Mówi: | Karolina Masalska |
Funkcja: | młodszy specjalista ds. PR |
Firma: | Instytut Monitorowania Mediów |
IMM: W maju w polskich mediach dominowały tematy polityczne. „Do Rzeczy” liderem wśród tygodników
W wyborczym maju zgodnie z oczekiwaniami w polskich mediach dominowały tematy polityczne. W przygotowanym przez Instytut Monitorowania Mediów rankingu najchętniej cytowanych tytułów liderami są gazety i stacje specjalizujące się w poważniejszej tematyce. Na najwyższych miejscach podium znalazły się konkurujące ze sobą dzienniki.
– Zgodnie z analizą Instytutu Monitorowania Mediów pierwsze miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów w maju zdobyła „Gazeta Wyborcza” – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Karolina Masalska, młodszy specjalista ds. PR Instytutu Monitorowania Mediów. – Drugie miejsce zajęła „Rzeczpospolita”, a trzecie – stacja TVN. Kolejne miejsca zajęła telewizja TVN24 oraz Radio RMF FM. „Gazeta Wyborcza” została zacytowana ponad 430 razy, zdobywając o prawie 100 cytowań więcej niż „Rzeczpospolita”. Natomiast kolejne tytuły od miejsca trzeciego do piątego miały ok. 300 cytowań.
W maju teksty publikowane przez „Gazetę Wyborczą” cytowane były 432 razy, zaś przez „Rzeczpospolitą” – 348 razy. Na główny kanał TVN powoływano się 317 razy, zaś 295 razy na kanał informacyjny tej stacji, czyli TVN24.
– Najczęściej poruszanym tematem była oczywiście kampania wyborcza, II tura wyborów prezydenckich, a także słaby wynik wyborczy Bronisława Komorowskiego – informuje Karolina Masalska. – Szeroko komentowano również nowe fakty w sprawie afery podsłuchowej, a także kwestie lokalizacji pomnika ofiar katastrofy smoleńskiej. Nowe zapisy rozmów pomiędzy minister Elżbietą Bieńkowską a szefem CBA Pawłem Wojtunikiem sprawiły, że „Do Rzeczy” zostało najbardziej opiniotwórczym tygodnikiem w maju, wyprzedzając „Newsweek” oraz „Wprost”, który w ostatnich miesiącach był w czołówce rankingu.
„Do Rzeczy”, na które w maju powoływano się 229 razy, zdecydowanie wyprzedziło inne tygodniki. Kolejny na liście „Newsweek” cytowano 145 razy, zaś lider wcześniejszych rankingów, „Wprost”, cytowany był zaledwie 81 razy i spadł na trzecią pozycję w rankingu tygodników, a na 14. w rankingu wszystkich mediów. W rezultacie wśród najczęściej cytowanych tytułów w Polsce „Do Rzeczy” zajął szóste miejsce. Częściej niż tygodnik, bo 290 razy, cytowano w tym czasie radio RMF FM, zaś Radio Zet, cytowane 195 razy, znalazło się na miejscu siódmym rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce.
– Radio RMF FM utrzymało pozycję lidera wśród najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych – podkreśla młodsza specjalistka ds. PR Instytutu Monitorowania Mediów. – Natomiast wśród stacji telewizyjnych podobnie jak miesiąc wcześniej dwa pierwsze miejsca przypadły stacji TVN oraz stacji TVN24. Wśród mediów ekonomicznych najbardziej opiniotwórczym medium został „Dziennik Gazeta Prawna”, zdobywając 161 cytowań i wyprzedzając „Puls Biznesu” oraz „Forbes”. W tym samym rankingu najbardziej opiniotwórczym portalem ekonomicznym został portal Money.pl, prawie dwukrotnie wyprzedzając portal Bankier.pl.
Majowe badanie Instytut Monitorowania Mediów przeprowadził po analizie ponad 900 gazet, czasopism, stacji telewizyjnych, radiowych oraz portali internetowych. W tym okresie informacje podawane przez media cytowano w innych tytułach 4,8 tys. razy, z czego ponad 3 tys. w prasie, przeszło 900 w telewizji i 875 razy w radiu.
– Dużo informacji znalazło się w mediach regionalnych – zwraca uwagę Karolina Masalska z IMM. – O czym świadczy fakt, że w rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych mamy aż 7 tytułów. Zwyciężyło Radio Merkury, pokonując Radio Gdańsk, które w kwietniu było liderem rankingu.
Do pobrania
Czytaj także
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-04-03: Klimat i energetyka zdominowały dyskusje przed wyborami samorządowymi. Wyborcy oczekują zielonych zmian i taniej energii [DEPESZA]
- 2024-03-28: Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie
- 2024-03-15: Polscy seniorzy w ogonie UE pod względem umiejętności cyfrowych. Rząd chce zaangażować w edukację media publiczne
- 2024-03-14: Aleksandra Popławska: Trudne tematy jak aborcja zamiatane są pod dywan. Uważam, że wybór jest wolnością i dobrze, aby politycy nam go dali
- 2024-03-28: Poparcie Europejczyków dla Ukrainy pozostaje silne. Bardziej kontrowersyjna jest kwestia jej wejścia do NATO
- 2024-03-15: Powrót Trumpa do władzy może oznaczać kłopoty dla wszelkich sojuszy USA. Winne jest jego transakcyjne myślenie
- 2024-03-05: Kluczowy moment dla prawyborów prezydenckich w USA. O poparciu decydują kwestie gospodarcze i głosy mniejszości
- 2024-03-06: Enej: Współczesne kobiety muszą się mierzyć z nierównością w płacach i dostępie do stanowisk. Często stają przed trudnymi wyborami
- 2024-02-26: Duże zapotrzebowanie na usługi środowiskowe dla seniorów. Instytucje wsparcia są gotowe je uruchamiać, ale brakuje kadr
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.