Mówi: | Przemysław Przybylski |
Funkcja: | Rzecznik prasowy |
Firma: | Lotnisko Chopina w Warszawie |
Szczyt sezonu na Lotnisku Chopina. Spodziewana rekordowa liczba pasażerów
Zapowiada się rekordowy rok na warszawskim Lotnisku Chopina. W pierwszym półroczu port lotniczy obsłużył ponad 5 milionów pasażerów. To oznacza, że może zostać pobity zeszłoroczny wynik 9,5 mln podróżnych odprawionych w ciągu 12 miesięcy. Ze względu na trwający remont starej części terminala na lotnisku jest tłoczno, ale problemy z przepustowością są jedynie w sortowni bagażu.
– Zwiększona liczba pasażerów jest przede wszystkim zasługą tanich linii lotniczych, ponieważ od 22 grudnia obsługujemy przewoźników, którzy powinni operować na lotnisku w Modlinie, ale ze względu na awarię pasa startowego musieli się przenieść do nas. Ryanair i Wizz Air w tej chwili obsługują około 1/4 wszystkich pasażerów. W ciągu sześciu miesięcy obsłużyli ponad 1,2 mln pasażerów spośród 5 mln wszystkich – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Przemysław Przybylski, rzecznik prasowy Lotniska Chopina w Warszawie.
Niskokosztowi przewoźnicy Ryanair i Wizz Air latali od lipca ubiegłego roku z Modlina. Jednak po zamknięciu drogi startowej tego lotniska przenieśli się do głównego warszawskiego portu lotniczego. Pomimo ponownego uruchomienia Modlina na początku lipca, linie cały czas korzystają z Okęcia.
Dodatkowy ruch związany z przewoźnikami niskokosztowymi oraz szczytem sezonu wakacyjnych czarterów powoduje, że na Lotnisku Chopina jest tłoczno. Stara część terminala pasażerskiego jest w remoncie, który potrwa jeszcze do końca przyszłego roku.
– Oczywiście sprawia to, że w terminalu jest dość ciasno. Funkcjonujemy w warunkach ograniczonej przepustowości terminala, dlatego musimy sobie radzić w nowej części, otwartej w 2008 roku. To jest tak naprawdę połowa terminala i w tej połowie musimy obsługiwać rekordowe liczby pasażerów – zaznacza Przybylski. – Dlatego nie ma takiego komfortu, jaki chcielibyśmy oferować naszym pasażerom, ale rozumiem, że sytuacja jest wyjątkowa i staramy się robić wszystko, żeby pasażerowie wszystkich linii, niezależnie, czy to są tradycyjni, czy niskokosztowi przewoźnicy, czuli się u nas jak najlepiej.
Rzecznik lotniska podkreśla, że pomimo zwiększonego ruchu i ograniczonej przepustowości nie ma zbyt dużych utrudnień. Niemal zawsze czas oczekiwania na kontrolę bezpieczeństwa jest krótszy od 10 minut, co według niego jest bardzo dobrym wynikiem. Przybylski przyznaje, że czasem kolejki są większe, ale dotyczy to jedynie 10 proc. czasu funkcjonowania terminala. Nie ma również problemu z przepustowością stanowisk odprawy biletowo-bagażowej (check-in).
– Sortownia jest wąskim gardłem, ponieważ musi obsłużyć rekordowe liczby bagaży, a mamy tylko jedną sortownię w tej chwili. Kiedy będzie otwarta druga część terminala, wówczas będziemy mieć dwie sortownie i ta przepustowość będzie znacznie większa. W tej chwili pracujemy w warunkach polowych, ale dajemy sobie radę – przyznaje Przybylski.
Sortownia to część terminala, w której nadane przez pasażerów bagaże rejestrowane są rozdzielane do poszczególnych samolotów, a także z nich odbierane i dostarczane do hali przylotów.
Remont starej części terminala pasażerskiego Lotniska Chopina potrwa do końca 2014 r. Przybylski przewiduje, że zakończy się na przełomie grudnia i stycznia 2015 r. Po zakończeniu modernizacji standard obydwu części ma być identyczny. Podział na dwie hale odpraw zostanie zachowany, jednak będą one w rzeczywistości funkcjonować jako jedna przestrzeń architektoniczna i funkcjonalna.
Czytaj także
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-06-25: Anna Powierza: W wakacje jadę z córką pod namiot rozkładany na dachu samochodu. Będziemy nad samym brzegiem jeziora
- 2025-05-30: Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm
- 2025-05-06: Duże projekty fotowoltaiczne w Polsce mocno spowolnione. Największymi problemami nadmierna biurokracja i chaos interpretacyjny
- 2025-03-31: Kajra: Robimy niespodziankę na urodziny mojej mamy i na Wielkanoc wyjeżdżamy za granicę. Właściwie to pierwszy raz nie spędzimy świąt w Polsce
- 2025-04-08: Eliza Gwiazda: Polskie hotele to już nie są te sprzed 10-15 lat. Nie ma takiej zachcianki, której pięciogwiazdkowe obiekty by nie spełniły
- 2025-03-05: Sztuczna inteligencja usprawni załatwianie spraw urzędowych. Polski model językowy PLLuM zadebiutuje w mObywatelu
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-03-10: Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.