Newsy

IMM: W maju w polskich mediach dominowały tematy polityczne. „Do Rzeczy” liderem wśród tygodników

2015-06-23  |  06:30

W wyborczym maju zgodnie z oczekiwaniami w polskich mediach dominowały tematy polityczne. W przygotowanym przez Instytut Monitorowania Mediów rankingu najchętniej cytowanych tytułów liderami są gazety i stacje specjalizujące się w poważniejszej tematyce. Na najwyższych miejscach podium znalazły się konkurujące ze sobą dzienniki.

– Zgodnie z analizą Instytutu Monitorowania Mediów pierwsze miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów w maju zdobyła „Gazeta Wyborcza” mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Karolina Masalska, młodszy specjalista ds. PR Instytutu Monitorowania Mediów. – Drugie miejsce zajęła „Rzeczpospolita”, a trzecie – stacja TVN. Kolejne miejsca zajęła telewizja TVN24 oraz Radio RMF FM. „Gazeta Wyborcza” została zacytowana ponad 430 razy, zdobywając o prawie 100 cytowań więcej niż „Rzeczpospolita”. Natomiast kolejne tytuły od miejsca trzeciego do piątego miały ok. 300 cytowań.

W maju teksty publikowane przez „Gazetę Wyborczą” cytowane były 432 razy, zaś przez „Rzeczpospolitą” – 348 razy. Na główny kanał TVN powoływano się 317 razy, zaś 295 razy na kanał informacyjny tej stacji, czyli TVN24.

Najczęściej poruszanym tematem była oczywiście kampania wyborcza, II tura wyborów prezydenckich, a także słaby wynik wyborczy Bronisława Komorowskiego – informuje Karolina Masalska. – Szeroko komentowano również nowe fakty w sprawie afery podsłuchowej, a także kwestie lokalizacji pomnika ofiar katastrofy smoleńskiej. Nowe zapisy rozmów pomiędzy minister Elżbietą Bieńkowską a szefem CBA Pawłem Wojtunikiem sprawiły, że „Do Rzeczy” zostało najbardziej opiniotwórczym tygodnikiem w maju, wyprzedzając „Newsweek” oraz „Wprost”, który w ostatnich miesiącach był w czołówce rankingu.

„Do Rzeczy”, na które w maju powoływano się 229 razy, zdecydowanie wyprzedziło inne tygodniki. Kolejny na liście „Newsweek” cytowano 145 razy, zaś lider wcześniejszych rankingów, „Wprost”, cytowany był zaledwie 81 razy i spadł na trzecią pozycję w rankingu tygodników, a na 14. w rankingu wszystkich mediów. W rezultacie wśród najczęściej cytowanych tytułów w Polsce „Do Rzeczy” zajął szóste miejsce. Częściej niż tygodnik, bo 290 razy, cytowano w tym czasie radio RMF FM, zaś Radio Zet, cytowane 195 razy, znalazło się na miejscu siódmym rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce.

Radio RMF FM utrzymało pozycję lidera wśród najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych – podkreśla młodsza specjalistka ds. PR Instytutu Monitorowania Mediów. – Natomiast wśród stacji telewizyjnych podobnie jak miesiąc wcześniej dwa pierwsze miejsca przypadły stacji TVN oraz stacji TVN24. Wśród mediów ekonomicznych najbardziej opiniotwórczym medium został „Dziennik Gazeta Prawna”, zdobywając 161 cytowań i wyprzedzając „Puls Biznesu” oraz „Forbes”. W tym samym rankingu najbardziej opiniotwórczym portalem ekonomicznym został portal Money.pl, prawie dwukrotnie wyprzedzając portal Bankier.pl.

Majowe badanie Instytut Monitorowania Mediów przeprowadził po analizie ponad 900 gazet, czasopism, stacji telewizyjnych, radiowych oraz portali internetowych. W tym okresie informacje podawane przez media cytowano w innych tytułach 4,8 tys. razy, z czego ponad 3 tys. w prasie, przeszło 900 w telewizji i 875 razy w radiu.

Dużo informacji znalazło się w mediach regionalnych zwraca uwagę Karolina Masalska z IMM.  – O czym świadczy fakt, że w rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych mamy aż 7 tytułów. Zwyciężyło Radio Merkury, pokonując Radio Gdańsk, które w kwietniu było liderem rankingu.

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em

Oddziały Biura Rzecznika MŚP prowadzą już ponad 600 spraw dotyczących Małego ZUS-u Plus. Przedmiotem sporu z ZUS-em jest interpretacja, jak długo – dwa czy trzy lata – powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek. Pod koniec czerwca Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok, w którym podzielił korzystną dla przedsiębiorców argumentację Rzecznika MŚP. – Nie stanowi on jeszcze o linii interpretacyjnej. Czekamy na wejście w życie ustawy deregulacyjnej, która ułatwi od stycznia przedsiębiorcom przechodzenie na Mały ZUS Plus – mówi Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Problemy społeczne

Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki

Ogromna awaria systemu Windows, wywołanego błędem w aktualizacji oprogramowania CrowdStrike, doprowadziła do globalnego paraliżu. Przestały działać systemy istotne z perspektywy codziennego życia milionów ludzi. Tylko w piątek odwołano kilka tysięcy lotów na całym świecie,  a w części regionów w USA nie działał numer alarmowy. – To pokazuje, że im bardziej jesteśmy uzależnieni od technologii, tym łatwiej wykluczyć wręcz całe gałęzie gospodarki, a podobne skutki mógłby mieć cyberatak – ocenia Krzysztof Izdebski z Fundacji im. Stefana Batorego. Jego zdaniem tego typu incydenty są nie do uniknięcia i trzeba się na nie lepiej przygotować.

Ochrona środowiska

Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy

Jeszcze w tym kwartale ma zostać przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nowelizacja zmniejsza minimalną odległość turbin wiatrowych od zabudowań do 500 m. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej ocenia, że zmiana odległości zwiększy potencjał energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie, do poziomu 41,1 GW. – Branża czeka też na przyspieszenie procedur, przede wszystkim procedury środowiskowej i całego procesu zmiany przeznaczenia gruntów – mówi Anna Kosińska, członkini zarządu Res Global Investment.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.