Newsy

IMM: W maju w polskich mediach dominowały tematy polityczne. „Do Rzeczy” liderem wśród tygodników

2015-06-23  |  06:30

W wyborczym maju zgodnie z oczekiwaniami w polskich mediach dominowały tematy polityczne. W przygotowanym przez Instytut Monitorowania Mediów rankingu najchętniej cytowanych tytułów liderami są gazety i stacje specjalizujące się w poważniejszej tematyce. Na najwyższych miejscach podium znalazły się konkurujące ze sobą dzienniki.

– Zgodnie z analizą Instytutu Monitorowania Mediów pierwsze miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów w maju zdobyła „Gazeta Wyborcza” mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Karolina Masalska, młodszy specjalista ds. PR Instytutu Monitorowania Mediów. – Drugie miejsce zajęła „Rzeczpospolita”, a trzecie – stacja TVN. Kolejne miejsca zajęła telewizja TVN24 oraz Radio RMF FM. „Gazeta Wyborcza” została zacytowana ponad 430 razy, zdobywając o prawie 100 cytowań więcej niż „Rzeczpospolita”. Natomiast kolejne tytuły od miejsca trzeciego do piątego miały ok. 300 cytowań.

W maju teksty publikowane przez „Gazetę Wyborczą” cytowane były 432 razy, zaś przez „Rzeczpospolitą” – 348 razy. Na główny kanał TVN powoływano się 317 razy, zaś 295 razy na kanał informacyjny tej stacji, czyli TVN24.

Najczęściej poruszanym tematem była oczywiście kampania wyborcza, II tura wyborów prezydenckich, a także słaby wynik wyborczy Bronisława Komorowskiego – informuje Karolina Masalska. – Szeroko komentowano również nowe fakty w sprawie afery podsłuchowej, a także kwestie lokalizacji pomnika ofiar katastrofy smoleńskiej. Nowe zapisy rozmów pomiędzy minister Elżbietą Bieńkowską a szefem CBA Pawłem Wojtunikiem sprawiły, że „Do Rzeczy” zostało najbardziej opiniotwórczym tygodnikiem w maju, wyprzedzając „Newsweek” oraz „Wprost”, który w ostatnich miesiącach był w czołówce rankingu.

„Do Rzeczy”, na które w maju powoływano się 229 razy, zdecydowanie wyprzedziło inne tygodniki. Kolejny na liście „Newsweek” cytowano 145 razy, zaś lider wcześniejszych rankingów, „Wprost”, cytowany był zaledwie 81 razy i spadł na trzecią pozycję w rankingu tygodników, a na 14. w rankingu wszystkich mediów. W rezultacie wśród najczęściej cytowanych tytułów w Polsce „Do Rzeczy” zajął szóste miejsce. Częściej niż tygodnik, bo 290 razy, cytowano w tym czasie radio RMF FM, zaś Radio Zet, cytowane 195 razy, znalazło się na miejscu siódmym rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce.

Radio RMF FM utrzymało pozycję lidera wśród najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych – podkreśla młodsza specjalistka ds. PR Instytutu Monitorowania Mediów. – Natomiast wśród stacji telewizyjnych podobnie jak miesiąc wcześniej dwa pierwsze miejsca przypadły stacji TVN oraz stacji TVN24. Wśród mediów ekonomicznych najbardziej opiniotwórczym medium został „Dziennik Gazeta Prawna”, zdobywając 161 cytowań i wyprzedzając „Puls Biznesu” oraz „Forbes”. W tym samym rankingu najbardziej opiniotwórczym portalem ekonomicznym został portal Money.pl, prawie dwukrotnie wyprzedzając portal Bankier.pl.

Majowe badanie Instytut Monitorowania Mediów przeprowadził po analizie ponad 900 gazet, czasopism, stacji telewizyjnych, radiowych oraz portali internetowych. W tym okresie informacje podawane przez media cytowano w innych tytułach 4,8 tys. razy, z czego ponad 3 tys. w prasie, przeszło 900 w telewizji i 875 razy w radiu.

Dużo informacji znalazło się w mediach regionalnych zwraca uwagę Karolina Masalska z IMM.  – O czym świadczy fakt, że w rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych mamy aż 7 tytułów. Zwyciężyło Radio Merkury, pokonując Radio Gdańsk, które w kwietniu było liderem rankingu.

Do pobrania

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

UE przyspiesza inwestycje w obronność i bezpieczeństwo. Pomagają w tym nowe narzędzia finansowe i uproszczenia dla przemysłu obronnego

Unijne inwestycje w bezpieczeństwo i przemysł obronny nabierają tempa. Strategia Gotowość 2030 zakłada integrację krajowych przemysłów obronnych państw członkowskich oraz rozwój nowych technologii w armiach. Komisja Europejska​ proponuje też różne możliwości zwiększenia finansowania wydatków obronnych. – Unia Europejska postawiła na bezpieczeństwo nie tylko w wymiarze deklaracji, ale też konkretnych programów – podkreśla Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej.

Handel

Inflacja w nadchodzących miesiącach będzie pozostawała w celu inflacyjnym. Pojawia się duża przestrzeń do obniżek stóp procentowych

Inflacja już znajduje się w paśmie dopuszczalnych odchyleń od celu inflacyjnego i wszystko wskazuje na to, że pozostanie w nim przez dłuższy czas. Rada Polityki Pieniężnej również ma tego świadomość. Dlatego w czasie najbliższych posiedzeń powinny się pojawić obniżki stóp procentowych. Zdaniem ekonomisty dr. Jarosława Janeckiego rozsądnym poziomem głównej stopy procentowej byłby poziom 3,5–4 proc., czyli można się spodziewać obniżek o 100–150 punktów bazowych.

Nauka

Pomiar dokładnej liczby ludności pozostaje dużym wyzwaniem. W erze migracji wymaga to nowych narzędzi i definicji

Dokładne i porównywalne dane na temat ludności są niezbędne m.in. do celów statystycznych i administracyjnych. Dlatego rośnie zapotrzebowanie na statystyki z zakresu demografii, migracji, starzenia się społeczeństwa oraz dane regionalne i lokalne. Państwa Unii Europejskiej​ odchodzą od „tradycyjnego” spisu przeprowadzanego co 10 lat w kierunku wykorzystania danych ze źródeł administracyjnych. Przyszłością jest wykorzystanie w pomiarze danych z mediów społecznościowych czy sieci komórkowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.