Mówi: | Paweł Olechnowicz |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Grupa Lotos |
Lotos kupi azerską ropę. Warunek: odpowiednia cena i jakość surowca
Gdański koncern potwierdza zainteresowanie dostawami ropy naftowej rurociągiem Odessa-Brody-Płock, jeśli tylko projekt będzie korzystny z ekonomicznego punktu widzenia. Jednak zaprzecza, aby już toczyły się rozmowy na temat tego projektu energetycznego.
- Lotos nie bierze udziału w tych rozmowach. Natomiast zapytany, czy jeżeli ten rurociąg będzie funkcjonował i mogły być dostawy ropy z tamtej strony, to czy Lotos by kupił tę ropę, odpowiedź brzmi tak. Jeżeli to będą ceny konkurencyjne, jeżeli będzie parametrami jakościowymi pasować do strumienia rop, które mogą być przerabiane i jeżeli będzie to ekonomicznie uzasadnione - podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes Lotosu.
Podobne deklaracje złożyli wcześniej przedstawiciele drugiego koncernu paliwowego, PKN Orlen.
- Ropa azerska w tej chwili jest kupowana przez nas do rafinerii czeskich przez Morze Śródziemne i rurociągi z Triestu do Czech. Jeżeli będzie atrakcyjna oferta, żeby taka ropę dostarczać również do Płocka, to my to rozważymy - zapewnia Sławomir Jędrzejczyk, wiceprezes zarządu ds. finansowych w PKN Orlen.
Prezydenci Polski i Azerbejdżanu zadeklarowali gotowość kontynuowania projektu przedłużenie ropociągu Odessa-Brody do Płocka, o ile w Polsce znajdą się odbiorcy azerskiej ropy.
Gdański Lotos ma problemy z własnym wydobyciem ropy naftowej z jednego ze złóż w Norwegii.
- Pojawia się sygnał, że wydobycie na złożu Yme, na którym planowaliśmy osiągnąć już dzisiaj dość ciekawy poziom, w tym roku chyba się znów przesunie - mówi Paweł Olechnowicz.
Operator złoża, kanadyjska spółka Talisman poinformowała, że produkcja ropy z tego złoża prawdopodobnie nie ruszy w tym roku. Przedstawiciele Lotosu już wcześniej zapowiadali, że w przypadku opóźnień koncern będzie domagać się odszkodowania z tytułu utraconych korzyści. Lotos posiada 20 proc. udziałów w projekcie na złożu Yme.
Jak deklaruje Paweł Olechnowicz, wydobycie surowca z innych złóż idzie zgodnie z planem.
- Reszta, czyli wydobycie na Litwie i na Morzu Bałtyckim będzie zgodne z planem i nic nie stoi na przeszkodzie, żeby realizować założony program - mówi prezes Lotosu.
Obecnie koncern wydobywa ok. 5 tys. baryłek ropy naftowej dziennie. Celem strategicznym jest wydobywanie przynajmniej 1,2 mln ton surowca w 2015 roku. Złoże Yme na Norweskim Szelfie Kontynentalnym ma przynosić Lotosowi rocznie ok. 400 tys. ton. Koncern posiada również 7 koncesji na poszukiwanie gazu łupkowego w Polsce.
Czytaj także
- 2024-02-02: Orlen rekordowo zwiększa nakłady na inwestycje. Ponad 120 mld zł przeznaczy na rozwój OZE
- 2024-02-01: Orlen podsumowuje 8 lat znaczących zmian. D. Obajtek: To był czas budowy koncernu multienergetycznego [DEPESZA]
- 2024-02-13: Sprzedaż surowców energetycznych wciąż finansuje rosyjską machinę wojenną. Eksport trafia głównie do Chin, Indii i Turcji
- 2024-01-26: Napięcia na Bliskim Wschodzie na razie bez większego wpływu na ceny ropy. Może o nich zdecydować sytuacja w Chinach
- 2023-10-18: Konflikt na Bliskim Wschodzie ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa Europy. W wielu aspektach może być na rękę Rosji
- 2023-06-26: Ceny ropy naftowej niższe niż przed rokiem o jedną trzecią. Powodem jest słaby popyt, zwłaszcza ze strony Chin
- 2023-04-12: Kolejne inwestycje usprawnią import paliw drogą morską. Potrzeba likwidacji wąskich gardeł
- 2023-02-28: W rok po inwazji Rosji na Ukrainę ceny surowców wróciły do poziomów sprzed wojny. Teraz duże znaczenie będzie mieć odbicie w Chinach
- 2023-02-15: Europa dobrze radzi sobie w tym sezonie grzewczym z ograniczonymi dostawami gazu z Rosji. Kolejne mogą się okazać trudniejsze
- 2023-02-24: Unijne embarga na ropę i produkty ropopochodne mocno uderzą w tym roku w rosyjski budżet. Pierwsze efekty już są widoczne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
Makarony stają się coraz nowocześniejszą kategorią na rynku spożywczym. Konsumenci mają do wyboru m.in. szereg makaronów warzywnych, bezglutenowych, a także funkcjonalnych, których regularne spożywanie ma pomagać w walce z chorobami cywilizacyjnymi, jak cukrzyca, otyłość czy miażdżyca. To m.in. w ten segment rynku chce w najbliższych latach inwestować notowany na warszawskiej giełdzie producent Makarony Polskie. Spółka podkreśla, że wyzwaniem dla dalszego rozwoju firm z branży spożywczej pozostają rosnące koszty działalności, braki kadrowe, a także niestabilność cenowa.
Edukacja
Do Polski z Ukrainy uciekło nawet 70 tys. Romów. Ich sytuacja po ponad dwóch latach nadal pozostaje trudna
Mniejszość romska w Polsce liczy ok. 30 tys. osób, po wybuchu wojny za wschodnią granicą mogła się zwiększyć do nawet 100 tys. na skutek napływu uchodźców z Ukrainy. Jak wskazuje Fundacja w Stronę Dialogu, uchodźcy romskiego pochodzenia nie byli chętnie przyjmowani w punktach recepcyjnych, a na traumę spowodowaną agresją Rosji nałożyły się bieda, wykluczenie społeczne i traktowanie jak uchodźców drugiej kategorii. Przez dwa lata w tym zakresie niewiele się zmieniło, dlatego fundacja zaapelowała do rządu i Rzecznika Praw Obywatelskich o zajęcie się problemami Romów z Ukrainy, w szczególności w zakresie zakwaterowania, edukacji i miejsc pracy.
Transport
Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
Branża paliwowa dobrze poradziła sobie z zawirowaniami, które przez ostatnie dwa lata wpływały na polski rynek. Wciąż jednak kwestia bezpieczeństwa paliwowego wymaga dużego wysiłku. Wśród priorytetowych zadań stojących przed sektorem i rządem jest rozbudowa infrastruktury paliwowej, szczególnie nowych mocy magazynowych, ale też kolei i morskich terminali – wskazują eksperci POPiHN. Wyzwaniem w kolejnych latach będzie także zielona transformacja oparta m.in. na elektryfikacji transportu i paliwach alternatywnych, która – w opinii ekspertów – wymaga w Polsce znacznego przyspieszenia.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.