Mówi: | Janusz Konopka, prezes Speedmail, Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services, Agnieszka Schwartz-Vincent, dyrektor zarządzająca Macmillan Education Polska |
Biznes społecznie odpowiedzialny, innowacyjny i skuteczny - nagrodzony
Wyróżnienia „Raportu Społeczna Odpowiedzialność Biznesu” oraz nagrody Cashcom.pl 2012 rozdane. Pierwsze wręczane są za „ponadstadardowe zaangażowanie w działalność CSR, drugie – za innowacyjność, efektywność i skuteczność działań firm. Wśród laureatów znaleźli się nie tylko przedsiębiorcy, wyróżniono także działanie instytucji państwowych, takich jak Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości czy Ministerstwo Skarbu Państwa.
Zdaniem ekspertów, do grona najciekawszych i najbardziej spektakularnych projektów CSR (realizujących ideę społecznej odpowiedzialności biznesu) należała m.in. realizowana przez resort skarbu i Puls Biznesu Akademia CSR „Rozwój odpowiedzialnego biznesu”. Doceniony został też m.in. program Youngster, realizowany przez Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej i wydawnictwo Macmillan Education, mający na celu wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży z terenów wiejskich poprzez naukę języka angielskiego.
– To były dodatkowe trzy godziny w tygodniu, prowadzone przez nauczyciela w lokalnej szkole, które dawały tej młodzieży lepsze osiągnięcia na maturze i egzaminach. Spotkało się to z ogromnym zainteresowaniem – tłumaczy Agnieszka Schwartz-Vincent, dyrektor zarządzająca Macmillan Education Polska. – Teraz w programie mamy około 4 tysięcy uczniów, do programu należy ok. 200 szkół, więc jest to bardzo popularny program. Program trwa już od siedmiu lat. Fundusz zdobywa nowe pieniądze, żeby ten program kontynuować. Współpraca z funduszem rozwija się bardzo dobrze, wydaje się, że wszystko jest na dobrej drodze, żeby program był kontynuowany i żeby coraz więcej młodzieży miało szanse w tym programie uczestniczyć.
Wyróżnienia „Raportu Społeczna Odpowiedzialność Biznesu” otrzymały poza tym Grupa Ferrero, Fundacja „Energia z serca” Polskiej Grupy Energetycznej, Polski Związek Piłki Siatkowej i Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Dziennik Gazeta Prawna i program BIZON w Radiu PIN.
Raport CSR publikowany jest co kwartał na łamach tygodnika Gazeta Finansowa przy wsparciu partnerów. Za każdym razem wyróżniane są dwa projekty firm lub instytucji, które wspierają istotne społecznie obszary.
Nagrody Cashcom.pl za działania przynoszące firmom sukcesy finansowe
Podczas uroczystości wręczono również nagrody portalu Cashcom.pl za rok 2012 – dla „najlepszych menedżerów i firm, które stawiają na innowacyjność, efektywność i skuteczność w obszarze finansów”. W kategorii Usługi zwycięzcą została firma Kapsch Telematic Services za efektywne zarządzanie elektronicznym systemem poboru opłat drogowych viaTOLL. Nakłady poniesione na jego wdrożenie zwróciły się w rekordowo szybkim tempie – po 17 miesiącach funkcjonowania, a pod koniec ubiegłego roku wpływy z pozyskanych opłat przewyższyły prognozy, sięgając 1 mld 34 mln zł.
– Ten projekt przyniósł rzeczywiście większe środki niż były zakładane wcześniej w prognozach dla Skarbu Państwa – mówi Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services. – Te środki mogą być w pełni wykorzystywane na cele, dla jakich Krajowy Fundusz Drogowy został stworzony. Bez wątpienia jest to sukces finansowy firmy. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że pomimo bardzo trudnego i ryzykownego w pewnym okresie projektu, udało nam się zrealizować go z sukcesem, a sukces finansowy jest najlepszym tego wskaźnikiem.
Nagrodę w kategorii innowacyjności otrzymała firma Speedmail, oferująca usługi pocztowe dla firm. Docenione zostało wdrożenie systemu pozwalającego na optymalizację dostarczania przesyłek i śledzenie ich przez klientów.
– Ta nagroda w kategorii Innowacyjność jest szczególnie istotna i ważna, bo potwierdza to, że obraliśmy właściwy kierunek, i że klienci, i kapitula dostrzegają naszą innowacyjność, nasze rozwiązania, które wdrażamy – mówi Janusz Konopka, prezes Speedmail. – Jest to nagroda, która wynika z przyjętej i realizowanej strategii. Na starcie tworzenia Speedmaila założyliśmy sobie, że chcemy, by nasza usługa, którą będziemy świadczyć, wyróżniała się na rynku. Staraliśmy się, aby była ona realizowana w jak najlepszy sposób z punktu widzenia klienta, czyli była monitorowana. Stąd też nasi listonosze są wyposażeni w urządzenia GPS.
Laureatami nagród Cashcom.pl 2012 zostali także firma Eurocash (kategoria Transakcja finansowa), Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (Wsparcie biznesu) oraz PGE i Fundacja „Energia z serca” (w kategorii Zaangażowanie społeczne).
Czytaj także
- 2024-02-20: Unijny akt o usługach cyfrowych obowiązuje od soboty. KE informuje o pierwszym wszczętym postępowaniu przeciwko TikTokowi
- 2023-11-23: Małe i średnie firmy przemysłowe poprawiają konkurencyjność i optymistyczniej patrzą na nadchodzące miesiące. Pomagają im w tym inwestycje w maszyny i automatyzację
- 2023-10-23: Caritas Polska rozwija współpracę z firmami. Bez niej nie byłoby długofalowych programów wsparcia seniorów czy jadłodajni
- 2023-06-01: Wydawcy czasopism dla dzieci nie czują konkurencji ze strony mediów elektronicznych. Prasa wciąż pełni ważną funkcję w rozwoju najmłodszych
- 2023-05-05: Reforma unijnego rynku cyfrowego coraz bliżej. Największe platformy internetowe mają cztery miesiące na dostosowanie się do zmian
- 2023-03-13: Firmy nie rezygnują ze społecznej i środowiskowej odpowiedzialności w czasach kryzysu. Nowe przepisy wymuszą na nich jeszcze większą aktywność
- 2023-02-16: Miasta korzystają na społecznych i środowiskowych inicjatywach firm. Taka współpraca jest opłacalna dla obu stron
- 2022-12-13: Trudne warunki gospodarcze pogarszają sytuację organizacji pomocowych. Toruńska spółka z grupy PGE wspiera lokalne instytucje pomagające potrzebującym
- 2022-11-22: Niższa zdolność do konkurowania małych i średnich firm przemysłowych. Mimo to nie rezygnują one z inwestycji w parki maszyn i urządzeń
- 2022-08-01: Od 2025 roku największe firmy będą musiały raportować swój wpływ na środowisko czy lokalne społeczności. Wiele z nich ma problemy z przygotowaniem się do tego obowiązku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.