Newsy

Lotos kupi azerską ropę. Warunek: odpowiednia cena i jakość surowca

2012-02-14  |  06:40
Mówi:Paweł Olechnowicz
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Grupa Lotos
  • MP4

    Gdański koncern potwierdza zainteresowanie dostawami ropy naftowej rurociągiem Odessa-Brody-Płock, jeśli tylko projekt będzie korzystny z ekonomicznego punktu widzenia. Jednak zaprzecza, aby już toczyły się rozmowy na temat tego projektu energetycznego.

     - Lotos nie bierze udziału w tych rozmowach. Natomiast zapytany, czy jeżeli ten rurociąg będzie funkcjonował i mogły być dostawy ropy z tamtej strony, to czy Lotos by kupił tę ropę, odpowiedź brzmi tak. Jeżeli to będą ceny konkurencyjne, jeżeli będzie parametrami jakościowymi pasować do strumienia rop, które mogą być przerabiane i jeżeli będzie to ekonomicznie uzasadnione - podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes Lotosu.

    Podobne deklaracje złożyli wcześniej przedstawiciele drugiego koncernu paliwowego, PKN Orlen.

     - Ropa azerska w tej chwili jest kupowana przez nas do rafinerii czeskich przez Morze Śródziemne i rurociągi z Triestu do Czech. Jeżeli będzie atrakcyjna oferta, żeby taka ropę dostarczać również do Płocka, to my to rozważymy - zapewnia Sławomir Jędrzejczyk, wiceprezes zarządu ds. finansowych w PKN Orlen.

    Prezydenci Polski i Azerbejdżanu zadeklarowali gotowość kontynuowania projektu przedłużenie ropociągu Odessa-Brody do Płocka, o ile w Polsce znajdą się odbiorcy azerskiej ropy.

    Gdański Lotos ma problemy z własnym wydobyciem ropy naftowej z jednego ze złóż w Norwegii. 

     - Pojawia się sygnał, że wydobycie na złożu Yme, na którym planowaliśmy osiągnąć już dzisiaj dość ciekawy poziom, w tym roku chyba się znów przesunie - mówi Paweł Olechnowicz.

    Operator złoża, kanadyjska spółka Talisman poinformowała, że produkcja ropy z tego złoża prawdopodobnie nie ruszy w tym roku. Przedstawiciele Lotosu już wcześniej zapowiadali, że w przypadku opóźnień koncern będzie domagać się odszkodowania z tytułu utraconych korzyści. Lotos posiada 20 proc. udziałów w projekcie na złożu Yme.

    Jak deklaruje Paweł Olechnowicz, wydobycie surowca z innych złóż idzie zgodnie z planem.

     - Reszta, czyli wydobycie na Litwie i na Morzu Bałtyckim będzie zgodne z planem i nic nie stoi na przeszkodzie, żeby realizować założony program - mówi prezes Lotosu.

    Obecnie koncern wydobywa ok. 5 tys. baryłek ropy naftowej dziennie. Celem strategicznym jest wydobywanie przynajmniej 1,2 mln ton surowca w 2015 roku. Złoże Yme na Norweskim Szelfie Kontynentalnym ma przynosić Lotosowi rocznie ok. 400 tys. ton. Koncern posiada również 7 koncesji na poszukiwanie gazu łupkowego w Polsce.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie

    Makarony stają się coraz nowocześniejszą kategorią na rynku spożywczym. Konsumenci mają do wyboru m.in. szereg makaronów warzywnych, bezglutenowych, a także funkcjonalnych, których regularne spożywanie ma pomagać w walce z chorobami cywilizacyjnymi, jak cukrzyca, otyłość czy miażdżyca. To m.in. w ten segment rynku chce w najbliższych latach inwestować notowany na warszawskiej giełdzie producent Makarony Polskie. Spółka podkreśla, że wyzwaniem dla dalszego rozwoju firm z branży spożywczej pozostają rosnące koszty działalności, braki kadrowe, a także niestabilność cenowa.

    Edukacja

    Do Polski z Ukrainy uciekło nawet 70 tys. Romów. Ich sytuacja po ponad dwóch latach nadal pozostaje trudna

    Mniejszość romska w Polsce liczy ok. 30 tys. osób, po wybuchu wojny za wschodnią granicą mogła się zwiększyć do nawet 100 tys. na skutek napływu uchodźców z Ukrainy. Jak wskazuje Fundacja w Stronę Dialogu, uchodźcy romskiego pochodzenia nie byli chętnie przyjmowani w punktach recepcyjnych, a na traumę spowodowaną agresją Rosji nałożyły się bieda, wykluczenie społeczne i traktowanie jak uchodźców drugiej kategorii. Przez dwa lata w tym zakresie niewiele się zmieniło, dlatego fundacja zaapelowała do rządu i Rzecznika Praw Obywatelskich o zajęcie się problemami Romów z Ukrainy, w szczególności w zakresie zakwaterowania, edukacji i miejsc pracy.

    Transport

    Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację

    Branża paliwowa dobrze poradziła sobie z zawirowaniami, które przez ostatnie dwa lata wpływały na polski rynek. Wciąż jednak kwestia bezpieczeństwa paliwowego wymaga dużego wysiłku. Wśród priorytetowych zadań stojących przed sektorem i rządem jest rozbudowa infrastruktury paliwowej, szczególnie nowych mocy magazynowych, ale też kolei i morskich terminali – wskazują eksperci POPiHN. Wyzwaniem w kolejnych latach będzie także zielona transformacja oparta m.in. na elektryfikacji transportu i paliwach alternatywnych, która – w opinii ekspertów – wymaga w Polsce znacznego przyspieszenia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.