Mówi: | Adrian Furgalski |
Funkcja: | Ekspert |
Firma: | Zespół Doradców Gospodarczych TOR |
ZDG TOR: brakuje nie tylko pieniędzy, ale i pomysłu na LOT
Zamiast na cięciu kosztów LOT powinien skoncentrować się na zwiększaniu przychodów – uważa Adrian Furgalski, ekspert ZDG TOR. Pomoc państwa, nawet jeśli zgodzi się na nią Komisja Europejska, to tylko ok. 20 proc. kwoty potrzebnrj na restrukturyzację. Brakuje nie tylko pieniędzy, ale i pomysłu na to, jaką linią ma być LOT.
– W tym programie restrukturyzacji brak przede wszystkim dla mnie odpowiedzi na pytanie, po co ten LOT ratujemy, jaką on ma być firmą, jaką niszę na rynku chce zająć – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Adrian Furgalski, ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – Brakuje też odpowiedzi na pytanie, gdzie są większe przychody dla LOT-u, bo te przychody czy oszczędności na pewno nie pojawią się dlatego, że za koce, za słuchawki trzeba będzie płacić 10 złotych, czy w rejsach krajowych nie będzie oferowana darmowa prasa.
Furgalski podkreśla, że zwolnienia i cięcia kosztów związanych z zatrudnieniem to wprawdzie najbardziej nagłośniony w mediach element planu restrukturyzacji, ale ma stosunkowo niewielkie znaczenie finansowe. Według niego koszty wynagrodzeń to jedynie 8 proc. wszystkich kosztów przewoźnika. Jednak aż jedna trzecia planu restrukturyzacji dotyczy tego aspektu. Według Furgalskiego to dowód na brak całościowej strategii ratowania LOT-u.
Ekspert podkreśla, że redukcja zatrudnienia czy wprowadzenie dodatkowych opłat za usługi na pokładzie przyniosą pewien efekt finansowy, jednak będzie on bardzo niewielki.
– To są drobne kwoty. Jeżeli je zsumujemy, to oczywiście dadzą nieco większą kwotę, ale to nie jest kwota, dzięki której LOT ma przetrwać. Cały program restrukturyzacji wyliczony jest na około 3,5 mld złotych. Pomoc państwa, jeśli będzie druga transza, zamknie się w kwocie około 800 mln złotych, czyli to jest nieco ponad 20 proc. tych kosztów restrukturyzacji. Czy LOT pozyska własne środki, żeby te koszty pokryć? Nie za bardzo w to wierzę – mówi Furgalski.
Krytykuje również to, że LOT rozpoczął od redukcji floty, a dopiero potem dostosowuje do zmniejszonej liczby maszyn siatkę połączeń. Według Furgalskiego najpierw linia powinna ustalić dokąd i jak często powinna latać, a potem dostosować do tego strategię, w tym również flotową.
Na liczbę i kierunki połączeń LOT-u wpływ ma również Komisja Europejska. Zgodnie z przewidywaniami Furgalskiego Bruksela wymaga, by polski przewoźnik zmniejszył liczbę obsługiwanych tras w zamian za otrzymaną pomoc publiczną. Ma to zapobiec nieuczciwej konkurencji. Jednak przeznaczone do skasowania linie są w większości od dawna nierentowne – uważa Furgalski. Według niego LOT musi przestać latać również tam, gdzie w tej chwili zarabia, by wzbudzić przychylność Komisji.
Plan restrukturyzacji LOT-u został złożony do Komisji Europejskiej 20 czerwca br. Choć treść dokumentu nie została ujawniona, najprawdopodobniej strategia zakłada zwolnienia, redukcję floty i siatki połączeń, a także wprowadzenie dodatkowych opłat za usługi, takie jak odprawa na lotnisku bądź koc i słuchawki w trasach długodystansowych.
Bruksela musiała otrzymać taki plan, by wyrazić zgodę na pomoc publiczną dla LOT-u. Przewoźnik otrzymał w grudniu pierwszą transzę w wysokości 400 mln zł, na którą Komisja zgodziła się warunkowo. Druga transza ma być niemal w tej samej wysokości, natomiast zgodnie z grudniową aplikacją linii maksymalna wysokość wsparcia z budżetu może wynieść nawet 1 mln zł. Kiedy poznamy decyzję Komisji – nie wiadomo, ale może to zająć kilka miesięcy.
Czytaj także
- 2024-10-23: Tylko połowa poszkodowanych pasażerów walczy o odszkodowanie za opóźniony lot. To nieodebrane kilka miliardów euro
- 2024-09-25: Budowa CPK ma ruszyć w 2026 roku. Wyzwaniem będzie skumulowanie dużych inwestycji w jednym czasie
- 2024-08-08: Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Firmy mają problem z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności
- 2023-10-02: Marek Kamiński: Być może kiedyś będę chciał samotnie przejść w poprzek Antarktydę, nikt tego jeszcze nie zrobił o własnych siłach. Nie wykluczam także komercyjnego lotu w kosmos
- 2023-01-20: Turystyka budzi się z zastoju. W 2022 roku Polacy wrócili do masowego podróżowania
- 2022-03-21: Liczba niewypłacalności polskich firm wzrośnie w tym roku o 10–15 proc. Wojna w Ukrainie nałożyła się na i tak bardzo trudne otoczenie dla biznesu
- 2021-05-14: Scentralizowana baza dłużników będzie rewolucją informacyjną. Jej start może zostać przesunięty z lipca na grudzień
- 2021-05-04: Z uproszczonej restrukturyzacji w czasie pandemii skorzystało już ponad 700 przedsiębiorców. 60 proc. postępowań zakończyło się układem z wierzycielami
- 2021-04-20: Historyczny lot drona na Marsie zakończony sukcesem. Maszyna pomoże w poszukiwaniu życia na powierzchni planety
- 2021-03-19: Samorządy przeciwne planom centralizacji szpitali. Podważają konstytucyjność dotychczasowych propozycji
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.