Newsy

Małe i średnie firmy inwestują w benefity dla pracowników. Dzięki temu łatwiej im konkurować o talenty z dużymi korporacjami

2019-06-17  |  06:25
Mówi:Krzysztof Świetlik, dyrektor ds. sprzedaży, Medicover Polska

Anna Ałaszkiewicz, dyrektor zarządzająca firmy z sektora SME

Aleksandra Tokarewicz, prezes zarządu, OK System

  • MP4
  • Aktualizacja 16:30

    Coraz większa rywalizacja o talenty na rynku pracy powoduje presję nie tylko na podnoszenie wynagrodzeń, lecz także na oferowanie pozapłacowych benefitów. Te stały się już koniecznością na rynku. Dodatkowe świadczenia mogą być czynnikiem umożliwiającym skuteczne pozyskiwanie najlepszych pracowników małym i średnim firmom, które muszą o nie konkurować z dużymi korporacjami. MŚP nie mają jednak swoich działów HR czy osób do obsługi programów świadczeń pozapłacowych, dlatego w ich przypadku ważna jest elastyczność, prostota i wygoda w korzystaniu z dodatkowych usług.

    W Polsce działa ponad 2 mln przedsiębiorstw, z których ok. 99 proc. to firmy mikro-, małe i średnie. Te są bardzo istotnym segmentem gospodarki, ponieważ ok. 70 proc. wszystkich zatrudnionych w przedsiębiorstwach pracuje w sektorze MŚP, który generuje też połowę polskiego PKB. Z punktu widzenia dostawcy usług medycznych jest to dla nas bardzo ważny segment i stale rosnący – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Krzysztof Świetlik, dyrektor ds. sprzedaży w Medicover Polska.

    Najniższe od 28 lat bezrobocie w połączeniu z wysokim wzrostem gospodarczym powoduje coraz większą konkurencję między pracodawcami i presję zarówno na podnoszenie płac, jak i oferowanie pozapłacowych benefitów. Z raportu „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników” Sedlak & Sedlak wynika, że w ubiegłym roku dodatkowe świadczenia funkcjonowały w 71 proc. ankietowanych firm, a korzystało z nich 90 proc. pracowników.

    Firmy dość powszechnie zapewniają karnety na siłownie i do klubów fitness (46,5 proc.) czy ubezpieczenia na życie (38,3 proc.). Trzecim najpopularniejszym benefitem jest prywatna opieka medyczna. W ubiegłym roku taki podstawowy pakiet medyczny zapewniało pracownikom 36,5 proc. firm ankietowanych przez Sedlak & Sedlak. Co istotne, to świadczenie jest też najbardziej pożądane przez samych pracowników – prawie połowa (48,4 proc.) uznała je za najatrakcyjniejsze. Na drugim miejscu znalazł się samochód służbowy wskazany przez 20,3 proc.

    – Benefity to dziś rzeczywiście must have na rynku. Warto traktować je jako czynnik, który ułatwia codzienne życie naszym pracownikom, dzięki czemu mogą się bardziej skupić na swoich zadaniach. Zamiast załatwiać mnóstwo rzeczy i poświęcać czas na ich zorganizowanie, mają to już przez firmę zapewnione – dodaje Anna Ałaszkiewicz, partner zarządzający agencji Whites.

    Jak podkreśla, na przestrzeni ostatnich lat bardzo zmienił się zarówno rynek pracy, jak i podejście firm do pracowników. Przedsiębiorstwa coraz rzadziej postrzegają benefity jako dodatkowy koszt, ale bardziej jako inwestycję w zdrowie i dobrą kondycję swoich pracowników.

    Nie można myśleć o pakiecie sportowym tylko jako o dodatkowym koszcie, dlatego że osoby, które uprawiają sport, są bardziej efektywne, wydajne i zdrowsze. To z kolei przekłada się na mniejszą liczbę zwolnień lekarskich – mówi Aleksandra Tokarewicz, prezes OK System Polska SA.

    Również z badań Medicover wynika, że pozapłacowe świadczenia dla pracowników mogą być zwyczajnie opłacalne dla firmy. Raportu „Praca. Zdrowie. Ekonomia” wskazuje, że koszt choroby pracownika ponoszony przez firmę jest zależny od takich czynników, jak częstotliwość i rodzaj dolegliwości, ryzyko powikłań, dostęp do diagnostyki i możliwość szybkiego skorzystania z konsultacji lekarskiej. Badanie pokazało, że w firmach, w których pracownicy byli objęci opieką medyczną Medicover, oszczędności wyniosły średnio 1004 zł rocznie w przeliczeniu na pojedynczego pracownika.

    Młodsze pokolenia – milenialsi czy generacja Z – są bardziej wymagające w stosunku do pracodawców, oczekują czegoś więcej niż samo wynagrodzenie. Pakiet benefitów w ich przypadku może nawet przesądzić o wyborze tego, a nie innego pracodawcy.

    Widać też różnicę pomiędzy osobami, które mają już rodziny, dla których dużo większe znaczenie mają benefity związane np. z opieką medyczną, a osobami bardzo młodymi, dla których z kolei ważniejsza jest organizacja wolnego czasu, możliwość aktywności sportowej czy hobbystycznej – mówi Anna Ałaszkiewicz.

    Atrakcyjne benefity pomagają małym i średnim firmom konkurować o pracowników z największymi korporacjami. Mniejsze podmioty często nie mają działów HR czy osób do obsługi programów świadczeń pozapłacowych, dlatego zwracają uwagę na ich elastyczność, prostota i wygodę w korzystaniu z dodatkowych usług.

    – Badania pokazują, że biurokracja i trudności z zatrudnieniem pracowników są dziś największymi barierami wzrostu firm MŚP. Dlatego aby odpowiedzieć na potrzeby pracodawców, oferta musi być maksymalnie elastyczna, procesy obsługowe skrócone, a dokumentacja ograniczona do niezbędnego minimum. Przygotowaliśmy dla sektora MŚP siedem pakietów opieki medycznej, oferujemy też możliwość zawierania umów zdalnie. Dodatkowo udostępniamy bezpłatne narzędzia online zwane e-Member, w którym pracodawca może zarówno dopisać nowego pracownika, jak i pobrać na zakończenie miesiąca elektroniczną fakturę – mówi dyrektor ds. sprzedaży w Medicover Polska.

    Nie mamy fizycznych kart, więc pracodawca nie musi ich zamawiać i dystrybuować wśród pracowników – mówi prezes OK System Polska SA. – Z myślą o małych firmach przygotowaliśmy też platformę Medicover Box, która daje pracownikom dostęp do pozapłacowych świadczeń, takich jak rabaty czy bilety do kin i teatrów. Ważne jest to, że pracodawca samodzielnie może ją wdrożyć i zasilić środkami przeznaczonymi na bonusy, a pracownik sam zdecyduje, na jaki cel chce wydać swoje środki.

    Z raportu Sedlak & Sedlak „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2018 roku” wynika, że coraz więcej pracowników jest skłonnych dopłacać do benefitów w zamian za poszerzenie ich oferty. W ubiegłym roku ten odsetek wyniósł 76,6 proc., a 2/3 pracowników zadeklarowało, że mogą przeznaczać na ten cel 100 zł miesięcznie. Taka opcja to dodatkowa korzyść, bo pracownicy są usatysfakcjonowani i mają możliwość wyboru, a pracodawca może obniżyć skalę wydatków na świadczenia pozapłacowe.

    Mamy elastyczny system płacenia za opiekę medyczną – zarówno w całości płatnej przez pracodawcę, jak i w podziale między pracownika a pracodawcę. Oferujemy też mechanizm współpłacenia za niektóre usługi w trakcie korzystania z nich, co pozwala obniżyć miesięczną składkę nawet do 30 proc. – mówi Krzysztof Świetlik.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Media i PR

    W Warszawie powstało największe i najnowocześniejsze centrum prasowe w Polsce. Ma pomóc w rozwoju ekosystemu innowacji

    Od października rozpoczęło działalność największe centrum prasowe w Polsce. Fundacja Venture Café Warsaw wspólnie z agencją informacyjną Newseria otworzyły Centrum Prasowe Newseria. Innowacyjne centrum komunikacji – zlokalizowane przy ulicy Chmielnej w biurowcu Varso – ma być odpowiedzią na rosnący popyt na tego rodzaju usługi. Będą w nim organizowane konferencje, śniadania prasowe i debaty. Centrum umożliwia streaming, także w wersji hybrydowej, i system tłumaczenia symultanicznego. W przyszłości powstanie tu także wirtualne studio.

    Polityka

    Samorządy łączą siły w walce przeciw Polskiemu Ładowi. Straty w budżetach mogą się odbić na usługach dla mieszkańców

     Jako samorządy nie mamy nic przeciwko temu, żeby nasi mieszkańcy płacili mniej podatków, ale oczekujemy w związku z tym rekompensaty, bo my z tych podatków również utrzymujemy inne usługi publiczne – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent miasta stołecznego Warszawy. Jak wyliczyło Ministerstwo Finansów, na planowanych zmianach podatkowych samorządy stracą 145 mld zł w ciągu dekady. Razem z obniżką podatków wprowadzoną w 2019 roku straty przekraczają 200 mld zł. Z kolei proponowane przez rząd rekompensaty opiewają na 48 mld zł. Samorządowcy, którzy w środę w Warszawie protestowali przeciw wprowadzanym zmianom, przestrzegają, że odbiją się one na mieszkańcach.

    Zdrowie

    Szczepienia wśród młodych ludzi będą kluczowe dla przebiegu czwartej fali COVID-19. To oni stanowią największe ryzyko przenoszenia wirusa

    – Czwarta fala pandemii koronawirusa ma wiele scenariuszy, ale pewne jest, że jej przebieg zależy od liczby osób zaszczepionych. Teraz najważniejsze jest, aby zaszczepili się młodzi ludzie, tzw. superrozprzestrzeniacze – mówi prof. dr hab. n. med. Jarosław Pinkas, dziekan Szkoły Zdrowia Publicznego Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego, konsultant krajowy w dziedzinie zdrowia publicznego. Jak podkreśla, system ochrony zdrowia jest przygotowany na czwartą falę – nie brakuje respiratorów, szpitale tymczasowe są w gotowości, a większość pracowników służby zdrowia przyjęła dwie dawki szczepionki i czeka na dawkę przypominającą. Do tej pory przyjęło ją ponad 350 tys. osób.

    Telekomunikacja

    Ceramika może być podstawą innowacji w wielu branżach. Stosuje ją już telekomunikacja w smartfonach 5G czy zbrojeniówka w czołgach

    Medycyna, elektronika, telekomunikacja czy przemysł zbrojeniowy oraz jądrowy – to dziedziny gospodarki, w których zastosowanie znajduje ceramika, dziś kojarzona głównie z materiałami budowlanymi czy akcesoriami do wnętrz. Co więcej, zaawansowana ceramika jest zaliczana do materiałów determinujących innowacyjność tych branż. Ceramiczne elementy w smartfonach pozwolą w pełni wykorzystać łączność w technologii 5G, a produkowane w drukarkach 3D ceramiczne protezy są dobrze przyjmowane przez organizm pacjenta. Rynek tego typu materiałów wzrośnie w ciągu kilku najbliższych lat o jedną trzecią.