Newsy

Biznes społecznie odpowiedzialny, innowacyjny i skuteczny - nagrodzony

2013-02-15  |  06:30
Mówi:Janusz Konopka, prezes Speedmail, Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services, Agnieszka Schwartz-Vincent, dyrektor zarządzająca Macmillan Education Polska
  • MP4
  • Wyróżnienia „Raportu Społeczna Odpowiedzialność Biznesu” oraz nagrody Cashcom.pl 2012 rozdane. Pierwsze wręczane są za „ponadstadardowe zaangażowanie w działalność CSR, drugie – za innowacyjność, efektywność i skuteczność działań firm. Wśród laureatów znaleźli się nie tylko przedsiębiorcy, wyróżniono także działanie instytucji państwowych, takich jak Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości czy Ministerstwo Skarbu Państwa.

    Zdaniem ekspertów, do grona najciekawszych i najbardziej spektakularnych projektów CSR (realizujących ideę społecznej odpowiedzialności biznesu) należała m.in. realizowana przez resort skarbu i Puls Biznesu Akademia CSR „Rozwój odpowiedzialnego biznesu”. Doceniony został też m.in. program Youngster, realizowany przez Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej i wydawnictwo Macmillan Education, mający na celu wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży z terenów wiejskich poprzez naukę języka angielskiego.

     – To były dodatkowe trzy godziny w tygodniu, prowadzone przez nauczyciela w lokalnej szkole, które dawały tej młodzieży lepsze osiągnięcia na maturze i egzaminach. Spotkało się to z ogromnym zainteresowaniem – tłumaczy Agnieszka Schwartz-Vincent, dyrektor zarządzająca Macmillan Education Polska. – Teraz w programie mamy około 4 tysięcy uczniów, do programu należy ok. 200 szkół, więc jest to bardzo popularny program. Program trwa już od siedmiu lat. Fundusz zdobywa nowe pieniądze, żeby ten program kontynuować. Współpraca z funduszem rozwija się bardzo dobrze, wydaje się, że wszystko jest na dobrej drodze, żeby program był kontynuowany i żeby coraz więcej młodzieży miało szanse w tym programie uczestniczyć.

    Wyróżnienia „Raportu Społeczna Odpowiedzialność Biznesu” otrzymały poza tym Grupa Ferrero, Fundacja „Energia z serca” Polskiej Grupy Energetycznej, Polski Związek Piłki Siatkowej i Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Dziennik Gazeta Prawna i program BIZON w Radiu PIN.

    Raport CSR publikowany jest co kwartał na łamach tygodnika Gazeta Finansowa przy wsparciu partnerów. Za każdym razem wyróżniane są dwa projekty firm lub instytucji, które wspierają istotne społecznie obszary.

    Nagrody Cashcom.pl za działania przynoszące firmom sukcesy finansowe

    Podczas uroczystości wręczono również nagrody portalu Cashcom.pl za rok 2012 – dla „najlepszych menedżerów i firm, które stawiają na innowacyjność, efektywność i skuteczność w obszarze finansów”. W kategorii Usługi zwycięzcą została firma Kapsch Telematic Services za efektywne zarządzanie elektronicznym systemem poboru opłat drogowych viaTOLL. Nakłady poniesione na jego wdrożenie zwróciły się w rekordowo szybkim tempie – po 17 miesiącach funkcjonowania, a pod koniec ubiegłego roku wpływy z pozyskanych opłat przewyższyły prognozy, sięgając 1 mld 34 mln zł.

     – Ten projekt przyniósł rzeczywiście większe środki niż były zakładane wcześniej w prognozach dla Skarbu Państwa – mówi Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services. – Te środki mogą być w pełni wykorzystywane na cele, dla jakich Krajowy Fundusz Drogowy został stworzony. Bez wątpienia jest to sukces finansowy firmy. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że pomimo bardzo trudnego i ryzykownego w pewnym okresie projektu, udało nam się zrealizować go z sukcesem, a sukces finansowy jest najlepszym tego wskaźnikiem.

    Nagrodę w kategorii innowacyjności otrzymała firma Speedmail, oferująca usługi pocztowe dla firm. Docenione zostało wdrożenie systemu pozwalającego na optymalizację dostarczania przesyłek i śledzenie ich przez klientów.

     – Ta nagroda w kategorii Innowacyjność jest szczególnie istotna i ważna, bo potwierdza to, że obraliśmy właściwy kierunek, i że klienci, i kapitula dostrzegają naszą innowacyjność, nasze rozwiązania, które wdrażamy – mówi Janusz Konopka, prezes Speedmail. – Jest to nagroda, która wynika z przyjętej i realizowanej strategii. Na starcie tworzenia Speedmaila założyliśmy sobie, że chcemy, by nasza usługa, którą będziemy świadczyć, wyróżniała się na rynku. Staraliśmy się, aby była ona realizowana w jak najlepszy sposób z punktu widzenia klienta, czyli była monitorowana. Stąd też nasi listonosze są wyposażeni w urządzenia GPS.

    Laureatami nagród Cashcom.pl 2012 zostali także firma Eurocash (kategoria Transakcja finansowa), Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (Wsparcie biznesu) oraz PGE i Fundacja „Energia z serca” (w kategorii Zaangażowanie społeczne).

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Prawo

    Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

    Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

    Konsument

    35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

    W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

    Problemy społeczne

    Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

    Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.