Mówi: | Wout van Damme |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Sparc Media |
Do 2019 r. wydatki na reklamę online mają stanowić 20 proc. budżetów marketingowych
Znaczenie reklamy internetowej rośnie. Wartość tego rynku w Polsce jest szacowana na 1,2 mld zł. Już teraz firmy przeznaczają ok. 17 proc. budżetów marketingowych na tego rodzaju promocję, a udział ten ma stopniowo wzrastać. Sparc Media ocenia, że za cztery lata będzie on wynosił co najmniej 20 proc., bo wydatki na reklamę internetową rosną o kilka procent rocznie kosztem nakładów na inne kanały.
– Telewizja to wciąż najważniejszy kanał, jednak spodziewamy się, że do końca dekady wydatki związane z reklamą online przekroczą nakłady na to najpopularniejsze obecnie medium – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Wout van Damme, prezes specjalizującej się w automatycznych zakupach czasu i powierzchni w mediach firmy Sparc Media. – W tej chwili na rynkach Europy Wschodniej 17 proc. budżetów marketingowych jest przeznaczane na kanał online, a w ciągu najbliższych czterech latach udział ten powinien przekroczyć 20 proc.
W jego ocenie sytuacja w Polsce będzie podobna, co na pozostałych rynkach wschodnioeuropejskich.
Wydatki na reklamę online wzrastają co roku. Jak podkreśla Wout van Damme, rocznie zwiększają się one o ok. 6 proc., kosztem nakładów na inne kanały. Mimo że telewizja pozostaje dominującym medium, to eksperci spodziewają się, że do 2020 r. wyprzedzi ją internet. Tym bardziej że na rynku pojawia się coraz więcej narzędzi do skutecznego marketingu internetowego. Sparc Media dostrzega np. szybki wzrost wydatków na tzw. programmatic media buying, czyli marketing oparty o programowanie cyfrowe, automatyczne uruchamianie poszczególnych reklam lub kanałów emisji.
– Odbywa się to w sposób zautomatyzowany, co zasadniczo oznacza, że systemy komputerowe realizują całe kampanie reklamowe – tłumaczy Wout van Damme. – Z pewnością widać tendencję do większej automatyzacji i lepszych wyników. Kiedyś wszystko było robione ręcznie, dziś mamy skomplikowane algorytmy do optymalizowania kampanii i gwarantowania lepszych wyników klientom. W tym segmencie jest jednak jeszcze możliwa poprawa efektywności.
Jak wynika z raportu „Wpływ internetu na gospodarkę w Polsce” IAB Polska i PwC, który powołuje się na dane Adexon, wydatki na reklamę internetową kupowaną w sposób automatyczny to ok. 90 mln zł, czyli 10 proc. wydatków na reklamę typu display. W tym roku udział ten ma wzrosnąć do 16 proc., a w 2015 roku ma stanowić 25-30 proc. wydatków na reklamę display.
– Chcemy, żeby reklamodawcy nadążali za tym, co się dzieje, rozumieli zachodzące zmiany. Widzimy, że polski rynek bardzo chętnie przyjmuje nowe technologie, lubi nowości, jest chętny do uczenia się i adaptowania najnowszych trendów – mówi prezes Sparc Media.
Na pojedyncze banery online odbiorcy stali się już odporni. Nie gwarantują one efektu marketingowego, bo często są pomijane lub nawet obdarzane negatywną emocją (przeszkadzają w konsumpcji treści).
– Szukając sposobów na zaangażowanie internautów, przyciągnięcie ich uwagi, branża powinna skupić się na nowych produktach – uważa Wout van Damme. – Możemy częściowo to osiągnąć poprzez lepsze wykorzystanie reklam, rozbudowujących się do większych jednostek, marketing natywny, czyli moduły bardziej przypominające treści na stronach internetowych, przez serwisy społecznościowe, można wreszcie lepiej personalizować reklamy. Jako branża powinniśmy mieć pewność, że docieramy z przekazem do właściwych odbiorców i proponujemy produkt zainteresowanym nim właśnie, konsumentom.
Szef Sparc Media jest zadowolony z obecności kierowanej przez niego firmy w Polsce. Na polskim rynku spółka rozpoczęła działalność w 2013 roku otwierając pierwsze biuro w Krakowie.
Czytaj także
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-05-06: Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-03-18: Europa będzie się zbroić. Musi być gotowa na atak Rosji na kraj NATO w ciągu kilku najbliższych lat
- 2025-02-14: Dzieci mają zbyt łatwy dostęp do pornografii i patostreamingu. Rzecznik Praw Dziecka apeluje o zaostrzenie prawa
- 2025-02-26: Przez brak więzi z rodzicami dziecko szuka wsparcia w smartfonie. Psychiatrzy ostrzegają przed taką pułapką
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań.
Transport
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, którzy wskazywali na potrzebę pilnej zmiany przepisów w zakresie testowania pojazdów autonomicznych. Obecne regulacje nie sprzyjają postępowi technologicznemu i rozwoju autonomiczności pojazdów, o czym świadczy bardzo niewielka liczba wydanych uprawnień do ich prowadzenia.
Firma
Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje

Polscy przedsiębiorcy często negatywnie oceniają jakość przepisów podatkowych – wynika z raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025” przygotowanego przez firmę doradztwa podatkowego MDDP we współpracy z Konfederacją Lewiatan. Ich niepokój budzą niejednolite interpretacje przepisów i niepewność prawa podatkowego, które cały czas jest modyfikowane. Wśród kluczowych zmian w obszarze podatków, które będą dotyczyć praktycznie wszystkich przedsiębiorców, są m.in. wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur czy zmiany w podatku od nieruchomości.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.