Mówi: | Marcin Sienkowski |
Funkcja: | szef marketingu OLX, przewodniczący jury Złotych Spinaczy |
COVID-19 przestaje być motywem przewodnim w kampaniach PR. Branża wychodzi z pandemii bardziej kreatywna i elastyczna
– Branża komunikacji marketingowej szybko zaadaptowała się do pandemicznej sytuacji. Wygrywaliśmy kreatywnością, nowym podejściem, elastycznością i szybkim działaniem – mówi Marcin Sienkowski, szef marketingu w OLX Polska i przewodniczący jury tegorocznej edycji konkursu Złote Spinacze. Jak wskazuje, koronawirus mocno wpłynął na pracę zespołów, a część wywołanych przez niego zmian zostanie w branży na stałe. Jednak pandemia powoli przestaje być już motywem przewodnim większości projektów i kampanii. – Wracamy do tego, co było wcześniej. Mam nadzieję, że kategoria covidowa w tym roku pojawi się w konkursie po raz ostatni – mówi ekspert.
– Koronawirus wpłynął na całe nasze życie, na to, jak pracujemy i co w efekcie powstaje. Natomiast jest z nami już od półtora roku i o ile na początku był dużym szokiem, o tyle teraz trochę się już przyzwyczailiśmy i po prostu żyjemy w nowej rzeczywistości, dalej robimy swoje – mówi agencji Newseria Biznes Marcin Sienkowski.
Branża szybko przystosowała się do nowych warunków, a koronawirus miał na nią również pozytywny wpływ. Z jednej strony firmy doceniły dzięki niemu wagę profesjonalnej komunikacji w czasie kryzysu, zaś z drugiej pandemia skłoniła biznes do poszukiwania nowych strategii, narzędzi komunikacyjnych i metod pracy.
– Pandemia wymusiła na nas kilka rzeczy i mocno zmieniła sposób pracy, zwłaszcza jeśli chodzi o pracę kreatywną. Dużo łatwiej było zorganizować spotkanie zespołu, kiedy pracowaliśmy w biurze. Teraz, gdy pracujemy z domu już od półtora roku, często znalezienie wolnego okienka nawet na krótkie spotkanie graniczy z cudem, bo mamy tak bardzo obłożone kalendarze przez różne calle. To na pewno trochę utrudnia pracę, ale też wymusza kreatywność. Natomiast radzimy sobie i system naszej pracy ogólnie bardzo dobrze funkcjonuje – mówi szef marketingu w OLX Polska.
Jak ocenia, część zmian, które zaszły w branży na przestrzeni ostatniego, pandemicznego roku, będzie trwała. Dotyczy to zwłaszcza nowych metod i organizacji pracy.
– Okazało się, że niektóre spotkania można przeprowadzać zdalnie. Nie trzeba za każdym razem dojeżdżać, a to duża oszczędność czasu. Takie rozwiązania na pewno z nami zostaną – mówi Marcin Sienkowski. – Jestem bardzo ciekawy covidowej kategorii w Złotych Spinaczach, ponieważ w ubiegłym roku kampanie często były robione z zaskoczenia, z potrzeby chwili. Pandemia wybuchła dość nagle i nie spodziewaliśmy się, jak bardzo ona na nas wpłynie i na realizowane projekty. Natomiast teraz przystosowaliśmy się do tej sytuacji, wiemy też, jak na nią reagować. Dlatego myślę, że zgłoszenia w tej kategorii mogą być w tym roku inne od tych, które widzieliśmy rok temu.
Złote Spinacze to konkurs organizowany przez Związek Firm Public Relations, w którym nagradzane są najskuteczniejsze, najbardziej kreatywne i najlepiej przygotowane projekty i kampanie PR. Ocenia je jury, w skład którego wchodzą przedstawiciele organizacji biznesowych i pozarządowych, praktycy oraz eksperci branży PR i mediów w Polsce, a także autorytety środowiska akademickiego.
W ubiegłym roku do konkursu zgłoszono prawie 400 projektów, co było rekordową jak dotąd liczbą. Największym powodzeniem cieszyła się właśnie kategoria – COVID-19 PR Response.
– Mam nadzieję, że w tym roku nastąpi powrót do normalności. Jesteśmy już oswojeni z koronawirusem i sytuacją pandemiczną. Kampanie, które są realizowane, nie są już tak bardzo oparte na tematyce covidowej. Wracamy do tego, co było wcześniej i dlatego mam nadzieję, że kategoria covidowa w Złotych Spinaczach będzie w tym roku po raz ostatni – mówi przewodniczący jury.
W tej edycji konkursu rozszerzono definicję kategorii komunikacji wewnętrznej o komponent EX (employee experience). Budowanie doświadczeń pracowników poprzez komunikację i projekty związane z komunikacją wewnętrzną coraz bardziej zyskuje na popularności. Jest to jedna z 20 kategorii głównych w konkursie.
Złote Spinacze zostaną w tym roku przyznane już po raz 19. Najlepsze kampanie i projekty PR w 35 kategoriach (20 głównych, 12 sektorowych i trzech specjalnych) oceni gremium złożone z ponad 90 ekspertów. Ich pracę będą nadzorować eksperci firmy doradczej Deloitte, która po raz kolejny została w tym roku partnerem merytorycznym Złotych Spinaczy.
– Jako przewodniczący spodziewam się w tym roku burzliwych obrad, ale i fajnych projektów. Złote Spinacze to konkurs szczególny m.in. przez wzgląd na zgłoszenia w kategoriach sektorowych, o których niewiele osób wcześniej słyszało. Często prezentowane są w nich naprawdę zaskakujące i kreatywne rozwiązania, specyficzne dla danej branży. W ubiegłym roku można było wśród tych projektów znaleźć prawdziwe perełki – mówi Marcin Sienkowski.
Ostateczny termin zgłoszeń do Złotych Spinaczy upływa 9 września br., a swoje projekty mogą nadsyłać nie tylko agencje PR, firmy i korporacje, ale również instytucje państwowe i samorządowe, szkoły, uczelnie, NGO-sy oraz samodzielni specjaliści. Laureaci zostaną ogłoszeni podczas uroczystej gali, która odbędzie się 3 grudnia br. Więcej szczegółów znajduje się na stronie www.zlotespinacze.pl.
Czytaj także
- 2025-06-06: Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-19: Doda: Zostawiłam po sobie niesamowite dzieło filmowe, ale nie myślę o powrocie do branży. Mam za dużą traumę
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-25: Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-05-13: Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat
- 2025-04-22: Rynek agencji PR staje się coraz bardziej rozproszony. Zdecydowanie rośnie liczba jednoosobowych działalności gospodarczych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.