym i najszybciej rosnącym segmentem rynku oświetleniowego. Jest to związane z transformacją, którą przechodzi cała branża oświetleniowa. Jak wskazuje firma doradcza McKinsey, oświetlenie LED rozwija się dynamicznie, przede wszystkim ponieważ oferuje istotną energooszczędność. Ma ono trzykrotnie większą trwałość niż tradycyjne źródła światła, a skumulowane oszczędności energii mogą sięgnąć nawet 70 proc.

– Drugi kierunek naszego rozwoju to budownictwo i oświetlenie przemysłowe. Chcemy zaoferować naszym klientom dobre, ekologiczne, a przede wszystkim ekonomiczne rozwiązanie oświetleniowe – wskazuje dyrektor regionalny Co-Unity .

Szacowany udział segmentu LED sięga już połowy globalnego rynku oświetlenia ogólnego. Do 2020 roku udział może się zwiększyć do 70 proc. Zgodnie z prognozami McKinsey & Company wartość segmentu oświetlenia ogólnego w technologii LED w 2020 roku wyniesie 57 mld euro.

– Mamy do zarządzania cały region środkowo-wschodni – Litwa, Łotwa, Estonia, Czechy, Słowacja, Węgry i Rumunia. To są kraje, które również w tej chwili przechodzą transformację LED-ową. Przechodzą na nowoczesne oświetlenie ekologiczne – podkreśla Grzegorz Kurzydłowski.

Szybki rozwój technologii LED oraz dobre wyniki gospodarcze krajów regionu sprawiają, że są one atrakcyjnym rynkiem dla producentów oświetlenia.

– To oznacza szybkie wzrosty sprzedaży, a także szybkie wzrosty w naszej strukturze  korporacyjnej, czyli tutaj  zatrudniamy ludzi, poszerzamy swoje zespoły sprzedażowe, marketingowe, dystrybucyjne. Patrząc z perspektywy firmy, to jest region, który rośnie szybko i co ciekawe wyznacza standardy – podkreśla Grzegorz Kurzydłowski. – To, co tutaj wypracujemy, w jaki sposób zorganizujemy sprzedaż i obecność naszego brandu na rynku będzie wykorzystywane w regionie Europy Zachodniej, ale też i w innych krajach, które również są w zainteresowaniu firmy Toshiba.

Jako czynniki wzrostu dla rozwiązań LED analitycy wymieniają zmiany klimatyczne, remonty starzejących się budynków, inwestycje infrastrukturalne, czy szybko postępującą urbanizację. Transformacja rynku oświetlenia w kierunku LED przyspiesza nie tylko ze względu na energooszczędność tego rozwiązania, ale również funkcję lifestyle'ową, czyli rosnące znaczenie światła jako elementu wystroju wnętrza i możliwości sterowania nim.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Polskie lotniska nawet przez cztery lata będą odbudowywać ruch pasażerski. Na powrót do kondycji finansowej sprzed pandemii potrzebują jeszcze więcej czasu

– Borykamy się z największym kryzysem w branży lotniczej. Spadek ruchu jest bardzo głęboki, w połączeniach regularnych na niektórych lotniskach sięga prawie 100 proc. – mówi Artur Tomasik, prezes zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych oraz Katowice Airport, i podkreśla, że minie kilka lat, zanim porty lotnicze odbudują ruch pasażerski i powrócą do kondycji finansowej sprzed pandemii. Kryzys w przewozach ominął transport towarowy. Lotnisko w Katowicach w pierwszym kwartale tego roku zanotowało w tym segmencie 30-proc. wzrost.

Handel

Nastroje wśród producentów żywności coraz lepsze. Mniejszy popyt gastronomii rekompensują zakupy konsumenckie i eksport

Po okresie największego pesymizmu, jaki towarzyszył branży spożywczej latem ubiegłego roku, nastroje stopniowo się poprawiają, choć do powrotu do sytuacji sprzed pandemii jeszcze daleka droga. To wnioski z badania firmy analitycznej Food Research Institute. Luty był pierwszym miesiącem w czasie pandemii, w którym widać wzrost Indeksu FRI. – Lokomotywą napędzającą rozwój polskich producentów żywności w czasie pandemii jest eksport. Przetwórcy nadążają za światowymi trendami i stają się ważnym europejskim graczem w segmencie żywności bio i eko – mówi Dariusz Chołost, general manager Food Research Institute.

Problemy społeczne

Przedłużające się restrykcje mogą nasilać objawy depresji wśród Polaków. Jedną z grup najbardziej narażonych są rodzice dzieci w wieku do 18 lat

W pierwszych miesiącach pandemii najwyższy poziom objawów depresji i lęku przejawiały osoby w wieku 18–24 lata, z kolei w grudniu 2020 roku depresja najczęściej dotyczyła osób w wieku 35–44 lata – wynika z badań prowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Warszawskiego. Na dalsze nasilanie depresji najbardziej narażone są osoby do 45. roku życia, doświadczające trudności zawodowych oraz konfliktów rodzinnych, ale także rodzice, coraz bardziej zmęczeni łączeniem pracy zdalnej i opieki nad dziećmi. – Szczególnie ważne jest objęcie wsparciem psychologicznym dzieci, młodzieży i całych rodzin – mówi dr hab. Małgorzata Gambin z UW, koordynatorka badań.

Handel

Agnieszka Radwańska została ambasadorką wody Jurajska. W kampanii będzie zwracać uwagę na prawidłowe nawodnienie organizmu

Była tenisistka podkreśla, że marka wody Jurajska od zawsze była bliska jej sercu, ponieważ pochodzi z jej rodzinnych stron. Przyznaje, że jako mama oraz sportowiec bardzo dużą wagę przywiązuje do jakości spożywanych produktów. Woda jest podstawą codziennej diety, dlatego docenia zarówno jej skład, jak i walory smakowe. Klaudia Krupicz, senior marketing manager marki, zaznacza, że wybór Agnieszki Radwańskiej jako ambasadorki wody Jurajskiej był przemyślaną decyzją. Marka chciała związać się z osobą autentyczną, której styl życia pasuje do filozofii i głównych założeń brandu.